2026-10-01, 23:00
Medlem
Tråden handlar väl inte riktigt om SVT som streamingtjänst utan mer om filmerna i sig dom visar, så postar i detta forum.

Om några timmar kommer filmer som The Sadist, Little shop of Horrors, Night of the Living Dead, A Bucket of Blood och Spider Baby, mfl åter att finnas i deras filmbibliotek.
Jag vet att några filmer klassas som klassiker men finns det inga andra gamla filmer som borde visas istället? Nu är det typ liksom fjärde året i rad som dessa filmer visas.
Det börjar kännas som nåt slags "Kan du vissla Johanna" över detta. Jag är inte inne på skräck så väldans mycket, men om dessa filmer anses väldigt viktiga så har väl dom flesta sett dom för längesen?
Eller handlar det bara om visningsrätt som är jättelång?

Sen är det ett jättehopp till filmer som Substance och Piggy men det är ju i jämförelse liksom bara skräp och det borde väl finnas andra filmer som anses ha hög kvalitet?

Jag är medveten om att många av deras övriga filmer återkommer med jämna mellanrum men förutom vid pride och jul så känns det mer pga kortare visningsrätt.
Citera
2026-10-01, 23:03
Medlem
triptykens avatar
Night of the living dead är ju en klassiker... meeeeen tänker att det nog är, om man inte gillar klassiker-skräck, litet som "Kan du vissla Johanna" som du sa.
Smile är väldigt bra dock
Citera
2026-10-01, 23:14
Medlem
Hannitys avatar
Flera av filmerna du nämner är public domain. Åtminstone The Sadist och Night of the Living Dead är det. Då behöver SVT inte betala någon rättighetsinnehavare för att visa dem.

Edit: Fast företaget som scannat filmerna till digitalt format kan säkert ha rättigheter till dem. Gissar att SVT inte gjort det själv.
Senast redigerad av Hannity 2026-10-01 kl. 23:17.
Citera
Igår, 00:27
Medlem
Riksreptilens avatar
Helt klart för lite Hammerfilm och annat från Storbritannien.

Min killgissning är att de vill undvika X-storm om lite väl storbystade damer skulle gå runt i skrämmande byggnad.

19 min om s k Karnstein-trilogin från början 70-talet.
https://youtu.be/38y-OZh0xxQ?si=QVqv5E_OA0l8WiPl
Citera
Igår, 04:57
Medlem
Bartman777s avatar
Att visa klassiker för fjärde året i rad tycker jag visserligen inte är så farligt alls när det gäller högtider och högtidsfilmer.
Det är ju inte värre eller konstigare än att Home Alone visas för 30e julen på rad. En klassiker som r bunden till en viss högtid är såklart helt logiskt att visa under just den högtiden.
Citera
Igår, 05:07
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen

Min killgissning är att de vill undvika X-storm om lite väl storbystade damer skulle gå runt i skrämmande byggnad.

Vad fan är en "X-storm"?

Tror inte SVT är blyga för litet campiga klassiker dom visade ju gamla Italienska skräckisar för en samling år sen?
Citera
Igår, 05:31
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Vad fan är en "X-storm"?

Tror inte SVT är blyga för litet campiga klassiker dom visade ju gamla Italienska skräckisar för en samling år sen?
Twitterstorm som inträffar efter att Elon Musk tog över firman. Jag kallar det vanligen X-Twitter. 🐤

Beröm till SVT som har kvar The Substance (2024) Hemmet bland filmerna.
(FB) Hemmet (2025)- svensk filmatisering av Mats Strandbergs bok
Citera
Igår, 06:28
Medlem
fjollciggs avatar
Nej, jag skulle inte säga att filmerna på SVT är nåt som man ”måste” se. Utbudet på SVT är mer ”det här finns också - ta en chans och upptäck nåt nytt!”

För min del har det varit 50/50 hit/miss. Men The Sadist är bra! Stabilt manus och kompetent regi. Funkar året om, inte bara Halloween.
Citera
Igår, 06:44
Medlem
sebastian_s avatar
De borde lägga upp den svenska Svt skräckserien Chock från 1997 istället för amerikanska filmer från 1960-talet. Jag har svårt att förstå varför Svt, av alla, lägger upp amerikanska grejer men snålar med svenskt. Särskilt sina egna grejer.
Senast redigerad av sebastian_ Igår kl. 06:47.
Citera
Igår, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen

Du måste uppdatera dina referenspunkter, alla woke personer hänger på bluesky efter att musk köpte twitter och gjorde det omöjligt att hänga på (botar etc). Om du inte menar puritetshögern då.
Citera
Igår, 08:17
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
De borde lägga upp den svenska Svt skräckserien Chock från 1997 istället för amerikanska filmer från 1960-talet.

Ja, det vore något. Har den funnits där förut?
Citera
Igår, 08:25
Medlem
LKKINGENs avatar
Visste inte ens att man skulle titta på Halloween filmer än mindre att det fanns temaveckor med det.
Snart ska vi väl fira Thanksgiving också..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in