2026-10-01, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Haha tror du på riktigt att människor som Stefan Holm planerar arbetsplatsskjutningar? Hur korkad är du egentligen?

Skrev jag det? Gå tillbaks till att sova.
Citera
2026-10-01, 22:57
Medlem
Knattarnas avatar
Ingen som lyft att han blev polisanmäld för misshandel även 2024?

https://www.sverigesradio.se/artikel/stefan-holm-polisanmald-for-misshandel-jag-inte-ar-lamplig
Citera
2026-10-02, 03:44
Medlem
graventhulmars avatar
Incidenten avhandlas förstås i dagens avsnitt av Alex & Sigges podcast (avsnitt 754, ”Gin & k*k). Sigge Eklunds son med flickvän hade bevittnat misshandeln på nära håll, och helt skakade beskrivit i detalj hur Stefan Holm ”ströp och ströp” Emil Persson på ett skräckinjagande sätt. Extremt långt ifrån den tröjryckning han själv fabulerat om.

Alex Schulman hade också mer skvaller om Holm med Fredrik Wikingsson som förstahandskälla. När Wikingssons produktionsbolag spelade in ett avsnitt av Arga Snickaren med Holm fick produktionen avbrytas. Anders Öfvergård hade i enlighet med formatet kritiserat något i Holms hem, på vilket Holm svarat: ”Jaså, så det duger inte? Då kanske inte det här duger heller?”, och i raseriutbrott börjat kasta kaffeburkar och andra föremål i väggen. Inte nog med att han har grava aggressionsproblem, han verkar också ha urusel förståelse av vad simpla TV-format går ut på.
Senast redigerad av graventhulmar 2026-10-02 kl. 03:47.
Citera
2026-10-02, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graventhulmar
Incidenten avhandlas förstås i dagens avsnitt av Alex & Sigges podcast (avsnitt 754, ”Gin & k*k). Sigge Eklunds son med flickvän hade bevittnat misshandeln på nära håll, och helt skakade beskrivit i detalj hur Stefan Holm ”ströp och ströp” Emil Persson på ett skräckinjagande sätt. Extremt långt ifrån den tröjryckning han själv fabulerat om.

Alex Schulman hade också mer skvaller om Holm med Fredrik Wikingsson som förstahandskälla. När Wikingssons produktionsbolag spelade in ett avsnitt av Arga Snickaren med Holm fick produktionen avbrytas. Anders Öfvergård hade i enlighet med formatet kritiserat något i Holms hem, på vilket Holm svarat: ”Jaså, så det duger inte? Då kanske inte det här duger heller?”, och i raseriutbrott börjat kasta kaffeburkar och andra föremål i väggen. Inte nog med att han har grava aggressionsproblem, han verkar också ha urusel förståelse av vad simpla TV-format går ut på.

Kastar burkar och annat i väggen också, jaha. Det bekräftar bara ytterigare det jag hävdat hela tiden. Lill-stefan är en riktigt skör snöflinga. Hen klarar inte motgångar, kritik etc utan att det brister helt.
Citera
2026-10-02, 10:37
Medlem
Stefan Holm och Emil kunde ju vara enäggstvillingar. Dom har väldigt mycket radiovänligt utseende båda två. Vissa fulhetsdrag tillsammans. Osv, egentligen nita Emil han är så jävla talanglös och tråkig. Backar hellre Holm även om jag skiter fullständigt i honom. Väntat dock Emil borde han skallat ner. Så hade det åtminstone varit roligt. Att stå som en butthurt bögunge och greppa kragar. Känns ostabilt och patetiskt. Du bör kolla dig Steffo det här är inte okej
Citera
2026-10-02, 12:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilsphinx
Kastar burkar och annat i väggen också, jaha. Det bekräftar bara ytterigare det jag hävdat hela tiden. Lill-stefan är en riktigt skör snöflinga. Hen klarar inte motgångar, kritik etc utan att det brister helt.

Han är säkert väldigt rolig att spela brädspel med: "vad menar du Stefan, måste vi åka hem nu, för att jag attackerade dina pluppar".

