• 1
  • 2
2008-02-08, 10:18
Medlem
Juha Widing från GBG var väl vårt första NHL-proffs, lite doldis eftersom han flyttade med föräldrarna som 16-åring over there och aldrig spelade i elitserien (eller allsvenskan som den kanske hette då).

Han dog på 80-talet i 37-årsåldern, men av vad?
Citera
2008-02-08, 10:32
Medlem
Zildijans avatar
Den exakta dödsorsaken vet jag inte, men den var alkoholrelaterad. Han var som man säger högkonsument av sådan drycker.
Citera
2008-02-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zildijan
Den exakta dödsorsaken vet jag inte, men den var alkoholrelaterad. Han var som man säger högkonsument av sådan drycker.
Tack för svaret. Inte helt oväntad orsak...

När vi ändå är håller på;

Var Lennart "Lill-Strimma" Svedberg rattfull när han dog i en trafikolycka -72 i Timrå?
Citera
2008-02-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Tack för svaret. Inte helt oväntad orsak...

När vi ändå är håller på;

Var Lennart "Lill-Strimma" Svedberg rattfull när han dog i en trafikolycka -72 i Timrå?

Ja, det törs jag säga. Jag bodde i Jämtland vid den tiden och Strimma läste på en skola i Östersund, så det var mycket prat om hans död då.
Han körde av vägen i en kurva mellan Timrå och Sundsvall vid 5-tiden på morgonen en varm och torr sommardag och det pratades om rattonykterhet, minns jag
Citera
2008-02-08, 12:06
Medlem
Lill-Strimma hade runt 1,5 promille när han dog.
Citera
2008-02-08, 14:26
Medlem
Fula Gubbens avatar
Juha Widing var ett av Sveriges första NHL-proffs, tillsammans med bl a Börje Salming. Enligt BJ så gick Widing ned sig i spritmissbruk redan i USA, medan han fortfarande var aktiv. Minns inte exakt hur han formulerade det, men det var en sorglig historia i alla fall.

- F.G
Citera
2008-02-08, 15:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Lill-Strimma hade runt 1,5 promille när han dog.
Och om jag blev rätt informerad och minns rätt, var inte bilen han körde riktigt hans heller. En sundsvallspolis som jag var bekant med karakteriserade Lill-Strimma utanför rinken rent allmänt som "en debil småkriminell".
Citera
2008-02-08, 15:15
Medlem
Det blev väldigt mycket OT här men jag kan inte låta bli att bekräfta det som skrivits om "Lill-strimma". En halvkriminell alkoholist, som så många andra hockeyspelare från timrå.
Citera
2008-02-08, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Och om jag blev rätt informerad och minns rätt, var inte bilen han körde riktigt hans heller. En sundsvallspolis som jag var bekant med karakteriserade Lill-Strimma utanför rinken rent allmänt som "en debil småkriminell".

Det var en Citroen Pallas... fråga mig inte hur jag kunde komma ihåg det.
Citera
2008-02-08, 16:44
Medlem
Sofftarens avatar
Citat:
Publikrekordet denna säsong på Ullevi stannade på nästan 20000 mot Brynäs.
Efter säsongen stack Ulf Sterner till NHL och GAIS skulle inte vara sämre då den blott 16-årige Juha Widing, en kraftigt byggd yngling som detta år gjorde succé i GAIS med sin oerhörd vilja åkte över till NHL. Han skulle komma att göra den märkligaste karriär en svensk hockeyspelare gjort. Var med i Tre Kronor i det första Canada Cup äventyret.
Tyvärr dog Juha en allt för tidigt p.g.a. sjukdom.
Detta år slutade GAIS femma i div2 västra,Dm finalen mot GAIS ställdes in pga dåligt väder

1963/1964 ÅTER SERIESEGRARE - ÅTER UTAN MEDALJ

Citat:
Juha "The Swede" Widing var inte fotbollsspelare, utan GAIS utan jämförelse mest kända ishockeyspelare. Juha var född i Finland, men kom som barn till Sverige. Juha kom till GAIS 1961 och spelade ett par år i klubben. 1964 drog Juha tillsammans med Ulf Sterner till Kanada för bli proffs i Kanadensiska Boston. Några år senare var han en hyllad idol i New York Rangers. Han blev sedermera den förste europé som blev uttagen i All Star Game, vilket var en mycket stor merit. 1976 fick han spela i Canada Cup och blev en av de största profilerna i Tre Kronor. 1985 dog Juha alltför tidigt i en hjärtattack.

Historik 1961

Senast redigerad av Sofftaren 2008-02-08 kl. 16:56.
Citera
2008-02-08, 17:33
Bannlyst
Juha söp sig fördärvad

Juha och Lillstrimma tittade för djupt i flaskan.
Citera
2008-02-08, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl B
Juha och Lillstrimma tittade för djupt i flaskan.

För ordningens skull. Lill-Strimma var inte en nedsupen karraktär. Han skötte sitt sociala liv, spelade ishockey för Timrå och studerade i Östersund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in