2026-10-02, 17:50
Medlem
https://www.dn.se/ekonomi/78-arings-bank-id-sparrat-efter-bedrageri-gick-inte-att-overklaga/
Citat:
Många som får sina bank-id spärrade av banken är frustrerade över att deras fall inte kan överprövas. En som drabbats är Inger Löwe, som utsattes för ett bedrägeri.

– I stället för att hjälpa mig att få tillbaka mina pengar så spärrar banken mitt bank-id och tar bort Swish, säger 78-åringen.
Jag har slutat förvånats över hur bankerna beter sig. Vad säger ni?
Citera
2026-10-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.dn.se/ekonomi/78-arings-bank-id-sparrat-efter-bedrageri-gick-inte-att-overklaga/

Sorgligt.

Men alla dessa spärranden av Bank-ID har väl en anledning, eller tänker jag fel?

Kan inte läsa artikeln bakom betalvägg, men tänker mig att mannen typ skickat pengar till galningar, eller har låtit sitt konto användas av galningar/kriminella. Eller?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-10-02 kl. 18:32.
Citera
2026-10-02, 18:36
Medlem
Ja självklart borde inte banker ha rätt att utfärda någon som helst legitimation, det är sinnessjukt att de får härja som de vill.
Citera
2026-10-02, 18:53
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:

Bankerna måste väl ändå försöka skydda den drabbade, från nya bedrägerier? Det ramlar ju in nya pengar till tanten varje månad.

Men gamla människor verkar inte klara av att förstå hur bank-id ska användas. Vad fan ska de med swish eller bankid till? De ska enbart ha räkningar som betalas automatiskt varje månad.

Det är vårdslöst av bankerna tycker jag, att utfärda sådant till gamla naiva människor. Bankerna borde stämmas och bli skyldiga att ersätta gamla människor för dumheterna att ens utfärda bankid åt dom, vilket bjuder in kriminella till ett smörgåsbord av gamlingar de kan lura.

Visst en del gamlingar är skarpa och tekniska, men de får för helvete visa solidaritet med sina förvirrade jämnåriga.
Citera
2026-10-02, 19:12
Medlem
Citat:

Bankerna är svin, mina åldrande föräldrar fick erbjudande om teckna framtidsfullmakter av banken- för 15000 kr st….
Citera
2026-10-02, 19:13
Medlem
Bankerna har ju själva valt ett system som uppenbarligen är lätt att manipulera. Lite märkligt att dom då lägger all skuld och bevisbörda på kunden.

Kort scamming var ganska vanligt ett tag på slutet av 90-talet, men då tog i alla fall bankerna smällen och erkände att det var ett problem. Kunden blev nästan aldrig lidande då.
Citera
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men alla dessa spärranden av Bank-ID har väl en anledning, eller tänker jag fel?
Har du några utslag av rättslig prövning efter gjorda överklaganden att stödja den tanken på, att alla "har en anledning"?

Eller är det för att det inte finns några sådana utslag alls som du drar den slutsatsen?

Absence of evidence is not evidence of absence.

Cui bono på att det inte går att överklaga och få sin sak prövad?

Det tycks mig för övrigt som om social ställning är en skyddande faktor för att inte bli utsatt. Sällan man läser om någon känd företagsledare eller politiker som blivit collateral damage i sådana här sammanhang.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-10-02 kl. 19:19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Bankerna måste väl ändå försöka skydda den drabbade, från nya bedrägerier? Det ramlar ju in nya pengar till tanten varje månad.

Men gamla människor verkar inte klara av att förstå hur bank-id ska användas. Vad fan ska de med swish eller bankid till? De ska enbart ha räkningar som betalas automatiskt varje månad.

Det är vårdslöst av bankerna tycker jag, att utfärda sådant till gamla naiva människor. Bankerna borde stämmas och bli skyldiga att ersätta gamla människor för dumheterna att ens utfärda bankid åt dom, vilket bjuder in kriminella till ett smörgåsbord av gamlingar de kan lura.