Som förmildrande kan väl dock alla bli upprörda och arga. Jag trodde att en cykel hade blivit stulen i garaget, när jag hade glömt att dra igen gallret och låsa. Så jag sparkade i väggen, men sedan var det bra. Efteråt visade det sig att en bekant hade ställt cykeln i cykelförrådet i vintras

Men Holm verkar verkligen ha problem då, som om det skulle behövas något mer än strypgrepp.

Undrar vad det kan bli för straff förresten: samhällstjänst tror jag absolut på.
Citera
2026-10-02, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilsphinx

Ja, hans beskrivning av sitt raseri på vägen hem från Malta låter som någon som skulle behöva prata med en professionell. Att han ens minns det och kan återge det så tydligt tyder väl på att det är något som faktiskt satt spår i honom.
Citera
2026-10-02, 13:37
Medlem
Ja fastän jag i förra kommentaren tänkte ställa mig åt sidan kan jag nu inte låta bli att kommentera.

Skicka Arga snickaren hem till Holm verkar uppåt väggarna om uttrycket tillåts. Går ju ut på provokation. Men om han har ett mycket välordnat hem och alla saker bedömt ligga exakt på sin rätta plats. Att då komma med synpunkter om detta. Blev tydligen som ett slag i magen på Holm. Återigen mycket typiskt vid drag av autism. Oerhört mycket sorterande och allt ska vara ställt på sin plats i en uträknad ordning och sen att då nån kommer med kritik kring detta - explosion. Ja som sagt mycket nära kontakt med person med autism och skulle aldrig drömma om att komma med raka och gud förbjude bryska synpunkter om möblemang osv om jag nu inte blev tillfrågad. Men återigen. Mina synpunkter som amatörpsykolog.
Senast redigerad av pebble 2026-10-02 kl. 13:43.
Citera
2026-10-02, 15:30
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Han är säkert väldigt rolig att spela brädspel med: "vad menar du Stefan, måste vi åka hem nu, för att jag attackerade dina pluppar".

Som förmildrande kan väl dock alla bli upprörda och arga. Jag trodde att en cykel hade blivit stulen i garaget, när jag hade glömt att dra igen gallret och låsa. Så jag sparkade i väggen, men sedan var det bra. Efteråt visade det sig att en bekant hade ställt cykeln i cykelförrådet i vintras

Men Holm verkar verkligen ha problem då, som om det skulle behövas något mer än strypgrepp.

Undrar vad det kan bli för straff förresten: samhällstjänst tror jag absolut på.
Hundra timmar som lärarassistent?
Citera
2026-10-02, 16:49
Medlem
Proras avatar
Det pratas om att Stefan Holm behöver hjälp med sin korta stubin, alltså sina aggressionsproblem. Det hela är ju rätt simpelt. Han klarar inte att uppföra sig bland folk. Det finns fullt med folk som inte kan det och har insikt och helt enkelt inte sätter sig i en situation där detta kan utlösas. Så Stefan Holm: slipper vi se dig så slipper du skämma ut dig.
Citera
2026-10-02, 18:38
Medlem
Sven5678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Det pratas om att Stefan Holm behöver hjälp med sin korta stubin, alltså sina aggressionsproblem. Det hela är ju rätt simpelt. Han klarar inte att uppföra sig bland folk. Det finns fullt med folk som inte kan det och har insikt och helt enkelt inte sätter sig i en situation där detta kan utlösas. Så Stefan Holm: slipper vi se dig så slipper du skämma ut dig.
Holm har såvitt jag vet inte någon utredd diagnos i autismspektrat, tänk högfungerande Asberger men om vi leker med tanken att han går in i rättegång och genomgår en § 7a som påvisar detta i någon grad kanske det kan bli en förmildrande omständighet om det ses som en tillfällig kognitiv överbelastning (typ en autistisk meltdown). Men att Holm skulle gå med på en sådan utredning är högst osannolikt då han är en extrem tävlingsmänniska, fostrad i elitidrottens hårda skola där allt handlar om mental styrka och skulle sannolikt se en diagnos som en personlig förnedring och en permanent stämpel av att vara svag eller liknande.

