2008-02-01, 18:07
Bannlyst
Tjena,

Nyligen gått högvakten och medans jag stod de otaliga timmarna funderade jag över en sak; Varför har man egentligen ak5 och bajonett?

Jag menar, är det inte jävligt opraktiskt? Personligen skulle jag dra mig något oerhört innan jag bestämde mig för att skjuta någon med AK5 Ni vet ju sjävla vilken skada vapnet gör. Samma sak med bajonetten, ska man sticka någon med ett ca 12cm långt blad? Han lär ju vara dödsdömd direkt?

Nej, man borde ha pistol 88 och batong. Iallafall batong, det skulle verkligen underlätta. Då kan man avärja ett hot ganska enkelt utan att ge personen i fråga några bestående men för livet.
Citera
2008-02-01, 18:09
Medlem
No-n-sences avatar
Högvakten är kanske inte bara till för att mota bort idioter och fyllerister?
Citera
2008-02-01, 18:10
Bannlyst
Varför har de löjliga kläder på sig?
Citera
2008-02-01, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Högvakten är kanske inte bara till för att mota bort idioter och fyllerister?

Nej självklart inte, men högvakten löser trots allt en hyffsat seriös uppgift. Iallafall på drottningsholm där jag gick.

Har bara ponerat med tanke ifall jag skulle utsättas för ett hot, och hur jag skulle hantera det, med det medel som högvaktssoldaten har.
Citera
2008-02-01, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frågande Fredde
Varför har de löjliga kläder på sig?

Högvakten ska fylla både en paradbaserad och seriös uppgift. Efter 20:00 har man m/90 på sig, om du nu inte anser det som "löjliga kläder".
Citera
2008-02-01, 18:25
Bannlyst
För att, när den första jävla apan som kommer inom en viss radie blir vrålspetsad!
Citera
2008-02-01, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko
För att, när den första jävla apan som kommer inom en viss radie blir vrålspetsad!

Jo men sticka nån med bajonetten bara för att han är inom det "förbjudna området" känns sådär
Citera
2008-02-01, 19:06
Medlem
Fader Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balders_balle
Tjena,

Nyligen gått högvakten och medans jag stod de otaliga timmarna funderade jag över en sak; Varför har man egentligen ak5 och bajonett?

Jag menar, är det inte jävligt opraktiskt? Personligen skulle jag dra mig något oerhört innan jag bestämde mig för att skjuta någon med AK5 Ni vet ju sjävla vilken skada vapnet gör. Samma sak med bajonetten, ska man sticka någon med ett ca 12cm långt blad? Han lär ju vara dödsdömd direkt?

Nej, man borde ha pistol 88 och batong. Iallafall batong, det skulle verkligen underlätta. Då kan man avärja ett hot ganska enkelt utan att ge personen i fråga några bestående men för livet.

Jag ser egentligen inga större problem eller är det en epidemi med folk som skjutits & stuckits ihjäl?
Senast redigerad av Fader Jack 2008-02-01 kl. 19:08.
Citera
2008-02-01, 19:19
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Tjena,

Av samma anledning som man har en vit pvc-hjälm och damasker.

Det ska vara snyggt. Att det sen inte alltid är så vacker är en hel annan sak...
Citera
2008-02-01, 19:41
Medlem
joe_ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack
Jag ser egentligen inga större problem eller är det en epidemi med folk som skjutits & stuckits ihjäl?
Precis min tanke. Fan vad jag gillar ditt nick och din avatar förresten.

Citat:
Jo men sticka nån med bajonetten bara för att han är inom det "förbjudna området" känns sådär
Är du verkligen seriös?
Ni har väl fått nån skyddsvaktsutbildning eller ryckte ni in första januari? Nånstans där framgår det väl när vilket våld får användas.

Varför anser du dig ha lättare att använda en pistol än en automatkarbin mot en annan människa?
Citera
2008-02-01, 19:59
Medlem
Carl-Johans avatar
Jag gick också på drottningholm, Post 1:1, vi löste av hemvärnet, haha vilka stollar det var.
Citera
2008-02-01, 20:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Det...

...hela är mycket enkelt.
Om vakten hade oladdade vapen, skulle posterna bli enkla offer för vapentjuvar. Bajonetten har fördelen att det är ett mediepolitiskt mildare vapen. Jämför följande två rubriker:
"Högvakten sköt idiot!"
"Högvakt stack idiot!"

Den senare är naturligtvis mindre medieskadlig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in