2026-10-09, 21:04
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vad har ni för relation till speldosor?
Har ni några speldosor?
Jag minns att jag hade en lite större rund när jag var yngre.
Sen minns jag en som satt i en modell av en kyrka som min morfar hade. När man vevade upp den var det någon julmelodi.
Jag har en liten jag köpte i Barcelona. Den spelar någon lite sorglig melodi ("gone like the wind" eller nåt sånt kanske?).
Kan man fortfarande köpa speldosor?
Citera
2026-10-09, 21:15
Medlem
GormDenGamles avatar
Som barn hade vi in ganska stor kyrka hemma, som spelade en jullåt. Otroligt mysig.
Och jag hittade en sådan på en auktion häromåret. Nostalgi.
En sådan här: https://www.tradera.com/item/343414/750000004/adventskyrka-julkyrka-belysning-speldosa-julmusik
Citera
2026-10-09, 21:17
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Som barn hade vi in ganska stor kyrka hemma, som spelade en jullåt. Otroligt mysig.
Och jag hittade en sådan på en auktion häromåret. Nostalgi.
En sådan här: https://www.tradera.com/item/343414/750000004/adventskyrka-julkyrka-belysning-speldosa-julmusik
Ja det liknar en sådan kyrka min morfar hade. Kanske det var exakt en sådan.
Citera
2026-10-09, 21:21
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad har ni för relation till speldosor?
Har ni några speldosor?
Jag minns att jag hade en lite större rund när jag var yngre.
Sen minns jag en som satt i en modell av en kyrka som min morfar hade. När man vevade upp den var det någon julmelodi.
Jag har en liten jag köpte i Barcelona. Den spelar någon lite sorglig melodi ("gone like the wind" eller nåt sånt kanske?).
Kan man fortfarande köpa speldosor?

Jag har länge drömt om att tillverka speldosor, i större modell och med något mer avancerade melodier (flera stämmor) än de man hade som liten - samt givetvis vackra dekorativa motiv på plåten.

Hur fint vore inte det?
Citera
2026-10-09, 22:38
Medlem
Jag tycker såna i en ask som har en ballerina som snurrar är tjusiga. Gav en sån till en flickvän som hade drömt om en.
Citera
2026-10-09, 23:08
Medlem
triptykens avatar
Åh jag har inte tänkt på såna på flera år! Nu vill jag ha en sån med en liten vev och allt.

Kollade och det enda som finns är på Amazon, resten är små gosedjur osv - man borde kunna beställa med egen låt... Typ "raining blood"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in