Nu ska jag inte tillskriva Holm någon diagnos men om man ser tillbaka exempelvis på polemiken med Patrik Sjöberg framstod Sjöberg som den socialt coola och intuitiva, medan Holm framstod som en "fyrkantig statistiker" som argumenterade mekaniskt utifrån siffror och titlar, oförmögen att se nyanser. När Sjöberg använde ironi, pikar eller subjektiva resonemang uppfattades Holm ofta som att han missade de sociala undertexterna. Han svarade med att stoiskt och nästan mekaniskt upprepa logiska fakta.

Holms medverkan i På spåret, Jeopardy, där han dominerat och vunnit allt, visade upp en otrolig minneskapacitet som fascinerade. Personer inom autismspektrumet har ofta ett annorlunda sätt att lagra information. Istället för att bara minnas sammanhanget, lagrar hjärnan rådata så som årtal, geografi, flaggor, obskyra historiska händelser, sportresultat m.m. i mentala kartotek. Samma struktur som krävs för att bygga tusentals bitar Lego eller att ha extrem ordning hemma är direkt kopplad till hur information sorteras i huvudet. Hjärnan kräver kategorisering. Allt han har sett och läst fastnar eftersom det placeras i exakta "fack" snarare än att flyta runt som diffusa minnen som hos oss andra.

Den sociala fyrkantigheten i konflikter och den enorma svårigheten att släppa en historisk oförrätt blir därför logisk och helt begriplig. Vid högfungerande autism är det mycket vanligt att personen själv upplever att det är omvärlden som är ologisk, elak eller orättvis, inte att det är det egna beteendet som är avvikande.

Skulle då Holm tjäna på att utreda detta spår och eventuellt få en diagnos i stället för att och gå i vanlig samtalsterapi för att "lära sig hantera stress". Visst, vid enkel samtalsterapi behåller han sin stolthet som den starke ofelbara mannen med lite aggressionsproblem, men lämnar också dörren öppen för att samma kognitiva kortslutning kan ske igen i framtiden om han triggas på rätt sätt. En diagnos skulle förändra detta monumentalt på ett positivt sätt.

Om Holm skulle lyckas övervinna sin inre tävlingsmänniska och acceptera en utredning, skulle hela berättelsen om honom skifta karaktär i offentligheten. Han skulle inte längre betraktas som en "långsint och arg föredetting", utan som en djupt imponerande man som har levt hela sitt liv med en extrem hjärna, en hjärna som gav honom ett OS-guld och ett fotografiskt minne, men som också krävde ett skyhögt pris i form av social isolering och destruktiva låsningar.

Visdomen i att våga blotta sig, att en av landets mest disciplinerade idrottshjältar kliver fram och säger: "Jag förstod inte min egen hjärna, jag trodde det var fel på alla andra, men nu har jag fått svar" skulle ge ett enormt positivt genomslag. Det skulle öppna upp helt nya karriärvägar för honom i form av skrivande och föreläsningar. Han skulle kunna dela med sig av en ovärderlig och djupgående visdom om social maskering, elitidrott, mental hälsa och hur det faktiskt är att leva med ett encyklopediskt minne utan känslomässiga filter.

Genom att lägga korten på bordet och förklara sina biologiska begränsningar skulle han dessutom omedelbart avväpna humorsverige. Det finns ingen satir eller humor i att sparka på en person som visar genuin självinsikt kring en funktionsnedsättning. Offentligheten skulle snabbt skifta från förakt till respekt, medkänsla och skyddsvilja, vilket skulle ge Holm den välförtjänta fredningszon, det inre lugn och den upprättelse han så väl behöver för att kunna återkomma till offentligheten som en helt ny man.

Blir mitt sista inlägg i tråden och önskar Holm lycka till och hoppas hans liv ordnar upp sig, då han är en otrolig människa men med fel och brister som vi andra.
Citera
2026-10-02, 18:44
Medlem
Holm kanske i hemlighet hatar sitt nuvarande liv som romance-författare och håller på att bli galen av undertryckt raseri som alltför lätt bubblar upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in