2026-10-06, 07:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Det är så här det fungerar när skandalerna kommer fram, politiker räddar sig själva och sparkar chefer för att påvisa handlingskraft

Det har varit mitt i en valrörelse. Man börjar onekligen fundera på vad som egentligen hände på det där kontoret, där möten inte journalförs och granskningar bara dras muntligt. Bara det stinker ju!

Och det är inte spekulation. När Ensolution-granskningen var klar i mars 2026 diariefördes den inte, utan drogs muntligt för berörda på socialförvaltningen. Rapporterna kommunicerades varken till allmänheten eller till politikerna. Samma mönster syns i Lex Sarah-rapporten: när nämndens 1:e vice ordförande träffade handläggarna i april journalfördes att mötet ägde rum och vilka som deltog, men inte vad som sades.

Muntliga dragningar och informella möten har en sak gemensamt: de lämnar inga spår. Det som sägs går inte att granska i efterhand, varken för föräldrarna, för nämnden eller för någon annan. Därför finns det regler om att uppgifter av betydelse ska dokumenteras. Och därför föreslår socialtjänstens egna socialsekreterare i Lex Sarah-rapporten att informella kontakter om utgången i pågående ärenden inte ska förekomma, och att information till förtroendevalda ska lämnas i den formella ordningen och dokumenteras.

När en myndighet väljer muntlighet i just de lägen där det skulle vara mest obekvämt att ha något på papper, då är det inte konstigt att man börjar undra.
Citera
2026-10-06, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
App app app.... Hon är påverkad av sin mamma och för mammans kamp! Det är systemriddarna runt det runda bordet sagt!
Tittar man på pappa Joachim Instagram så lägger han ut precis lika mycket om fallet Elsa som Victoria gör så det är återigen en bild som sprids har på Flashback som inte är sann.. såg förövrigt ett inlägg där Elsa år på konsert med pappa och artisten Thomas Stenström tillägnar en låt till Elsa...Många som har tagit till sig av vad denna flicka fått uppleva
Citera
2026-10-06, 08:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tittar man på pappa Joachim Instagram så lägger han ut precis lika mycket om fallet Elsa som Victoria gör så det är återigen en bild som sprids har på Flashback som inte är sann.. såg förövrigt ett inlägg där Elsa år på konsert med pappa och artisten Thomas Stenström tillägnar en låt till Elsa...Många som har tagit till sig av vad denna flicka fått uppleva

Ja, och hur ska föräldrarna förklara för Elsa vad hon har gått igenom? Det är helt omöjligt för ett barn att förstå. Det är klart att Elsa har frågor om varför polisen kom och hämtade henne, när hon inte förstod vad faran var. Vad ska föräldrarna säga när hon frågar vad som hände?

Vilken cirkus för ett litet barn, och vilket jobb föräldrarna har framför sig för att få Elsa att lita på vuxna människor igen. Det förtroendet är nog tyvärr brutet för lång tid framöver, efter detta fullkomliga demokratiska haveri.
Citera
2026-10-06, 08:06
Medlem
Citat:
Det har varit mitt i en valrörelse. Man börjar onekligen fundera på vad som egentligen hände på det där kontoret, där möten inte journalförs och granskningar bara dras muntligt. Bara det stinker ju!

Och det är inte spekulation. När Ensolution-granskningen var klar i mars 2026 diariefördes den inte, utan drogs muntligt för berörda på socialförvaltningen. Rapporterna kommunicerades varken till allmänheten eller till politikerna. Samma mönster syns i Lex Sarah-rapporten: när nämndens 1:e vice ordförande träffade handläggarna i april journalfördes att mötet ägde rum och vilka som deltog, men inte vad som sades.

Muntliga dragningar och informella möten har en sak gemensamt: de lämnar inga spår. Det som sägs går inte att granska i efterhand, varken för föräldrarna, för nämnden eller för någon annan. Därför finns det regler om att uppgifter av betydelse ska dokumenteras. Och därför föreslår socialtjänstens egna socialsekreterare i Lex Sarah-rapporten att informella kontakter om utgången i pågående ärenden inte ska förekomma, och att information till förtroendevalda ska lämnas i den formella ordningen och dokumenteras.

