2026-10-04, 21:51
Medlem
Om det blir nyval kommer jag byta sida och kryssa Ida Gabrielsson. Vilken underhållare!
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Ojdå, det var hårda ord Jag hänger med rätt mycket svensk inrikespolitik såsom den politiska nörd jag är. Men jag kanske drar andra slutsatser än vad du gör.

Min tolkning är att Kristersson sa det för att frigöra moderaterna från de utlovade ministerposterna till SD och eventuellt kunna locka över centern. Det kommer dock inte lyckas.

Tidö-partierna kommer säkert att utveckla sina egen politik i opposition de kommade fyra åren men det betyder ju inte att tidö som lag eller projekt inte kan vara aktuellt inför 2030. Men det är såklart för tidigt att avgöra nu.
Är du trög på riktigt?
Tidö var ett projekt och finns inte länge.
De fyra parterna på högra sidan har mindre antal mandat och nu är det upp till vänstra sidan att ta hand om Sverige.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
S måste ju köra en dans mellan V och C. Om börjar tjafsa med C finns alltid risken att de överger vänstersidan helt. S är helt införstådda med att Sveriges riksdag består av en högermajoritet (i ekonomiska frågor). Om de skrämmer bort C förlorar de makten helt.
Men de måste nå en majoritet och då kommer de inte runt v om de inte får över kd och l på sin sida och det har jag väldigt svårt att se.
Citera
2026-10-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Det verkar inte finnas röda linjer mot MP från C, trots att MP låter mer som Stalin än vad V gör i många anföranden och är extremistiska i många frågor. MP har lyckats att betraktas som rumsrent och normalt på något plan trots att partiet består av psykopater.

Ja, hur MP har lyckats gå så mycket under radarn är en gåta. MP är ett mycket farligt parti som redan har orsakat Sverige stor skada ekonomiskt och säkerhetspolitiskt.
Citera
2026-10-04, 21:55
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Men de måste nå en majoritet och då kommer de inte runt v om de inte får över kd och l på sin sida och det har jag väldigt svårt att se.
Menar att C kanske joinar tidö-sidan, alltså Sd. L har gjort det, så C kan också göra (även om det såklart är osannolikt).
Citera
2026-10-04, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är du trög på riktigt?
Tidö var ett projekt och finns inte länge.
De fyra parterna på högra sidan har mindre antal mandat och nu är det upp till vänstra sidan att ta hand om Sverige.

Nejdå, jag är inte trög - varken på låtsas eller på riktigt

Jag delar inte din bild av att tidö som projekt helt kan dödförklaras. Visst kan man kanske kalla dem blågula laget nu och de kommer säkert utvecklas åt olika håll i opposition. Men får vi ett extra val kommer vi nog förhoppningsvis att se en enad front från tidö/ de blågula.
Citera
2026-10-04, 21:59
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Menar att C kanske joinar tidö-sidan, alltså Sd. L har gjort det, så C kan också göra (även om det såklart är osannolikt).
Nej, en s-c-mp-regering som söker stöd av kd/l.
Citera
2026-10-04, 21:59
Medlem
Citat:

Tyvärr tror jag det är kört att C skulle joina tidö-sidan. De har väljare som har SD-hatet som en av sina viktigaste frågor. Det vi kan hoppas på är att två C-ledamöter går över eller att partiledningen väljer extra val framför att vika sig för V.
Citera
2026-10-04, 22:00
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nej, en s-c-mp-regering som söker stöd av kd/l.
Tror dock inte Kd och L joinar vänstersidan. Vi har som sagt en högermajoritet i riksdagen och detta vet S om. Man vill inte ta C i örat med risken att de överger vänstersidan.
Citera
2026-10-04, 22:01
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Tidö finns inte längre. Har du sovit?
Oppositionen har flest mandat så nu får de fixa det här eller gömma sig i garderoben.
Enda sättet för S att få makten är att släppa in V och tvinga C att komma överens. Alternativet är regering med SD, antingen i regeringen eller som stödparti
Citera
2026-10-04, 22:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Tyvärr tror jag det är kört att C skulle joina tidö-sidan. De har väljare som har SD-hatet som en av sina viktigaste frågor. Det vi kan hoppas på är att två C-ledamöter går över eller att partiledningen väljer extra val framför att vika sig för V.
Jepp, ser också det som mycket osannolikt. Men det trodde man ju om L också, men en vacker dag vågade ta Sd med tång så att säga. Förhoppnings kommer den dagen denna mandatperiod också för C.
Citera
2026-10-04, 22:05
Medlem
Centerpartiet kommer på egen hand döda det här landet. ETR kommer gå till historien som vår värsta landsförrädare genom alla tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in