Hittade detta på Newzglobe.com:
Kändisarna var simpla skattefifflare - 2010-03-25
Lotta Engberg, Martin Stenmarck, Lill-Babs, antikexperter på Antikrundan och B-kändisar från Idol och Fame Factory. Alla har de tagit emot svarta pengar från managern Bruno Tillander för sina uppträdanden och skivsigneringar. Pengar som de nu måste betala tillbaka till Skatteverket.
- Jag tycker att de är dumma på Skatteverket, säger antikexperten och Connoisseurredaktören Peder Lamm.
Från början är det managern Bruno Tillander, 58, som granskats av skattemyndigheten. Men snart uppdagades det att stjärnorna i hans stall inte var särskilt oskyldiga de heller. Bland annat har Lotta Engberg tagit emot miljonbelopp de senaste åren.
Bruno Tillander menar att artisterna inte velat åta sig uppdragen om de inte fått svart betalning.
- De har varit pådrivande. Det har varit underförstått att de inte tar ett visst jobb om det inte var svarta pengar, säger han till Expressen.
Själv har han djupa ångerkänslor för det som hänt.
- Jag skäms för detta. Jag är en känslig människa. Men alla har blivit fartblinda, så även jag. Jag ska försöka reda ut allt.
De flesta artisterna blånekar till att de skulle ha tagit emot pengar i handen vid sina uppträdanden. Någon hävdar att det var en slags reseersättning. En annan hävdar att hon trodde att managern skulle lämna in kontrolluppgifterna.
Men Skatteverket tror inte på någon av dem. De dömer dem därför att betala tillbaka allt de skulle ha missat att deklarera samt 40 procent i skattetillägg. För Lotta Engberg innebär det att hon måste betala tillbaka 1 000 513 kronor.
Om Skatteverket skulle lämna in sitt material till en åklagare som sedan väcker åtal, kan Lotta Engberg dömas för grovt skattebrott och få fängelse i upp till sex år.
De tio artister som Bruno Tillander haft i sitt stall, och som inte velat göra rätt för sig, är:
Peder Lamm, 39, chefredaktör för miljonärsmagasinet Connoisseur och antikexpert i reklam-TV.
Tog emot 124 200 kronor svart 2004-2008 för att han värderade antika föremål. Han menar att någon betalning aldrig utgått och att all värdering skett kostnadsfritt som PR för sin egen verksamhet.
- Jag tycker att de är dumma på Skatteverket. Det här kommer jag att överklaga, säger han till Expressen.
Ola Svensson, 24, melodifestivalstjärna.
Tog emot 180 500 kronor när han uppträdde i köpcentra. Kan inte komma ihåg att han fått svart lön.
- Jag kan ha fått någon tusenlapp, men det skulle ha varit kostnadsersättning, säger han till Skatteverket.
Emma Karlsson, 23, C-kändis från Fame Factory.
Tog emot 76 500 kronor när hon uppträdde i köpcentra.
Pauline Högberg, 23, artist från Fame Factory.
Tog emot 203 000 kronor när hon uppträdde på köpcentra och kryssningsfartyget Birka Paradise.
Jörgen Martinsson, 57, antikexpert på Antikrundan.
Tog emot 146 000 kronor när han värderade antika föremål. Han menar att han inte tagit emot svarta pengar, utan det var fråga om fria värderingar.
- Syftet var att få publicitet och att publiken skulle dyka upp med intressanta föremål som man ville ha hjälp med att avyttra, säger han till Skatteverket.
Barbro ”Lill-Babs” Svensson, 72, artist.
Har under flera år tagit emot totalt 300 000 kronor svart och har betalat in pengarna till Skatteverket. Hon utgick från att det var lön och att managern skulle lämna in kontrolluppgifter.
- Det här är ett missförstånd jag inte vill älta. Jag kommer att göra rätt för mig, säger hon till Expressen.
Sara Löfgren, 32, artist från Fame Factory.
Tog emot 30 000 kronor från managern svart, men förnekar helt.
- Jag har inte fått några pengar i handen. Det är lögn. Skatteverkets beslut har jag inte sett, säger hon till Expressen.
Martin Stenmarck, 39, artist.
Tog emot 815 000 kronor när han uppträdde på torg och köpcentra. Enligt honom har han inte fått betalt för att utföra en scenshow, utan han har bara varit där för att marknadsföra sin skiva.
Pontus Assarsson, 30, artist från Fame Factory och låtskrivare till Melodifestivalen.
Tog emot 129 300 kronor för att han uppträtt på köpcentra. Har erkänt svarta inkomster i ett möte med Skatteverket.
Lotta Engberg, 47, artist och Bingolottotant.
Under 2004 fick hon 20 000 kronor kontant vid varje uppträdande. Under 2005-2008 steg ersättningen till 23 000 kronor. Totalt handlar det om 58 tillfällen och 1 366 000 kronor. Engberg förnekar allt och säger att det enda hon fått är reseersättning.
Alla upptaxeras med det angivna beloppet, samt 40 procent i skattetilägg.