När en myndighet väljer muntlighet i just de lägen där det skulle vara mest obekvämt att ha något på papper, då är det inte konstigt att man börjar undra.
https://m.youtube.com/watch?v=8AKuvNFg21g
Detta klipp säger egentligen allt om hur Carina Toro Hartman och hennes gelikar är..."Du ska få se vad jag kan göra" säger en människa som är knappt 150 cm lång... Hennes kollega Jessica Ekebring försöker stjäla den telefonen som dokumenterar vad hon säger bakom kulisserna..
Återigen det försvinner i bruset här på flashback hur mycket debatten i kommunfullmäktige har påverkat avslutet på LVU... Markus Allard har en del att säga till om i Örebro
Citera
2026-10-06, 08:10
Medlem
Citat:
Ja, och hur ska föräldrarna förklara för Elsa vad hon har gått igenom? Det är helt omöjligt för ett barn att förstå. Det är klart att Elsa har frågor om varför polisen kom och hämtade henne, när hon inte förstod vad faran var. Vad ska föräldrarna säga när hon frågar vad som hände?

Vilken cirkus för ett litet barn, och vilket jobb föräldrarna har framför sig för att få Elsa att lita på vuxna människor igen. Det förtroendet är nog tyvärr brutet för lång tid framöver, efter detta fullkomliga demokratiska haveri.
Det är ett mega jobb att bearbeta det som Elsa fått uppleva...Och det kommer att bli ännu värre när puberteten sätter in....
Citera
2026-10-06, 08:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
https://m.youtube.com/watch?v=8AKuvNFg21g
Detta klipp säger egentligen allt om hur Carina Toro Hartman och hennes gelikar är..."Du ska få se vad jag kan göra" säger en människa som är knappt 150 cm lång... Hennes kollega Jessica Ekebring försöker stjäla den telefonen som dokumenterar vad hon säger bakom kulisserna..
Återigen det försvinner i bruset här på flashback hur mycket debatten i kommunfullmäktige har påverkat avslutet på LVU... Markus Allard har en del att säga till om i Örebro

Ja, Allard var tidigt ute med att säga att Elsa skulle hem. Och när han tog upp frågan under duellen var sossen Jan Johansson helt tyst i debatten. Inte ett svar. Det säger allt vi behöver veta. Det här gänget är farligt och måste hållas borta från allt som rör makt över familjers liv.
Citera
2026-10-06, 08:26
Medlem
Varför tror du att man måste ha en gällande återföreningsplan vid varje tillfälle vid alla LVU? Så är det nämligen absolut inte.

Och så återigen, jag har vid något tillfälle råkat skriva att MÅLET med vården var isoleringen. Det kan jag ju förstå att du missförstår (eftersom du inte klarar av att se sammanhang någonsin i något). Målet med vården var givetvis att den risk för barnets hälsa och utveckling som uppenbart förelåg vid placeringstillfället ska minska i sådan omfattning att det bedöms som säkert att avsluta vården. Det är nämligen alltid målet med ett LVU.

Syftet med placeringen och umgängesbegränsning var sannolikt att se vilken inverkan nätverket i sin helhet faktiskt hade på hela situationen kring flickan.

Fast föda vs PN, skolnärvaro, fritidsaktiviteter, objektiv kunskap om hennes smärtor och upplevelse av sjukdomen, trötthet, socialt samspel utanför familjen och så vidare.

Allt detta vann man på några få månaders isolering och skapade på detta sätt en tydlig bild av situationen.

Återföreningsplan kommer sen, när man vet vad som är vad. Nu vet man att massor om situationen och oavsett om det beror på mammans agerande, vårdens agerande eller en kombination hade en låsning uppstått som flickan fick betala priset för.

Det samtycke som gavs av föräldrarna gällde aldrig det som där och då bedömdes som behövlig vård och senare ageranden från föräldrarna kanske kan tas till inteckning för att även om man samtyckt till placeringen så hade man inte klarat av att upprätthålla en sådan vårdplan utan tvång.

Som sagt, under hösten och vintern så avklingar symptomen när flickan är isolerad.
Vården har helt fått möjlighet att helt fritt prata med henne, man har tack vare detta kunnat fasa ut droppet, flickan har i det närmaste full närvaro i skolan och orkar med fritidsaktiviteter. Nu säger Ridderstedt i TV4 att man till och med ifrågasätter diagnosen, vore detta fallet är det ju än mer tydligt vad låsningen i praktiken har lett fram till för flickan. 6 år av behandling, kanske delvis i onödan.

Att kurre inte förstår att den kunskapen om flickan var målet med placeringen och att om VH återigen håller flickan borta från vården kommer att man troligen tvingas ansöka om ett nytt LVU utan istället pratar om att föräldrarna eventuella farlighet bevisar med all önskvärd tydlighet hur lite han förstår av lagstiftningens mål och syfte. Det handlar inte om föräldrarna, det handlar om barnet.

Och återigen, det finns säkerligen saker att slutligt kritisera både i vårdens och socialtjänstens ageranden, det tror jag ingen ifrågasätter? I alla fall inte jag.

Men med det material vi har tillgång till som lekmän på utsidan så kan man faktiskt inte dra de slutsatser som kurre och hans kompisar gör i tråden. Det finns otroligt stora logiska brister i de förklaringar som lämnas och de bortser helt från hur LVU lagstiftningen har tillämpats under decennier. Den tillämpningen kan man givetvis ha åsikter om men domstolarna har inte mycket till val annat än att följa gällande rätt. Och följden blir i sin tur att centrala delar faller av de utredningar och anmälningar som hänvisas till i tråden.

Och jo, detta är på många sätt ett typiskt LVU med omsorgsbrist som central fråga.

Citat:
Ja, men nu handlar det inte om vilken behandling eller vilket LVU som helst. Socialtjänsten bestämde sig för att TOTALISOLERA ELSA FRÅN HELA SITT BIOLOGISKA NÄTVERK, UTAN EN ÅTERFÖRENINGSPLAN. Det är inte ett typiskt LVU där föräldrarna påstås ha "brustit i omsorgen". Det är snarare ett LVU som signalerar att föräldrarna är farliga.

Så jag undrar fortfarande: var fanns den konkreta faran?

På vilket sätt var pappan farlig?
På vilket sätt var mamman farlig?

Och om mamman var så farlig, varför utreddes aldrig pappan, och varför prövades aldrig utredningshem, som pappan själv föreslog?

Det är mer intressanta frågor än droppet, som är svårt att bedöma utan medicinsk kunskap och utan tillgång till journalerna.

Som jag har sagt tidigare är PIPO en kronisk sjukdom som man enligt vad jag förstått kan besväras mindre av med åren. Det verkar som att Victoria har fått skulden för Elsas sjukdom och dess förlopp, och att vården lämnade felaktiga uppgifter som sedan användes mot henne.
Citera
2026-10-06, 08:29
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Samma förutsättningar för Maria Ridderstedt antar jag,men hon anser att hon har på fötterna för att våga publicera det hon har gjort! Men mig veterligen så har hennes reportage enbart kritiserats av några få anonyma konton här på flashback...

Maria R har ingen folkstorm på sociala medier och en vårdnadshavare som polisanmäler till höger och vänster emot sig. Men annars är det lika!
Citera
2026-10-06, 08:30
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Men om du har en poäng och har sett något som alla andra missat, ansvariga utgivare, journalister, jurister och socionomer, då borde du väl berätta det för Granskningsnämnden?

Det är enkelt. Vem som helst kan anmäla ett program i Sveriges Radio till Granskningsnämnden för radio och tv, utan kostnad. Om Kaliber och Maria Ridderstedt har vinklat, utelämnat avgörande uppgifter eller farit med osanning, är det precis den sortens brister nämnden prövar. Och om du har rätt, får du ett offentligt beslut som visar att reportaget brast i saklighet och opartiskhet. Det vore ett betydligt starkare argument än inlägg i en forumtråd.

Så varför har ingen av er gjort det? Om historien inte går ihop, borde det vara lätt att visa.

Men det kanske är så att det är enklare att påstå att medierna har fel i en tråd, än att pröva det där någon faktiskt granskar påståendet.

