2026-10-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Beror ju på att Tidö tagit in 400k pers. BNP ökar av mer befolkning 😜

Statskulden är i siffror 200 miljarder mer än 2022

Glöm inte heller pandemin.... 😉 Och trots den så var det ett överskott på 160 miljarder i statsfinanserna kontra Tidös underskott på 363 miljarder trots lån på 200 miljarder....

Statskulderna har växt över hela världen på grund av ökade räntor och det ekonomiska läget.

Det är då väldigt bra att ha minskat i skulden i förhållande till BNP om man tror på att svälta den egna befolkningen och inte satsa så mycket på satsningar på framtiden cilket partierna i Sverige verkar tycka.

Sen så är det mått som används generellt BNP i förhållande till skuld. Högre befolkning höjer förvisso BNP men också lånebehov om den som i Sveriges fall är oansvarig, USA, storbritannien och Frankrike och Tyskland har också haft hög invandring men där växer skulden i förhållande till BNP och betalningsmöjligheterna på skulden.
Citera
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Detta betyder i princip att C "sonderar" dags att hon prövas?

Mja, sonderar vet jag inte men visst skulle det kunna finnas en tanke att testa ETR. Jag har ju hela tiden skrivit att jag tror att Maggan blir den förste att prövas och efter det Uffe. Sedan är frågan men den 3:e omröstningen skulle definitivt kunna bli ETR.
Citera
Medlem
MumsarMazarins avatar
Batikhäxorna i den rödgröna röran kommer att hitta en lösning, sanna mina ord.
Citera
2026-10-02, 15:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Vad är det för dumheter? "gemensam bild av läget för landet", vad menar hon? De har två helt olika ideologier, de kommer knappast se ngt gemensamt framöver, mer än möjligen högre massinvandring.. Och ska de cherrypicka inom näringslivet som stödjer DERAS partiprogram då? Hon har ju ratat ett stort gäng näringstoppar som ville ha tidöregeringen..
Ja uppenbarligen klarar hon inte av att förklara för de andra vad landet behöver.
Men det börjar bli larvigt nu. Vet de inte vad landet behöver och ände ska styra landet?

Byt ut kärringarna mot riktiga partiledare med riktiga partier.
Citera
2026-10-02, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MumsarMazarin
Batikhäxorna i den rödgröna röran kommer att hitta en lösning, sanna mina ord.
Blir ett lapptäcke som produkt...
Citera
2026-10-02, 15:37
Medlem
Hellvetes avatar
Jaha C ska ta med rödgröna partier på en föreläsning om vad Sverige behöver med förhoppning om att V ska mjukna när företagarna säger vad som vill?
Citera
2026-10-02, 15:42
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Märkligt. Så här skrev Vs talesperson Anna Herdy på X kl 18:38 den 26/9 när sossarna hävdade att V undvikit möten:

Då hade alltså Hagdalena haft sonderingsuppdraget sen den 18/9 - i 8 dar.

Med vilken motivering avbröt Hagdalena sin sondering? Var det att hon grundligt hade undersökt möjligheterna att bli vald och få ihop en regering och dragit slutsatsen av de möten hon haft att det var omöjligt? Nej, hon knöt det själv till talsmansvalet. V valde att stötta sittande talman som är moderat, och då drog hon slutsatsen att V gått och blivit moderater. Så då skiter hon i det. Det är exakt vad som hände. Hon refererade inte ett dugg till möten hon haft, hon refererade enbart till talmansvalet.

Du har själv sagt att det var barnsligt och enbart en ursäkt - försöker du backa på det nu och låtsas som att hennes icke fullföljning av uppdraget var rationellt? Det låter så.

Ang hennes motiv - jag tror att hon är en hyfsat smart person som har problem att hålla huvet kallt om nåt eller någon går henne emot. Då agerar hon känslomässigt, då blir hon en tjurig treåring. Att slå tillbaka direkt och hämnas passar väldigt bra in i den bilden av henne.

Om du vill tro på hämnd får du göra det.

Du skrev att du ansåg att Maggan varken agerat balanserat eller ansvarsfullt både före och efter valet och att talmannen belönat henne pga det. Jag förstår fortfarande inte vad du menar med att Maggan agerat obalanserat och ansvarslöst och jag förstår inte vad för slags belöning hon skulle ha fått av talmannen och jag förstår framför allt inte kopplingen mellan dem dvs hur Norléns "belöning" följde av Maggans agerande. Jag har frågat dig 3 gånger nu utan att få något vettigt svar. Därför utgår jag ifrån att jag inte heller kommer att få något svar och då är det bara waste of time att fortsätta ställa frågan.
Citera
2026-10-02, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Mja, sonderar vet jag inte men visst skulle det kunna finnas en tanke att testa ETR.
...
Jag tycker det verkar som om ETR inofficiellt fått uppdraget eftersom hon nu på sitt initiativ lyckats samla alla rödgröna till gemensamt möte. Men att talmannen skickat tillbaks det till Maggan mest för att följa procedur. Lyckas ETR, så blir det oficiellt Maggan som får äran, men ETR vinsten.
Citera
2026-10-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Beror ju på att Tidö tagit in 400k pers. BNP ökar av mer befolkning 😜

Statskulden är i siffror 200 miljarder mer än 2022

Glöm inte heller pandemin.... 😉 Och trots den så var det ett överskott på 160 miljarder i statsfinanserna kontra Tidös underskott på 363 miljarder trots lån på 200 miljarder....
Det flyttar UT folk också vettu. Nu är det 10613000 invånare, slutet av 2022 var det 10521000. Så nästan en ökning med 100 000, lite skillnad mot sosseåren.. när det äntligen är tillväxt och låg inflation ska vänstern förstöra igen..
Citera
2026-10-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellvete
Jaha C ska ta med rödgröna partier på en föreläsning om vad Sverige behöver med förhoppning om att V ska mjukna när företagarna säger vad som vill?
Kanske examen för V:s "regeringsskola", klarade dom det eller kuggad?
Citera
2026-10-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja uppenbarligen klarar hon inte av att förklara för de andra vad landet behöver.
Men det börjar bli larvigt nu. Vet de inte vad landet behöver och ände ska styra landet?

Byt ut kärringarna mot riktiga partiledare med riktiga partier.
Jag har glömt var jag såg citatet men jag minns det mycket väl: Lars Engqvist, tung Malmösosse på 1980-90-talen, ordförande för SSU och senare statsråd i Göran Perssons regering, ,medlem i SVT:s styrelse osv, sade någon gång att "jag har aldrig själv behövt ansöka till ett nytt jobb - jag har alltid blivit erbjuden mina poster". Det är ett storartat entitled uttalande, i gamla tider var det adelsmän som kunde uttrycka sig så. Men det finns säkert andra inom politiken som skulle kunna göra samma deklaration, t ex Carl Bildt förmodar ag inte har behövt aktivt söka jobb sedan han var 25 eller så.
Citera
2026-10-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Jag tycker det verkar som om ETR inofficiellt fått uppdraget eftersom hon nu på sitt initiativ lyckats samla alla rödgröna till gemensamt möte. Men att talmannen skickat tillbaks det till Maggan mest för att följa procedur. Lyckas ETR, så blir det oficiellt Maggan som får äran, men ETR vinsten.
Det är som i flesta företag den inofficiella "ledaren" tar vid när chefen tvekar, inte agerar.

Undrar vad mer som diskuterats, förmodligen även alternativet.

Expressen:
Dessförinnan hade C samlats för möte i både partistyrelse och riksdagsgrupp, där frågan diskuterades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in