Citat:
Ursprungligen postat av
MjShamona
Jag skrev bara så till den personen eftersom jag vet att den gillar Alternativ för Sverige.
Bland partiets anhängare finns en föreställning om att stötta Ryssland är detsamma som en nationell "sköt dig själv och skit i andra"-politik. Men det är egentligen två helt separata frågor som inte har med varandra att göra.
Om du läser några inlägg längre upp i tråden diskuterades Nato och Rysslands säkerhetspolitiska perspektiv. Allt fler börjar inse att detta är en bluff. Nato har aldrig attackerat Ryssland och har inga sådana planer inom den närmaste framtiden.
Självklart handlar det om Putins imperialistiska ambitioner. Då blir den naturliga följdfrågan: vilket styre blir bäst för folket/omvärlden, och varför står Ukraina fortfarande emot?
Det är en tankeställare oavsett vilken sida man står på.
Hej igen.
Jag tycker inte att det är särskilt relevant vilket parti den andre skribenten sympatiserar med. Om någon vill att Sverige ska vara mindre engagerat i konflikten är det en legitim politisk uppfattning. Du har ju själv betonat värdet av att människor kan uttrycka avvikande uppfattningar.
NATO har objektivt utvidgats österut och fått fler medlemsstater nära ryska gränser. Ur Kremls perspektiv kan den samlade utvecklingen ändå uppfattas som ett långsiktigt säkerhetspolitiskt problem. Jag tycker inte att ryska imperialistiska ambitioner är den enda, eller nödvändigtvis den viktigaste, förklaringen. Säkerhetspolitiska motiv och en önskan om inflytande över närområdet kan gå ihop och leda till samma politik. Jag har ju nämnt detta tidigare också.
Vilket styre är då bäst för människor? Idealet är att varje nation, tänker jag, får välja sin egen väg utan utländsk militär eller politisk inblandning. Därefter bör de kunna bygga sina samhällen på det sätt de själva önskar, inom ramar som respekterar andra staters frihet och säkerhet.