2026-10-06, 20:29
Medlem
Hej,

Tänkte köpa PS5 för att spela GTA, men fastnat mellan pro och slim, slim är mycket billigare och tycker att det är ett rimligt pris men enligt vissa så blir det konstigt att spela GTA på slim och att man borde köpa pro istället. Pro är dock bra dyrare.

Hjälp, någon som har bättre koll, är det såpass stor skillnad?
Citera
2026-10-06, 20:40
Medlem
Finns otaliga youtube-tester mellan dessa modeller. Kolla på lite mer krävande spel och se om skillnaderna är ngt som skulle påverka din upplevelse. Vad du är van vid, vad du annars tänker göra med konsolen och andra faktorer är också avgörande.

Personligen tror jag inte det blir ngn markant skillnad. Lite lägre fps och kanske ngt mindre ögongodis men upplevelsen lär vara densamma för ngn som inte är så insatt i detaljerna ändå.

Jag tyckte till exempel inte att Bloodborne eller God of War var dåliga för att de var i 30fps. Fortfarande fantastiska upplevelser medan andra lovar att de inte alls kan uppskatta vissa spel pga då en skillnad i uppdateringsfrekvens.

Hur som helst, om du har tillräckligt med pengar att go Pro, gör det. Om inte, nöj dig med Slim. Om inte Rockstar aktivt gått ut och sagt att spelet inte funkar på den ena (vilket vore helt absurt) så finns det inget att oroa sig över.
Citera
2026-10-06, 21:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
I videon som släpptes så var det en PS5 de spelade på, var det ok för dig så köp den, vill du ha mer ögongodis så köp pro eller vänta att spela på PC:n.
Citera
Igår, 06:35
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I videon som släpptes så var det en PS5 de spelade på, var det ok för dig så köp den, vill du ha mer ögongodis så köp pro eller vänta att spela på PC:n.

Ts efterfrågar alltså om han ska köpa pro eller slim Ps5 din jävla mupp inte någon dator.

Och ts kör på pro.
Citera
Igår, 09:45
Medlem
swebarbs avatar
Har du pengar kör en pro, problemet är att den är helt slutsåld nu vad jag vet. Men vanliga ps5 slim kommer duga utmärkt. Spelet kommer ändå inte rulla i 60fps på en pro
Citera
Igår, 14:23
Medlem
Vilka förbättringar man får med PS5 Pro varierar mycket från spel till spel, då det krävs en hel del från spelutvecklaren för att utnyttja de extra resurserna på ett bra sätt. Då det gäller GTA VI är det egentligen för tidigt att säga. Det är det första spel som Rockstar släpper med PS5 Pro-anpassningar, så de har egentligen inget track record att gå på. Mig veterligt har de ännu inte visat GTA VI körandes på PS5 Pro för allmänhet eller press.
Citera
Igår, 14:24
Medlem
QuackyDucks avatar
Givetvis ska du ha en Pro. Troligen kommer spelet optimeras mer i framtiden samt att PS5 Enhanced kan komma att ge Pro versionen mer hittepå prestanda! Det är värt det för mig!
Citera
Igår, 15:27
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlockholmes1989
Hej,

Tänkte köpa PS5 för att spela GTA, men fastnat mellan pro och slim, slim är mycket billigare och tycker att det är ett rimligt pris men enligt vissa så blir det konstigt att spela GTA på slim och att man borde köpa pro istället. Pro är dock bra dyrare.

Hjälp, någon som har bättre koll, är det såpass stor skillnad?

GTA5 har ingen PS5 Pro Enhanced-patch. Fast du kanske pratar om vaporware GTA6?
Citera
Igår, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
GTA5 har ingen PS5 Pro Enhanced-patch. Fast du kanske pratar om vaporware GTA6?

Är inte så insatt så har ingen aning vad du menar

Jag tänkte på GTA spelet som släpps i november, det är pågrund utav GTA som jag vill köpa PS5, därav frågan om de värt att köpa Pro eftersom den är nästan dubbelt så dyr som slim
Citera
Igår, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Har du pengar kör en pro, problemet är att den är helt slutsåld nu vad jag vet. Men vanliga ps5 slim kommer duga utmärkt. Spelet kommer ändå inte rulla i 60fps på en pro

Känner mig så trög när jag läser era inlägg, men tack för all info!

Så om en amatör (som jag är) köper slim och lirar GTA, kommer jag märka skillnad om det är pro eller slim?
Citera
Igår, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlockholmes1989
Så om en amatör (som jag är) köper slim och lirar GTA, kommer jag märka skillnad om det är pro eller slim?
Går inte att svara på eftersom skillnaderna varierar från spel till spel och GTA VI inte har kommit ut ännu. Om skillnaderna varit kända hade det ändå varit knepigt att avgöra om just du skulle märka av dem eller inte, men man kan väl säga att båda möjligheterna finns, och dessutom möjligheten att du visserligen märker skillnader då du ser varianterna bredvid varandra men inte bryr dig om dem särskilt mycket. För bättre svar än så får du nog vänta tills tekniska recensioner av spelet börjar dyka upp, vilket brukar ske nära releasedatum (recensenter får ofta spelen tidigare mot löfte att inte släppa recensionen tidigare.) Det officiella releasedatumet är 19:e november 2026.
Citera
Igår, 22:05
Medlem
Oavsett Slim eller Pro så kommer du bara kunna köra 30 FPS
"GTA 6 targets 30 FPS at launch on all console versions"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto