2026-10-02, 14:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
”Vi kommer bjuda in företrädare från näringslivet, fackförbunden, myndigheter och organisationer som kan ge beskrivningar av läget på arbetsmarknaden och för företagen, läget för den inre och yttre säkerheten och vad Sverige måste göra för att motverka klimatförändringarna”
ERT tror alltså att V ska ge med sig om personer utifrån påtalar att V är olämpliga att ha i en regering och att V:s politik är värdelös eller vad är syftet? Lycka till med det isf...
Ja syftet vet de nog inte själva vad de vill.

Men så här säger hon till Svenska Dagbladet

"Vår linje att V inte ska sitta i regeringen ligger fast, just för att vi vill se en stabil regering som har förutsättningar att hålla i fyra år. Men frågan om regeringens utseende bör inte få blockera de samtal som behövs för att Sverige ska få ett nytt styre på plats. "

Helt låst läge. De kommer inte röra sig framåt en millimeter.
Citera
Medlem
Kommer bli 4 jobbiga år med denna rödgröna sörja till regering som förväntas regera inom kort.

Tycker att det är förjävligt...och synd framförallt för Sveriges framtid. Nu går vi 4 år tillbaka i utvecklingen.
Citera
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja jösses, kärringen har hybris.
Det kommer ta år innan de är färdiga och inget litet kafferep.

Så här säger Elisabeth Thand Ringqvist till Svenska Dagbladet:

"Vi kommer bjuda in företrädare från näringslivet, fackförbunden, myndigheter och organisationer som kan ge beskrivningar av läget på arbetsmarknaden och för företagen, läget för den inre och yttre säkerheten och vad Sverige måste göra för att motverka klimatförändringarna.

Partierna kommer att få höra samma föredragningar och sannolikt dra olika slutsatser av dem. Inte bara om vad som behöver göras, utan också om hur läget ska beskrivas. Centerpartiet och Vänsterpartiet har väsensskilt olika syn på företagande, skattenivåer och marknadsekonomi, och det kommer sannolikt märkas i hur vi beskriver verkligheten."

https://www.svd.se/a/X9g8yo/centerpartiet-vi-bjuder-in-till-samtal-om-laget-for-sverige

Hur kan man med ren logik inte förstå att Sverige inte kan göra ett skit för att motverka klimatförändringarna? Spelar ingen roll om vi alla blir Amish imorgon Jorden kommer ha samma utsläpp om inte högre. Handlar bara om en nästintill fetisch för att de rika företagarna ska plåga medelklassen, inget annat.
Citera
2026-10-02, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja jösses, kärringen har hybris.
Det kommer ta år innan de är färdiga och inget litet kafferep.

Så här säger Elisabeth Thand Ringqvist till Svenska Dagbladet:

"Vi kommer bjuda in företrädare från näringslivet, fackförbunden, myndigheter och organisationer som kan ge beskrivningar av läget på arbetsmarknaden och för företagen, läget för den inre och yttre säkerheten och vad Sverige måste göra för att motverka klimatförändringarna.

Partierna kommer att få höra samma föredragningar och sannolikt dra olika slutsatser av dem. Inte bara om vad som behöver göras, utan också om hur läget ska beskrivas. Centerpartiet och Vänsterpartiet har väsensskilt olika syn på företagande, skattenivåer och marknadsekonomi, och det kommer sannolikt märkas i hur vi beskriver verkligheten."

https://www.svd.se/a/X9g8yo/centerpartiet-vi-bjuder-in-till-samtal-om-laget-for-sverige
Är inte detta något de borde ha gjort INNAN valet, när de utformade sin politik? Vad i herrans namn formade de sin politik och sina vallöften på? Drog de random förslag ur en hatt?

Inkompetensnivån är chockerande. Jag tycker det här är i nivån med sossarnas förslag om butler i tunnelbanan inför nåt val. Man bara gapar - tror de att detta är något som går hem?
Citera
2026-10-02, 14:33
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Hur kan man med ren logik inte förstå att Sverige inte kan göra ett skit för att motverka klimatförändringarna? Spelar ingen roll om vi alla blir Amish imorgon Jorden kommer ha samma utsläpp om inte högre. Handlar bara om att de riks företagarna ska plåga medelklassen, inget annat.
Sverige har redan betydligt mindre utsläpp än övriga länder inom EU.
Visst ska vi fortsätta förbättra oss men det får inte bli dumt.
Hade vi fått investera i ny kärnkraft kunde vi sålt ren el till andra länder men med en rödgrön sörja kommer ny kärnkraft aldrig hända.

Det är majoriteten av svenska folket som valt och vi kommer gå bakåt.
Citera
2026-10-02, 14:34
Medlem
solstrålars avatar
Säga vad vad man vill om Annie Lööv men Tandkärringen är ju helt fullständigt pantad. Ska hon bjuda in näringsliv till kafferep med Palestinaaktivister och kommunister?

Hon måste vara hjärnskadad.
Citera
2026-10-02, 14:35
Medlem
Citat:
Säga vad vad man vill om Annie Lööv men Tandkärringen är ju helt fullständigt pantad. Ska hon bjuda in näringsliv till kafferep med Palestinaaktivister och kommunister?

Hon ska samtala om... klimarförändringarna.
Citera
2026-10-02, 14:36
Medlem
Citat:

Kan Birgit Friggebo bjudas in och leda alla i ”We shall overcome”?
Citera
2026-10-02, 14:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Är inte detta något de borde ha gjort INNAN valet, när de utformade sin politik? Vad i herrans namn formade de sin politik och sina vallöften på? Drog de random förslag ur en hatt?

Inkompetensnivån är chockerande. Jag tycker det här är i nivån med sossarnas förslag om butler i tunnelbanan inför nåt val. Man bara gapar - tror de att detta är något som går hem?
Håller helt med.
Vad är det de har lovat väljarna om de nu ska starta en förstudie?

Men vi kan inte säga "vi såg det inte komma" vi har haft rödgrön sörja tidigare och resultatet blev 6 avvecklade reaktorer.
Denna gång är det dessutom kafferep som ska lösa allt. 5 kärringar som inte kan hålla sams.
Citera
2026-10-02, 14:37
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Aha så det var sossarnas plan? Att Sverige skulle vara utan statsminister? Det var värt en tårta? Låter ju ansvarsfullt måste jag säga.

Ja Magdalena kommer bli statsminister
Citera
2026-10-02, 14:39
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Nej, hon fullföljde inte. Hon redovisade inte att hon haft samtal med alla parter i sitt regeringsunderlag och kommit till slutsatsen att det inte gick att få ihop en regering.

Hon avbröt sitt sonderingsuppdrag i förtid som hämnd för att V röstade emot S förslag till talman.

Det fattade alla med en halv hjärncell. Haggan hade väl inte ens träffat V när hon avbröt sonderingsuppdraget? Det är inte seriöst. Talmannen upprepade tio gånger idag att han hoppas att alla inblandade ageara ansvarsfullt inom ramen för den process han sätter upp. Hm, undrar varför? Undrar vem den passningen var till?

Nja, det där tycker jag inte riktigt stämmer. Maggan fick inget slutdatum för sitt sonderingsuppdrag. När hon fick uppdraget den 18 september sa Norlén att hon skulle rapportera till den nya riksdagens talman som valdes just den 28 september. Och det gjorde hon ju också. Jag kan faktiskt inte tycka att det är korrekt att säga att hon avbröt sonderingsuppdraget i förtid.

Att hon lämnade tillbaka sonderingsuppdraget pga hämnd som hämnd faller på sin egen orimlighet. Det blir lite som... "jag tycker du är dum alltså slår jag mig själv på käften". Logiken haltar betänkligt. Eller ja... jag kan inte ens se någon logik alls ärligt talat.

Maggan var mycket tydlig med att hon haft kontakt med alla andra partier (förutom SD) och att hon fört samtal med V, MP och C men inte nödvändigtvis alla samtidigt. Detta är inga konstigheter. Vi vet dessutom att Maggan haft flera samtal med just V. Om något kan vi vanliga dödliga vara säkra på att Maggan genomfört en grundlig sondering. Däremot förekom mest troligt ingen fyrpartiförhandling. Vi kan även vara säkra på att Maggan redovisade allt detta för talmannen.

Så... med risk för att upprepa mig... jag förstår fortfarande inte din premiss och jag förstår inte din slutsats. Jag är fortfarande nyfiken på hur och vad du menar. då menar jag inte det jag svarade på utan på det tidigare.
Citera
2026-10-02, 14:40
Medlem
BombaySaphires avatar
Centern viker alltså ner sig. Det ska ändå bli komiskt att bevittna hur de ska regera tillsammans med V.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in