2011-04-22, 23:50
Medlem
Poita_s avatar
Jag håller på att beställa kläder ifrån USA och jag undrar om någon här vet lite tips på hur man undviker tullen och undrar och hur ni andra på det här forumet som beställer från USA brukar göra?

Dela gärna med er av era erfarenheter.
Citera
2011-04-23, 00:06
Medlem
_Jago_s avatar
Beror på olika faktorer. Hur stort är "företaget" du köper ifrån? Är det relativt stort lär de knappast vilja skriva ner värden, de skulle åka dit förr eller senare.

Hur mycket kläder ska du beställa? Vilken typ av plagg?

Men som sagt, vad är det för typ av företag?
Citera
2011-04-23, 00:15
Medlem
MissFitt73s avatar
Många företag har börjat med att skicka paket som gåva. Brukar finnas en ruta att fylla i. På så sett slipper du skatt
Citera
2011-04-23, 01:01
Medlem
Poita_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Beror på olika faktorer. Hur stort är "företaget" du köper ifrån? Är det relativt stort lär de knappast vilja skriva ner värden, de skulle åka dit förr eller senare.

Hur mycket kläder ska du beställa? Vilken typ av plagg?

Men som sagt, vad är det för typ av företag?
Hej!

Jag skickar genom ett företag som tar emot varor och skickar dem vidare, som international orders, då företaget jag köper kläderna ifrån inte skickar utanför USA.

Mellanhandsföretaget låter en deklarera varorna själv.

Jag skall beställa lite olika klädesplagg.

I alla fall, jag har bett företaget jag köper kläderna ifrån att slå in kläderna, vilket dem gör gratis, alla kläder i individuella paket. Man kan även välja vad man vill skriva på varje paket så där har jag valt att skriva grattis till olika namn på personer i min familj. Olika namn på varje paket.

Tullverket tillhandahåller följande policy:
Citat:
Du kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 500 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att:
  • gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och
  • det klart framgår, genom till exempel adresslappar på respektive gåva, vem som är givare och vem som är mottagare av gåvan.

Nu till mitt dilemma:
  1. Skall jag redovisa paketet med att skriva de olika kläderna alla som gåvor till olika personer i min familj.
  2. Eller skall jag bara märka paketet som gåva och säga att paketet innehåller kläder värde $70 och hoppas på att det slinker igenom?

Finns det risk för att dem, om jag väljer alternativ 1, bara tittar på värdet på hela paketet och tullar mig för hela beloppet?

Om jag väljer alternativ 2 så kommer väl tullen att ringa mig om de tycker att paketet är misstänksamt, då skulle jag kunna säga att han som skickat visste reglerna och trodde att man bara skulle märka värdet på ett av paketen.

Tankar?
Senast redigerad av Poita_ 2011-04-23 kl. 01:04.
Citera
2011-04-26, 19:51
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poita_
Hej!

Jag skickar genom ett företag som tar emot varor och skickar dem vidare, som international orders, då företaget jag köper kläderna ifrån inte skickar utanför USA.

Mellanhandsföretaget låter en deklarera varorna själv.

Jag skall beställa lite olika klädesplagg.

I alla fall, jag har bett företaget jag köper kläderna ifrån att slå in kläderna, vilket dem gör gratis, alla kläder i individuella paket. Man kan även välja vad man vill skriva på varje paket så där har jag valt att skriva grattis till olika namn på personer i min familj. Olika namn på varje paket.

Tullverket tillhandahåller följande policy:

Nu till mitt dilemma:
  1. Skall jag redovisa paketet med att skriva de olika kläderna alla som gåvor till olika personer i min familj.
  2. Eller skall jag bara märka paketet som gåva och säga att paketet innehåller kläder värde $70 och hoppas på att det slinker igenom?

Finns det risk för att dem, om jag väljer alternativ 1, bara tittar på värdet på hela paketet och tullar mig för hela beloppet?

Om jag väljer alternativ 2 så kommer väl tullen att ringa mig om de tycker att paketet är misstänksamt, då skulle jag kunna säga att han som skickat visste reglerna och trodde att man bara skulle märka värdet på ett av paketen.

Tankar?

Tullen ser nog ett och annat av dessa paket varje dag. Idèn med att slå in som presenten kan ju såklart fungera, men det finns en risk att tullen ser igenom alltihop. Tullen har mer koll än man tror.

Tycker snarare förlag två låter bättre. Be dem märka det som "merchandise" eller "gift" och skriva t.ex. $100 eller $150 på paketetet. Har du tur kan det slinka igenom helt och hållet, annars får du få en tullräkning på några få hundralappar. Alltså, skicka det på "laglig" väg fast reducera värdet. Beroende på vad det är för prylar kanske företaget som skickar det till Sverige kan paketera om varorna, stryka över prisetiketterna etc.

Nu vet jag inte hur mycket allting är värt, men rör det sig om några tusen SEK kan det vara en bra idè. Ta en liten smäll på några hundralappar (du lär ju ha gjort en bra affär ändå), eller gör en chansning och få det antingen helt gratis eller få en saftig räkning på någon tusenlapp från tullen.

Beställde för ett tag sedan en vara från USA värd runt 10 000 SEK. Bad han ange värdet $300 och det gick igenom smärtfritt och jag fick betala en femhundring för tull och moms.
Citera
2011-04-26, 20:12
Moderator
Tystnads avatar
Paket (från ej EU land)kollas hårdare än brev ,en bekant brukar beställa DVD-CD ,beställer han många kommer det givetvis som paket och hittills har Tullen inte "glömt" kolla paketen någon gång så tullavgift blir det alltid ,skickar han däremot efter endast ett par DVD typ så kommer det som brev och har aldrig kollats av Tullen.
Lite svårt dock att skicka kläder som brev
Citera
2011-05-06, 17:50
Medlem
iMatters avatar
Jag skickade skjortor till en kompis i Miami, det var gratis frakt inom USA. Sen tog hon bort alla prislappar och kvitton, skickade dom med snigelpost i ett stort kuvert. Kostade väl 15-20 Dollar i frakt. Deklarerade de som gåva/kläder á $55, och sen någon vecka senare damp allt ner i min brevlåda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in