2026-09-30, 22:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Är det ingen nationsspärr i de första omgångarna? Kan lag från samma land mötas direkt i åttondelen?

Ingen nationsspärr.
Citera
2026-10-01, 14:23
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Jag har svårt att smälta att Häcken förlorar med 3-0 hemma mot Juve. Med tanke på att Bajen var nära att eliminera "den gamla damen" ur WCL på bortaplan så var jag rätt säker på Häckenvinst här . 0-3 fanns inte på kartan mot ett sånt lag.

Nu såg jag inte matchen men något måste ha gått riktigt, riktigt snett här.

Bajen och MFF gör det bra . Med tanke på Bajens förmåga att dra nitlotter så lär väl lagen mötas i åttondelsfinalen. För fansen så är väl en resa till Holland det ultimata även om det inte blir Amsterdam denna gång.
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2026-10-01 kl. 14:26.
Citera
2026-10-01, 15:25
Medlem
QuantumQuills avatar
Intressant är att Bajen och MFF får chansen att plocka många "lätta" rankingpoäng, medans ett lag som Häcken får svårt att plocka en enda.
Ett allsvenskt lag som kommer 1:a och spelar CL ett par år kan ändå hamna långt bakom de som kommer 2:a och 3:a och som får möta så mycket lättare motstånd i Europa cupen.

...men det är väl det som är grejen med rankingsystemet antar jag...?
Citera
2026-10-01, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Jag har svårt att smälta att Häcken förlorar med 3-0 hemma mot Juve. Med tanke på att Bajen var nära att eliminera "den gamla damen" ur WCL på bortaplan så var jag rätt säker på Häckenvinst här . 0-3 fanns inte på kartan mot ett sånt lag.

Nu såg jag inte matchen men något måste ha gått riktigt, riktigt snett här.

Juve ägde första 10 min men sen tog Häcken över med press på bollhållaren högt upp i planen och hade väl en 4-5 riktigt klara målchanser.
Forsatte likadant i andra men mattades av och Juve tog över och dom är mer kliniska.
Häckens kladdande med bollen och mängder med felpass o missade målchanser går över mitt förstånd.
Såg långa stunder ut som ett fotbollsdagis på kvaliteten.
Men å andra sidan förvånar det mig inte att de fortsätter på det viset för det ser likadant ut i OBOS men där har man inte motståndare i Juve-klass,
Jag funderar mycket på hur Häckens träningar ser ut. Som det ser ut på träningar, blir det på matcher.

Vill man inte höja upp sig högre i kvalitet eller tycker man sig vara nöjd med att kallas "världsbäst i Sverige" bland egna fans ?
Citera
2026-10-01, 17:00
Medlem
Citat:
För fansen så är väl en resa till Holland det ultimata även om det inte blir Amsterdam denna gång.
Nä, slipper gärna Holland den här gången, vi var i Amsterdam förra hösten ju. Istanbul vore fett!
Citera
2026-10-01, 17:57
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DassLocker
Juve ägde första 10 min men sen tog Häcken över med press på bollhållaren högt upp i planen och hade väl en 4-5 riktigt klara målchanser.
Forsatte likadant i andra men mattades av och Juve tog över och dom är mer kliniska.
Häckens kladdande med bollen och mängder med felpass o missade målchanser går över mitt förstånd.
Men å andra sidan förvånar det mig inte att de fortsätter på det viset för det ser likadant ut i OBOS men där har man inte motståndare i Juve-klass,
Jag funderar mycket på hur Häckens träningar ser ut. Som det ser ut på träningar, blir det på matcher.

Vill man inte höja upp sig högre i kvalitet eller tycker man sig vara nöjd med att kallas "världsbäst i Sverige" bland egna fans ?

Jag antar att Häcken saknar Schröder lika mycket som vi saknar Wangerheim. Kliniska målskyttar är en bristvara just nu. I. alla de matcher som spelades i våras mellan Bajen och Häcken så var det Schröder som gjorde (nästan?) alla målen.

Men likt förbaskat så ska inte ett av Sveriges två topplag åka på en sådan storförlust.

