Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Beror på olika faktorer. Hur stort är "företaget" du köper ifrån? Är det relativt stort lär de knappast vilja skriva ner värden, de skulle åka dit förr eller senare.
Hur mycket kläder ska du beställa? Vilken typ av plagg?
Men som sagt, vad är det för typ av företag?
Hej!
Jag skickar genom ett företag som tar emot varor och skickar dem vidare, som international orders, då företaget jag köper kläderna ifrån inte skickar utanför USA.
Mellanhandsföretaget låter en deklarera varorna själv.
Jag skall beställa lite olika klädesplagg.
I alla fall, jag har bett företaget jag köper kläderna ifrån att slå in kläderna, vilket dem gör gratis, alla kläder i individuella paket. Man kan även välja vad man vill skriva på varje paket så där har jag valt att skriva grattis till olika namn på personer i min familj. Olika namn på varje paket.
Tullverket tillhandahåller följande policy:
Citat:
Du kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 500 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att:
- gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och
- det klart framgår, genom till exempel adresslappar på respektive gåva, vem som är givare och vem som är mottagare av gåvan.
Nu till mitt dilemma:
- Skall jag redovisa paketet med att skriva de olika kläderna alla som gåvor till olika personer i min familj.
- Eller skall jag bara märka paketet som gåva och säga att paketet innehåller kläder värde $70 och hoppas på att det slinker igenom?
Finns det risk för att dem, om jag väljer alternativ 1, bara tittar på värdet på hela paketet och tullar mig för hela beloppet?
Om jag väljer alternativ 2 så kommer väl tullen att ringa mig om de tycker att paketet är misstänksamt, då skulle jag kunna säga att han som skickat visste reglerna och trodde att man bara skulle märka värdet på ett av paketen.
Tankar?