2026-10-08, 05:18
Avslutad
Jag tycker att priser på möbler och inredning, särskilt på blocket har gått upp i pris den senaste tiden, folk sålde grejer väldigt billigt förr i tiden, nu kanske dom säljer soffor för 10-20 tusen kr.

För cirka 20 år sedan kunde man hitta soffor på blocket för 1-3 tusen kr, betydligt mycket billigare än vad det är idag, dessutom får man tänka på att det är begagnat.

Någon annan här som märkt av detta? Kanske pengar har gått upp i värde och därav så kostar allting mer, men jag är inte helt säker vad det handlar om.
Citera
2026-10-08, 05:29
Medlem
WetCigarettes avatar
Kikar inte på begagnade möbler särskilt ofta men jag har förstått att det tydligen är Facebook Marketplace man använder sig av nuförtiden. Folk som använder sig av det kanske kan bekräfta eller dementera?
Citera
2026-10-08, 05:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Kikar inte på begagnade möbler särskilt ofta men jag har förstått att det tydligen är Facebook Marketplace man använder sig av nuförtiden. Folk som använder sig av det kanske kan bekräfta eller dementera?

Oerhört dyra priser beroende på vad det är för möbler. Är det en unik vara kan det gå upp i flera tusen kr, jag köpte möbler som var begagna förr för cirka 800-1000kr det var då både soffor och tv-bänkar, nu kostar de 10 gånger mer.
Citera
2026-10-08, 05:41
Medlem
One2Manys avatar
Stoppa pressarna! Dumskalle förstår inte inflation!
Citera
2026-10-08, 05:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many

Då har priserna gått upp, oavsett vad det handlar om så är det beklagligt att det är så. Vissa vill fortfarande hitta fynd, det måste nog vara så att det kommer för mycket folk hit till vårt land och köper allt, men det kanske du inte håller med om.
Citera
2026-10-08, 06:00
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScienceFiction
Då har priserna gått upp, oavsett vad det handlar om så är det beklagligt att det är så. Vissa vill fortfarande hitta fynd, det måste nog vara så att det kommer för mycket folk hit till vårt land och köper allt, men det kanske du inte håller med om.

En person som tror att "begagnade möbler blir dyrare" för att "pengar ökar i värde" ska öht inte öppna käften i något sammanhang, någonsin.

Att du dessutom på tvättäkta mongoloid manér lyckas få det till att vara pga invandrare säger verkligen allt om hur totalt efterbliven du faktiskt är.
Citera
2026-10-08, 06:02
Avslutad
Citat:
En person som tror att "begagnade möbler blir dyrare" för att "pengar ökar i värde" ska öht inte öppna käften i något sammanhang, någonsin.

Att du dessutom på tvättäkta mongoloid manér lyckas få det till att vara pga invandrare säger verkligen allt om hur totalt efterbliven du faktiskt är.

Och? Priset har ökat drastiskt, det kan inte vara så att du tror att alla har råd att köpa allting. Bara för att de var här sedan innan.

Invandringen behöver begränsas ändå, men jag tror det har med den även, men ämnet handlar om möbler dock.
Citera
2026-10-08, 06:33
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Känns ju mer som att vi hamnar i stagflationer. Inte fan får jag så mycket mer i löneökning bara för att priserna ökar men jag kanske är ett undantag?
Citera
2026-10-08, 06:35
Medlem
halaltarzans avatar
Men blir grejorna sålda då? Nej, kolla hur länge annonsen legat ute, och är det några veckor så släng iväg ett bud.
Citera
2026-10-08, 06:49
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Känns ju mer som att vi hamnar i stagflationer. Inte fan får jag så mycket mer i löneökning bara för att priserna ökar men jag kanske är ett undantag?

Använder du verkligen stagflation rätt nu?

Expressen hade f ö en bra ledare om varför inflationen ser ut som den gör just nu
https://www.expressen.se/ledare/att-kopa-ut-nooshi-kan-ruinera-sverige/

Citat:
På 2020-talet drabbades världen av hög inflation, mycket beroende på pandemin och kriget i Ukraina. Covid ledde till brutna leveranskedjor och att regeringar pytsade ut miljarders miljarder i stöd, kriget ledde bland annat till högre energi- och matpriser.

Efter pandemin hade folk dessutom ovanligt mycket sparpengar och uppdämd köplust, så efterfrågan steg. Och när efterfrågan trumfar tillgången på varor och tjänster, stiger priserna. Då måste centralbanker höja räntorna för att trycka ner efterfrågan.

Om man höjer lönerna i takt med inflationen så riskerar man dessutom hyperinflation för den delen.

Idiot-ts tror ju dock att saker blir dyrare för att pengar ökar i värde.
Citera
2026-10-08, 07:13
Medlem
Riksreptilens avatar
En vanlig råvara har blivit rejält dyrare p g a ett visst krig. Import av virke var en av de vanligare varor som efterfrågades från Vitryssland och Ryssland.

Det mesta i höga begnatpris handlar nog som togs upp ovan, på att säljare kollar upp vad den 20 år gamla rätt välskötta IKEA Seskarö verkar ha sålt för tidigare.
Citera
2026-10-08, 07:46
Medlem
ModerKatts avatar
Jag tror svenskarna har anammat prut-kulturen och att det är lite därför som saker ligger ute till ett högre pris idag.
Förr visste man att priset som var satt var det som gällde. Och det var inte lika stor hetskonsumtion.

När möbler säljs idag är det lite som att folk ska ha in pengar för att byta ut möbeln?
Sen snurrar dom runt i det tomrummet om och om igen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in