Jag vet inte hur det ser ut på Häckens träningar men själv besöker jag Kanalplan och Bajens träningar då och då. Finns en tydlig röd linje som avspeglar sig i matcherna. Det känns som att de rätt hårda träningarna ger resultat ( Laget har ju presterat långt över förväntan sett till hur tipsen såg ut innan säsongen inleddes)
Citera
2026-10-01, 18:38
Medlem
Citat:
Jag antar att Häcken saknar Schröder lika mycket som vi saknar Wangerheim. Kliniska målskyttar är en bristvara just nu. I. alla de matcher som spelades i våras mellan Bajen och Häcken så var det Schröder som gjorde (nästan?) alla målen.

Men likt förbaskat så ska inte ett av Sveriges två topplag åka på en sådan storförlust.

Jag vet inte hur det ser ut på Häckens träningar men själv besöker jag Kanalplan och Bajens träningar då och då. Finns en tydlig röd linje som avspeglar sig i matcherna. Det känns som att de rätt hårda träningarna ger resultat ( Laget har ju presterat långt över förväntan sett till hur tipsen såg ut innan säsongen inleddes)

Då stämmer det jag sett av Bajen deras matcher att de är mera fysiska inte bara med kroppen utan även i själva spelet. Skulle Häcken va på Bajens nivå med det, så skulle Häcken spela betydligt bättre.
Citera
2026-10-01, 18:48
Medlem
Citat:
Jag antar att Häcken saknar Schröder lika mycket som vi saknar Wangerheim. Kliniska målskyttar är en bristvara just nu. .....

Den kliniska målskytten Wangerheim har gjort 0 mål för sitt lag
Citera
2026-10-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Intressant är att Bajen och MFF får chansen att plocka många "lätta" rankingpoäng, medans ett lag som Häcken får svårt att plocka en enda.
Ett allsvenskt lag som kommer 1:a och spelar CL ett par år kan ändå hamna långt bakom de som kommer 2:a och 3:a och som får möta så mycket lättare motstånd i Europa cupen.

...men det är väl det som är grejen med rankingsystemet antar jag...?

Ja precis och det har jag påtalat flera ggr också, att det är skevt egentligen att man får lika många rankingpoäng för vinster och oavgjorda matcher i Europa cup som i UWCL. Man har ju mycket lättare motstånd i Europa cup. De lagen som går långt där till semi eller final drar in dubbelt så många rankingpoäng än de lagen det går dåligt för i UWCL.

Man är ju garanterad 7 p i CL så det är jämförelsen. Det är man inte i Europa cup. De 16 lag som nu nått Europa cup står på 4 eller 4,5 p. Hälften av dem kommer åka ut i åttondel, de stannar på max 6,5 p. Men för 8 lag i Europa cup så kommer de att dra in 7 p eller mer. Men det är inte många lag som kan få säg 15 p eller mer, det är bara de som går väldigt långt.

Det kanske ändras så småningom, annars är det bara att tacka och ta emot och göra det bästa av Europa cup platserna. Men det kommer ju förändra dynamiken i rankingen väldigt mycket eftersom alla lag som missar CL tidigare hade spelat klart och stannade på typ 2 p för säsongen. Det finns fortfarande väldigt många lag med som har under 10 p och många debutanter, men om några år ser det nog annorlunda ut med generellt högre ranking för fler lag.

Kanske vore det mest rättvisa att höja minimipoängen i UWCL till 10 poäng istället, det är alltid några lag med som knappt tar några poäng i ligafasen, och skillnad i nivå på motståndet jämfört med Europa cup är väldigt stor.
Citera
2026-10-01, 22:19
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DassLocker

Ja Juve har ganska mycket spets. Lätt att glömma det. Alba Redondo var måldrottning i Spanien för 3 år sedan, innan hon gick till Real Madrid. Julia Bartel har spelat i både Barca och Chelsea.
Citera
2026-10-02, 06:51
Medlem
16:delen i Europa cup skall lottas idag 2 oktober
Citera
2026-10-02, 06:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Köge vinner med 5-1 mot Servette. Då känns det verkligen vilket oflyt Häcken hade i lottningen. Men samtidigt verkar Sadiku nöjd med hur Häcken har spelat ("vi har många unga spelare och vi lär oss mycket").

Men bra med Europa Cup och att fler lag får rankingpoäng, då kan seedning bli mer rättvis med tiden.
Senast redigerad av Alkibiades 2026-10-02 kl. 06:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in