Se svaret ovan. Är det någon annan som är villig att skicka in anmälan så jag kan absolut bidra till texten anonymt. Men jag är inte villig att exponera min familj för något. Så nej.
Citera
2026-10-06, 08:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
"Nej, det går inte att göra en anonym anmälan"
Intressant att du behöver kunna vara anonym för att våga uttrycka ditt missnöje över oseriös journalistik
Citat:
Samma förutsättningar för Maria Ridderstedt antar jag,men hon anser att hon har på fötterna för att våga publicera det hon har gjort! Men mig veterligen så har hennes reportage enbart kritiserats av några få anonyma konton här på flashback...
Citat:
Det handlar i slutändan om civilkurage, nåt som då Elsa verkar ha mer av än vissa debattörer här på flashback...Hon vill att inga fler barn ska drabbas av det som hon har fått uppleva och ville berätta sin historia för Maria Riddestedt.... Vittnar om god uppfostran måste jag tycka
Du är antingen mycket ung och okunnig eller mycket isolerad och okunnig. Agendadriven journalistik, politisk korrekthet, åsiktskorridorer, tystnadskulturer, intolerans mot oliktänkande, mobbing och maktmissbruk har orsakat enorm skada i Sverige. Den som tar strid mot medierna riskerar inte bara sin egen karriär utan kan dra med sig även sina närstående i den smutskastning som kan följa. Människor måste välja sina strider i Sverige.

Det här är ännu inget stort mediedrev men en agendadriven kampanj ledd av public service. Personligen tror jag att detta bara är ett olycksfall i arbetet där Maria Ridderstedt och hennes kollegor på SR/SVT låtit sig bedåras av mammans historia och låtit bli att titta bakom ytan.

Men man kan inte veta. Den så kallade LVU-kampanjen har pågått sedan 2021 och aktivister kan mycket väl ha letat sig in bland medierna.

Oavsett vilket så är risken med agendadriven journalistik av detta slag att verksamheter inte vågar orosanmäla av risk för att hängas ut i medierna på ett vinklat och osakligt sätt.

(Det är verkligen ironiskt att just du av alla skriver om ”god uppfostran”.)
Citera
2026-10-06, 08:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Varför tror du att man måste ha en gällande återföreningsplan vid varje tillfälle vid alla LVU? Så är det nämligen absolut inte.

Och så återigen, jag har vid något tillfälle råkat skriva att MÅLET med vården var isoleringen. Det kan jag ju förstå att du missförstår (eftersom du inte klarar av att se sammanhang någonsin i något). Målet med vården var givetvis att den risk för barnets hälsa och utveckling som uppenbart förelåg vid placeringstillfället ska minska i sådan omfattning att det bedöms som säkert att avsluta vården. Det är nämligen alltid målet med ett LVU.

Syftet med placeringen och umgängesbegränsning var sannolikt att se vilken inverkan nätverket i sin helhet faktiskt hade på hela situationen kring flickan.

Fast föda vs PN, skolnärvaro, fritidsaktiviteter, objektiv kunskap om hennes smärtor och upplevelse av sjukdomen, trötthet, socialt samspel utanför familjen och så vidare.

Allt detta vann man på några få månaders isolering och skapade på detta sätt en tydlig bild av situationen.

Återföreningsplan kommer sen, när man vet vad som är vad. Nu vet man att massor om situationen och oavsett om det beror på mammans agerande, vårdens agerande eller en kombination hade en låsning uppstått som flickan fick betala priset för.

Det samtycke som gavs av föräldrarna gällde aldrig det som där och då bedömdes som behövlig vård och senare ageranden från föräldrarna kanske kan tas till inteckning för att även om man samtyckt till placeringen så hade man inte klarat av att upprätthålla en sådan vårdplan utan tvång.

Som sagt, under hösten och vintern så avklingar symptomen när flickan är isolerad.
Vården har helt fått möjlighet att helt fritt prata med henne, man har tack vare detta kunnat fasa ut droppet, flickan har i det närmaste full närvaro i skolan och orkar med fritidsaktiviteter. Nu säger Ridderstedt i TV4 att man till och med ifrågasätter diagnosen, vore detta fallet är det ju än mer tydligt vad låsningen i praktiken har lett fram till för flickan. 6 år av behandling, kanske delvis i onödan.

Att kurre inte förstår att den kunskapen om flickan var målet med placeringen och att om VH återigen håller flickan borta från vården kommer att man troligen tvingas ansöka om ett nytt LVU utan istället pratar om att föräldrarna eventuella farlighet bevisar med all önskvärd tydlighet hur lite han förstår av lagstiftningens mål och syfte. Det handlar inte om föräldrarna, det handlar om barnet.