Det tråkiga är ju att de inte bara erbjuder det, de rent av uppmuntrar, eller faktiskt tvingar på folk det. Det är ju i praktiken enda sättet man kan få vardagen till att funka såvitt jag vet.

Sen som lök på laxen uppmuntrar de ju att man skall dela med sig av bankid-koden offentligt så att buset kan kapa det som har nämnts i nyheterna. Ingen nyhet iofs för den som har förstått problemet.

Man skulle kunna komma rätt långt genom att sätta upp lämpliga spärrar för att hindra att buset kan göra saker som tant Agda inte behöver göra.

Som det är nu så är det ju obegränsad blast-radie om någon obehörig får tillgång till någon annans BankID.
Citera
2026-10-02, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Har du några utslag av rättslig prövning efter gjorda överklaganden att stödja den tanken på, att alla "har en anledning"?

Eller är det för att det inte finns några sådana utslag alls som du drar den slutsatsen?

Absence of evidence is not evidence of absence.

Cui bono på att det inte går att överklaga och få sin sak prövad?
Grejen är att jag har svårt att tro att alla som blivit av med sina Bank-Id är helt oskyldiga. Jag tror att man skickat eller tagit emot konstiga pengar.

Och jag hoppas att det är så.
Citera
2026-10-02, 19:24
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Grejen är att jag har svårt att tro att alla som blivit av med sina Bank-Id är helt oskyldiga. Jag tror att man skickat eller tagit emot konstiga pengar.

Och jag hoppas att det är så.
Jag tror(?) att vi är överens om att en seriös utvärdering av penningtvättlagen där man också beräknar kostnaderna hade behövts, kostnaderför samhället, skattebortfallet, för legitima affärer som inte blir av för att människor är försiktiga, för bankerna och sist men inte minst de mänskliga tragedierna bland falska positiva som får bankid och konton spärrade och livsavgörande betalningar nekade.

Det och en möjlighet till rättvisa och upprättelse genom att kunna få saken rättsligt prövad hade behövts.

Hoppas och önska är bra, kvantifiering av kostnader är bättre. Samt möjlighet att få sin sak rättsligt prövad.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-10-02 kl. 19:27.
Citera
2026-10-02, 19:24
Medlem
Citat:
Bankmaffian kan säkert hitta på vilken anledning som helst. Frågan är dock om någon över huvud taget förtjänar ett såpass hårt straff som det faktiskt innebär.

Är du inte förberedd på att få ditt bank-id nedstängt kan du plötsligt stå där vid månadsslutet, med räkningar att betala och ingen åtkomst till dina egna surt förvärvade pengar, påminnelserna börjar komma in snabbt och sen får du kronofogden på dig. Bor du i hyresrätt kan du snabbt bli vräkt, leasar du en bil så blir den beslagtagen då du nu har skulder och dålig kreditvärdighet. Du kommer aldrig kunna låna pengar igen.

Oftast så är det just vanligt folk som inte sitter och planerar i detalj hur de ska hantera räkningar om de en dag står där utan bank-id, eller om polisen sparkar in dörren och de hamnar på anstalt i månader efter häktning i flera månader. Mest kriminella som vet om att de kan stängas av om planerar för sånt och har folk på utsidan som kan sköta ekonomin åt dem.
Citera
2026-10-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Kort scamming var ganska vanligt ett tag på slutet av 90-talet, men då tog i alla fall bankerna smällen och erkände att det var ett problem. Kunden blev nästan aldrig lidande då.
Kortbedrägerier är minst lika vanligt idag, om inte ännu vanligare. Bankmaffian har aldrig tagit smällen för det, de drar ut på tiden och sen om du som offer har tur så drar de tillbaka transaktionen. Det som händer då är att nån småföretagare drabbas i stället för att korttjyven handlade i den lilla butiken, först en rejäl pungspark i form av en straffavgift, efter att ha förlorat både varan och betalningen. Å i värsta fall kan företagarna få hela sin betallösning avstängd, det blir dödsstöten för det företaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in