2008-02-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mick66
Lennart Svedberg, som är han riktiga namn, är förmodligen den mest komplette ishockeyspelaren som fötts i Sverige.

Med den tidens mått mätt var han jämförbar med Mats Sundin idag t.ex.

Citat:
T.o.m ryssarna bjöd in han på träningsläger för att kunna specialstudera honom. Allt för för att komma på ett sätt att besegra honom.

Varför de bjöd in honom är väl inte klarlagt. Men det var den enda spelaren utom Ryssland just då som höll ungefär samma klass som de själva.
Citera
2008-02-09, 21:09
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami

En føredetting? Det var väl några år sedan han var bra på riktigt...

Citat:
Varför de bjöd in honom är väl inte klarlagt. Men det var den enda spelaren utom Ryssland just då som höll ungefär samma klass som de själva.

...och som de hade precis rätt kapital før att køpa øver.
Citera
2008-02-10, 07:54
Medlem
Citat:

Njaa...jämförbar med Mats Sundin? Nu ska man inte jämföra spelare från olika tidsåldrar men jag hävdar att Lill-Strimma var betydligt mer dominant då än vad Mats Sundin någonsin har varit. Lill-Strimma spelade back och ägde isen i princip varje byte. Hans skridskoåkning gjorde att han kunde hålla pucken själv under flera minuter. Ingen fick helt enkelt tag i honom.
Anledningen till att ryssarna bjöd in honom var för att studera honom. Allt enligt Tarasov som var deras legendariske tränare. Han besökte förövrigt Lill-Strimmas grav när han var specialinbjuden gäst när TV-Pucken gick av stapeln i Timrå. En känslosam upplevelse enligt de som var med.
Lill-Strimma och Firsov kom för övrigt för sent till en av träningarna i när Strimma var där och som straff fick de hoppa jämfota över sargen tills de spydde. Det var lite hårdare i gamla Sovjetuninonen
Citera
2008-02-10, 11:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Lill-Strimma och Firsov kom för övrigt för sent till en av träningarna i när Strimma var där och som straff fick de hoppa jämfota över sargen tills de spydde. Det var lite hårdare i gamla Sovjetuninonen
Tja... Just Firsov var ju en hockeyspelare som i viss utsträckning delade Lill-Strimmas intressen, om man uttrycker saken på det viset. Det är inte alldeles självklart att de båda herrarna behövde så oerhört många jämfotahopp över sarg inan de började spy, om de hade kommit för sent till en träning.
Citera
2008-02-10, 14:40
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Mer om Bullen Hägglund please!

Gus Forslund är väl ändå av "akademiskt intresse" . (Never heard of förrns jag fick bredband).

Uffe Sterner - stor stjärna i Sverige ( ibland omdiskuterad ) men NHL-karriären.... njaeeee...

Juha Widing är väl ändå först i seriös mening, med Salming och Anders Hedberg och Ulf Pröjsarn Nilsson tätt i spåren.

Inge Hammarström?

När man ändå är inne på Forslund...Nån som vet om islanders spelaren Bob Nystroem var född i sverige eller var det bar hans föräldrar som var det?
Hammarstöm åkte väl samtidigt som Salming har jag läst nånstans...
Citera
2008-02-10, 14:45
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MADEofSTONE
När man ändå är inne på Forslund...Nån som vet om islanders spelaren Bob Nystroem var född i sverige eller var det bar hans föräldrar som var det?
Hammarstöm åkte väl samtidigt som Salming har jag läst nånstans...

Bob føddes i Stockholm. http://www.legendsofhockey.net:8080/...p?player=13869
Citera
2008-02-10, 23:03
Medlem
coshs avatar
Citat:

Gus Forslund är väl ändå av "akademiskt intresse" . (Never heard of förrns jag fick bredband).

Uffe Sterner - stor stjärna i Sverige ( ibland omdiskuterad ) men NHL-karriären.... njaeeee...

Juha Widing är väl ändå först i seriös mening, med Salming och Anders Hedberg och Ulf Pröjsarn Nilsson tätt i spåren.

Inge Hammarström?

Inge Hammarström drog samtidigt som Börje Salming, dvs innan Anders Hedberg och "Lill-Pröjsarn".
Citera
2008-08-29, 21:48
Medlem
Targenors avatar
Citat:

Ja, det törs jag säga. Jag bodde i Jämtland vid den tiden och Strimma läste på en skola i Östersund, så det var mycket prat om hans död då.
Han körde av vägen i en kurva mellan Timrå och Sundsvall vid 5-tiden på morgonen en varm och torr sommardag och det pratades om rattonykterhet, minns jag
Strimma krockade med en orkester buss i hög fart, och avled troligen omedelbart.

Citat:
Lill-Strimma dog en morgon efter att han kört bil efter en blöt fest hemma hos sig. Han var på väg tillbaka från Timrå, som han hade åkt in till från festen. Hans s.k "vänner" försökte hindra honom men lyckades inte. Resten är historia, tragisk dock. Kuriosa i sammanhanget är att en av brandmännen som var först till platsen var en gammal lagkamrat.
Lennart Svedberg, som är han riktiga namn, är förmodligen den mest komplette ishockeyspelaren som fötts i Sverige. T.o.m ryssarna bjöd in han på träningsläger för att kunna specialstudera honom. Allt för för att komma på ett sätt att besegra honom.
Han blev vän med den legendariske ryske spelaren Firsov och de umgicks på fritiden. Firsov kunde ingen engelska så de kunde inte prata med varandra men supa tillsammans kunde de.

Jag har fler anekdoter om Lill-Strimma om någon är intresserad

En av brandmännen som var på platsen ska ha varit Clarence(?) Hammarström , bror till Inge vad jag har hört.
Jag är intresserad av allt som rör Lill-Strimma
Citera
2008-08-29, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Strimma krockade med en orkester buss i hög fart, och avled troligen omedelbart.

Vilken orkester var det?
Citera
2008-08-30, 00:08
Medlem
coshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor

Krockade han med en orkester? Och buss i hög fart? Alltid kul med särskrivningar....

Men åter till olyckan. Jag är tämligen säker på att det var en singelolycka och ingen krock. Någon som kan bekräfta eller dementera mina respektive Targenors olika åsikter om hur olyckan gick till?
Citera
2008-08-30, 08:15
Medlem
Citat:

Han avgick för egen hand om man så säger.
Citera
2008-09-19, 20:44
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dildodagger

Vilken orkester var det?
Leif Engvalls orkester ( källa: Timrå Red Eagles Hockeydynamit sid 205)
Citat:
Ursprungligen postat av cosh
Krockade han med en orkester? Och buss i hög fart? Alltid kul med särskrivningar....
Brukar inte bry mig allt för mycket i hur ja skriver bara folk kan förstå det jag skriver, en lathet jag har.
Citat:
Ursprungligen postat av cosh
Men åter till olyckan. Jag är tämligen säker på att det var en singelolycka och ingen krock. Någon som kan bekräfta eller dementera mina respektive Targenors olika åsikter om hur olyckan gick till?

Jag är säker på det jag säger då jag har tidningsurklipp från händelsen, sen finns den även omnämd i boken Timrå Red Eagles Hockeydynamit.

på sidan 207 står följande

Citat:
Den där dansbandsorkestern rullar längs E4:an söderut.
Rune Wahlman berättar:
-Jag kom i kapp en bil med en barnfamilj i och körde om den. En stund senare kom vi till en kurva, där vi hade bergvägg på ena sidan och älven på andra. Plötsligt ser jag en bil komma mot mig i kurvan, fast på min körbana. Jag försökte hålla så långt ut som det var möjligt utan att köra in bergväggen. Jag hann skrika till dom andra i bussen att "nu smäller det" och sen sa de bara pang.
Kollisionen blev våldsam.

Barnfamiljen anlände efter en stund till platsen, och när polis/brandkår larmats kunde man konstatera att föraren av personbilen var död.
Dansbandet rullade senare på kvällen vidare söderut.
Först genom tvn morgonen efter fick dom reda på vem dom krockat med.

Inge Hammarström minns händelsen på sid 211
Det var fruktansvärt. Min brorsa är brandman och var på olycksplatsen, så han ringde till mig och berättade.

Dock hittar jag inget på nätet om händelsen mer än bilolycka

Edit:

http://64.233.183.104/search?q=cache...ient=firefox-a

Citat:
– Lill-Strimma Svedbergs dödsolycka i Stavreviken 1972, när han krockade med en orkesterbuss. Det jobbet var jag ensam om

pdf version
http://www.st.nu/stbild/ST_pressfoto_50.pdf

på sidan 12 i pdfen finns en bild på strimmas kvaddade bil
Senast redigerad av Targenor 2008-09-19 kl. 20:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in