Och återigen, det finns säkerligen saker att slutligt kritisera både i vårdens och socialtjänstens ageranden, det tror jag ingen ifrågasätter? I alla fall inte jag.

Men med det material vi har tillgång till som lekmän på utsidan så kan man faktiskt inte dra de slutsatser som kurre och hans kompisar gör i tråden. Det finns otroligt stora logiska brister i de förklaringar som lämnas och de bortser helt från hur LVU lagstiftningen har tillämpats under decennier. Den tillämpningen kan man givetvis ha åsikter om men domstolarna har inte mycket till val annat än att följa gällande rätt. Och följden blir i sin tur att centrala delar faller av de utredningar och anmälningar som hänvisas till i tråden.

Och jo, detta är på många sätt ett typiskt LVU med omsorgsbrist som central fråga.

Lagen säger att vård enligt LVU är tillfällig och att nämnden ska noga förbereda återföreningen. Socialtjänstens egna socialsekreterare skriver i Lex Sarah-rapporten att det ska finnas en vårdplan där det tydligt framgår vad som krävs för att vården ska upphöra, och att föräldrarna måste veta vad som faktiskt krävs av dem.

Ensolution säger samma sak: återföreningsprincipen analyserades, bedömdes och omsattes inte, eftersom föräldrarna aldrig fick veta vilka förändringar som krävdes. "Återföreningsplan kommer sen, när man vet vad som är vad" är alltså precis den hållning som båda granskningarna kritiserar.

Målet med LVU är att minska risken så att vården kan avslutas. Där är vi överens.

Du skriver att man vann den kunskap man behövde på några få månader. Bra. Då ställer jag samma fråga som tidigare. Varför behölls isoleringen oförändrad i december 2025, när Elsa inte haft dropp sedan september och gick i skolan utan frånvaro? Med din egen förklaring var syftet uppnått långt innan. Lagen kräver att en umgängesbegränsning inte består längre än nödvändigt.

Du skriver att om diagnosen ifrågasätts, kan det betyda sex år av behandling som delvis var onödig. Men vem bestämde behandlingen? Det var vården som ställde diagnosen, ordinerade droppet och beslutade om ingreppen. Det framgår av domen. Om behandlingen var onödig, då har vården gjort fel, inte mamman. Det är faktiskt precis det jag har sagt.

Jag håller med dig om att domstolarna följer gällande rätt och dömer på det underlag de får. Det är just därför underlaget är så avgörande. När underlaget inte är allsidigt, när pappan inte är utredd och när uppgifter som talar emot aldrig kommer med, då blir domen lika ofullständig som underlaget. Det är inte domstolarna jag kritiserar mest. Det är det beslutsunderlag de fick att döma på.

I ett typiskt LVU för omsorgsbrist säger inte nämndens 1:e vice ordförande till handläggarna att mamman under lång tid grovt misshandlat barnet och är psykiskt sjuk. Socialtjänsten beställer inte ett sakkunnigutlåtande om misshandel via sjukvården ett halvår efter att domstolen avvisat den grunden. Och barnet isoleras inte från alla sina närstående i sju månader. Inget av det är typiskt.

Det handlar absolut om barnet. Därför handlar det också om barnets rätt till sina föräldrar, sina syskon och sitt nätverk. Den rätten bedömdes aldrig.
Senast redigerad av kurt-sune 2026-10-06 kl. 08:37.
Citera
2026-10-06, 08:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Se svaret ovan. Är det någon annan som är villig att skicka in anmälan så jag kan absolut bidra till texten anonymt. Men jag är inte villig att exponera min familj för något. Så nej.

Ja, tänk om du blev orosanmäld av en "LVU-motståndare" och falskt anklagad av socialtjänsten för att ha misshandlat ditt barn? "Vi kan inte veta säkert att du inte är en barnmisshandlare!"

Den risken är ju verkligen inte värd att ta, bara för att lämna in en anmälan till Granskningsnämnden i eget namn!

Fast vänta. Det är ju precis den logiken du har försvarat i hela tråden. Att det räcker med en oro. Att det inte går att utesluta. Att det är upp till föräldern att bevisa motsatsen. Plötsligt låter det inte lika rimligt när det är du själv som skulle sitta där.

Välkommen till Victorias värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in