2026-09-30, 15:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Att ställa följdfrågor där man prövar personens resonemang och tydliggör var logiken brister tycker jag är en bra start

Ok. Det har SVT gjort gång på gång på gång. Jag har sett det själv så sent som igår. Har du ens tittat på när SVT ställer frågor till partierna? Är det här bara gissningar? Eller vad är det frågan om?
Citera
2026-09-30, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det skämtet, samt det andra skämtet att SD är Sveriges värsta parti när de egentligen vill bäst för Sverige, lider vi alla svenskar av sedan 2014.

Ja, det är tragikomik på hög nivå.

Del av problemet tror jag också är att politik inte tas på allvar. Alla dessa lek- och förnedringsprogram som partiledarna ska vara med i för att man tror att folk inte klarar av att kolla annars.
Citera
2026-09-30, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ok. Det har SVT gjort gång på gång på gång. Jag har sett det själv så sent som igår. Har du ens tittat på när SVT ställer frågor till partierna? Är det här bara gissningar? Eller vad är det frågan om?

Ja, de ställer följfrågor. Du kanske anser att de har lyckats väl med detta. Jag anser det inte. Vad de säger nu efter valet är naturligtvis irrelevant när inte ens misstänkt valfusk verkar leda till omval.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlenius86
Frågan är om Norlén vågar ge Andersson uppdraget, för det borde han göra
Är läget bättre nu än när Margareta fick det tidigare?
Jag anser inte det. Mer bråk och mindre samarbete
Har någon öppnat upp sina röda linjer?

Det kan inte vara lätt att vara talman med nuläget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mscatzy
Thand är ett troll.

Tandtrollet är ett gissel. Tror att Uffe är riktigt skadeglad för att han slipper. De blå skulle nog inte bli alltför glada i att hamna i samma jobbiga sits som V.
Citera
2026-09-30, 15:27
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Tandtrollet är ett gissel. Tror att Uffe är riktigt skadeglad för att han slipper. De blå skulle nog inte bli alltför glada i att hamna i samma jobbiga sits som V.
Thand är känd gammal chef och hon gör bara exakt som styrelsen sagt åt henne och det kan hon ändra på på en gång om det behövs. Hon skulle imorgon kunna säga motsatsen och med samma massiva seriösa tonfall. Thand saknar totalt politisk kompass utan är helt enkelt chef för C.
Citera
2026-09-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlenius86
Frågan är om Norlén vågar ge Andersson uppdraget, för det borde han göra

Maggan eller Thand måste få sonderingsuppdraget.
Citera
2026-09-30, 15:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Undrar jag också.
Kommer säkert besked på planerad pressträff med talmannen. Dock inte tidsatt.
Citera
2026-09-30, 15:29
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Maggan eller Thand måste få sonderingsuppdraget.
Ändå en intressant tanke. Eftersom allt hänger på Thand kunde talmannen provocera positivt genom att ge henne uppdraget. Uffe och särskilt Maggan skulle bli stötta och skärpa sig. Och Thand skulle inse hur uppblåst hennes egen attityd är.
Citera
2026-09-30, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Ändå en intressant tanke. Eftersom allt hänger på Thand kunde talmannen provocera positivt genom att ge henne uppdraget. Uffe och särskilt Maggan skulle bli stötta och skärpa sig.
Det är tredje möjligheten, mitten, Ulf har avgått, Magdalena har återlämnat så blotta tredje alternativet.
Citera
2026-09-30, 15:32
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är tredje möjligheten, mitten, Ulf har avgått, Magdalena har återlämnat så blotta tredje alternativet.
Högern skulle kunna kalla sig "Mitten"? Om det gör Thand glad. Med stöd av SD.

S har aldrig någonsin varit "mitten" De är ett vänsterparti, som kan regera med högerpolitik om det krävs. T.ex kommer aldrig någonsin M+S att regera.
Citera
2026-09-30, 15:33
Medlem
Ida Gabrielson på hugget igen. Kallar C för ett bortskämt barn, som blivit det av S och MP.

C ser det alltså som att det hade varit en eftergift att lägga ned sin röst på V:s plats i valet av tredje vice talman? Det är helt verklighetsfrånvänt. ”Utan att kräva nåt tillbaka” hade C varit beredda att ”ge” V en talmanspost som alla partier i riksdagen var beredda att ”ge” V, pga partistorlek.

C ”tog” ju nu ändå talmansposten från just V, detta för att S, C och MP ville småhämnas, pga V-valet av Norlén. Eftersom V inte har nån ”koalition” med Tidö ens i talmansvalet röstade Tidö-partierna förstås blankt. Som i normala fall ”gett” V posten, men nu vann C-kandidaten istället genom stöd av S och MP.

Jag förstår att man kan bli sur och göra något sånt i stunden, det känns lite futtigt kanske och jag hade nog försökt att sätta mig över det om jag var regeringsbildare. Men vi hade hade nästan räknat med detta. Och posten i sig är inte det viktigaste här, utan bristen på insikt. Förflyttningarna som C rabblar upp och säger att dom gjort är inga förflyttningar, visst vet dom det egentligen?

Just nu känns det som att S och MP skapat ett bortskämt barn i C. Ska C hinna växa upp är det hög tid att S och MP låter dom möta verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in