Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag tror bitterheten generellt grundar sig i en dålig relation och valet av fel partner, inte i barnen.
Håller med fullständigt. *oneliner*
För att inte bli raderad så får jag väl tillägga att det nog är allt för många barn som råkar ut för partners med dåliga relationer.. Men det är ett olösligt pussel för två föräldrar som *hatar* (inte älskar) varandra men älskar barnen. Antingen så "skadar man barnen" genom att separera och berätta att världen inte är så vacker som barnen trodde, att mamma inte älskar pappa, att pappa inte älskar mamma, att de inte ens känner för att leva tillsammans och framför allt att nån av dem ska lämna barnen, eller så sväljer båda skiten tills det puttrar ut lite då och då i form av bråk, skrik, höga ord, okvädelser osv.. I båda fallen råkar barnen illa ut. Om man separerar så känner man att man sviker barnen, om man stannar kvar så känner man att barnen blir lidande..
Jag tänker inte skriva något "svar", självklart har jag förslag till svar på ett sådant problem, men alla får tänka själva.
Men visst (tror jag) är det vanligt med dåliga relationer med felaktiga partners, skulle jag gissa så skulle 60% bli lyckligare med någan annan, 30% hellre vara singlar, 10% stanna nöjda.