2026-10-01, 12:43
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Minns en av de årliga presentationerna av litterära debutanter i branschkatalogen från Svensk Bokhandel häromåret: 76 debuterande författare presenterades (samt ett "queerkollektiv"). Av de 76 var 60 st kvinnor; av de 16 männen skrev 2 tillsammans med en kvinna och 5 var icke etniskt svenska.
Citera
2026-10-01, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerKatt
Ja. Är det ett problem?

Vad svarade du ja på?
Citera
2026-10-01, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Du menar att det finns män som läser? Skulle tippa på att det är väldigt få. Därför finns det mest kvinnor som skriver och läser/lyssnar på ljudböcker. Män gör väl annat.. Byter däck och drar en ronk kanske.

Du kanske har rätt, kanske flest tvsportabbonomang bland män och fler storytel hos kvinnor.
Citera
2026-10-01, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Som alla andra domäner som invaderas av kvinnor - så blir effekten att män överger territoriet och börjar ägna sig åt andra saker. Det gäller även den litterära världen.

Givetvis producerar kvinnorna som tar över bara softporr och pk-trams.
Jag lyssnar och läser mycket, spelar ingen roll vem som skrivit boken, så länge den är bra. Men blev lite överraskad när jag märkte att det nästan bara var kvinnliga författare på listan.
Citera
2026-10-01, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Som alla andra domäner som invaderas av kvinnor - så blir effekten att män överger territoriet och börjar ägna sig åt andra saker. Det gäller även den litterära världen.

G
Bra att veta att ni viker ner er lätt.
Citera
2026-10-01, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Minns en av de årliga presentationerna av litterära debutanter i branschkatalogen från Svensk Bokhandel häromåret: 76 debuterande författare presenterades (samt ett "queerkollektiv"). Av de 76 var 60 st kvinnor; av de 16 männen skrev 2 tillsammans med en kvinna och 5 var icke etniskt svenska.

Då är det ju inte så konstigt att det ser ut så på storytel.
Citera
2026-10-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Enligt robotarna är kvinnor tungt dominerande konsumenter inom ljudböcker. Är nog inte svårare än så. Sen är väl den klassiska bokhandeln också dominerad av kvinnor? Av kvinnor, för kvinnor, mer och mer?

När jag var inne och skulle köpa böcker till ett av mina yngre barn och frågade efter fantasy, då beklagade sig hon i affären att de nästan bara har något hon kallade romantasy och att de tyvärr inte hade särskilt mycket annat att erbjuda.

Det är väl för att det är vad kunderna vill ha.
Citera
2026-10-01, 19:16
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
När jag var inne och skulle köpa böcker till ett av mina yngre barn och frågade efter fantasy, då beklagade sig hon i affären att de nästan bara har något hon kallade romantasy och att de tyvärr inte hade särskilt mycket annat att erbjuda.

Det är väl för att det är vad kunderna vill ha.
.
.AI svarar att det mest är Deckare & Spänning. Toppar i regel listorna året om. Inte tantsnusk och chiclit.
Citera
2026-10-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
.
.AI svarar att det mest är Deckare & Spänning. Toppar i regel listorna året om. Inte tantsnusk och chiclit.

Jag får nog ta tillbaka min senaste kommentar om att jag läser mycket... fick just googla vad ordet chiclit betyder. Men tack, nu är jag ett ord rikare :-)

För er andra:
Chick lit (av engelskans chick, slangen för "tjej", och lit, kort för "litteratur") är en skönlitteraturgenre som skildrar livet för unga storstadskvinnor i 20- och 30-årsåldern
Citera
2026-10-02, 01:30
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Jag får nog ta tillbaka min senaste kommentar om att jag läser mycket... fick just googla vad ordet chiclit betyder. Men tack, nu är jag ett ord rikare :-)

För er andra:
Chick lit (av engelskans chick, slangen för "tjej", och lit, kort för "litteratur") är en skönlitteraturgenre som skildrar livet för unga storstadskvinnor i 20- och 30-årsåldern
.
.
Många här på FB svänger sig med alla möjliga uttryck som man aldrig hört och som knappast några använder eller känner till men chicklit är faktiskt kanska etablerat. . .
Citera
2026-10-02, 06:24
Avstängd
Citat:
Storytel.se
Är det mest bara kvinnliga författare som släpper bra romaner?

Jag har inget emot kvinnliga författare, men tycker det är lite konstigt just på svenska storytel.

Det kan ju också vara så att de har mest kvinnliga kunder och därför försöker anpassa sitt innehåll efter det.

"Top 50 lista på romaner 47 kvinnor och 3 män." (GPT)
Då blir det I stor grad kvinnliga författare som visas upp hela tiden.

Någon som vet?
Gärna från någon som jobbar där eller har gjort det.

Det är ändå facinerande att du inte begriper vad topp 50 listan är för något, du kanske kan fråga ai?

Storytels Topp 50-lista är en ständigt uppdaterad sammanställning av de 50 mest populära och mest lyssnade eller lästa ljud- och e-böckerna på Storytel just nu.
Citera
2026-10-02, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Det är ändå facinerande att du inte begriper vad topp 50 listan är för något, du kanske kan fråga ai?

Storytels Topp 50-lista är en ständigt uppdaterad sammanställning av de 50 mest populära och mest lyssnade eller lästa ljud- och e-böckerna på Storytel just nu.

Förklara ditt resonemang, jag ställer ju frågor.
Det är mer fascinerande att du inte kommer med något typ av svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in