2026-09-30, 13:55
Medlem
SVT tar upp en omdiskuterad utbildning där deltagarna bland annat får lära sig grundläggande färdigheter kring personlig hygien, som att duscha och använda deodorant.

Min fråga är: VARFÖR behövs ens detta? Och sen, "Som en del i en utbildning för datastudenter" - är inte detta ett mansdominerat yrke? Vad säger detta om män? Får män idag inte lära sig att underhålla hygienen?
Vad är det för typ av människor som söker sig till dessa utbildningar och jobb?

"– Den är relevant för en ingenjör som jobbar med andra kollegor, säger kursens examinator Aseel Berglund."

Försöker vara seriös här, men det är svårt när ribban är så låg.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/duschkurs-vacker-kritik-fardigheter-som-behovs
Citera
2026-09-30, 14:02
Medlem
J.Doessons avatar
Ja, sjukt att en sån utbildning i duschkurs behövs när personlig hygien är nåt man får lära sig som liten.
Citera
2026-09-30, 14:11
Medlem
zombie-nations avatar
Ser två faktorer. Nördar. De snöar in och de glömmer bort att dricka vatten, äta och duscha. Den andra är att de var tonåringar under pandemin, de som hade hunnit till gymnasiet fick sitta hemma och zooma. Det är just i tonåren man får lära om hygienen på ungar, deras hjärnor och kroppar utvecklas och de blir som en annan människa. Det som de kunde som barn håller inte riktigt när växer till sig och luktar mer. I denna kritiska fas har de kommit undan med sämre hygien eftersom de inte var i skolan och alla skulle hålla avstånd.

Bara som teori.
Citera
2026-09-30, 14:14
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Ja, sjukt att en sån utbildning i duschkurs behövs när personlig hygien är nåt man får lära sig som liten.

Visst, men speciellt snubbar kan ju lätt bli lite bekväma, och har de sen något som de prioriterar (nördar ner sig i) istället för att sköta sin hygien så blir det väl lätt att de glider runt och luktar allt annat än hallontårta?
Citera
2026-09-30, 14:18
Medlem
One2Manys avatar
Datastudenter = autister

Autister = förstår inte koncept personlig hygien

Om du någonsin besökt ett konvent för valfri nördpryl så är det som att gå in en dimma av svett.
De bryr sig helt enkelt inte om att de luktar äckel. Duscha är obehagligt.

https://neuronav.org/self-determination-blog/autism-hygiene-challenges

En artikel om varför autister är äckliga.
Citera
2026-09-30, 14:25
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Visst, men speciellt snubbar kan ju lätt bli lite bekväma, och har de sen något som de prioriterar (nördar ner sig i) istället för att sköta sin hygien så blir det väl lätt att de glider runt och luktar allt annat än hallontårta?
Inte vet jag hur sällan dessa duschar.
Citera
2026-09-30, 14:33
Medlem
LKKINGENs avatar
Men alltså, intelligensen har sjunkit sedan1975 enl tillgänglig statistik, skärm beroendet förändrat utvecklingen av hjärnan hos barn vilket gör att en del viktiga "funktioner" som tex äventyrs lust och och att hitta på saker vilket senare i livet kallas för att tänka utanför boxen och uppfinna nya saker.
Allt detta är ganska skrämmande och kommer onekligen leda till ett degenererade samhälle och vi är redan på god väg, det är bara att titta på alla undersökningar om hur skolor fungerar idag och vad eleverna har med sig efter avslutad skolgång.

Men att tvätta sig???
Skulle det inte räcka med att säga- Gå och duscha för helvete, du stinker?

Vad innehåller kursen??
Olika moment från det man kliver in i duschen till hur man ska gå till väga för bästa av torkningen??

Hur mycket autism man än har, fungerar man så pass att man är ute i samhället på skolor och arbetsplatser ska väl inte det behövs förklaras hur det fungerar eller är det nere på vad tvål är nivå??
Citera
2026-09-30, 14:36
Medlem
Det fanns väl en anledning till denna utbildning. Om alla skötte sin hygien så skulle den inte behövas.
Citera
2026-09-30, 15:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson

Lära sig och lära sig. Jag hade flera datanörd-polare när jag gick i grundskolan som satt hemma i källaren hela nätterna och helgerna och spelade spel i samma mjukisar och käkade ostbågar och drack Jolt-kola. De luktade svett som fan då och jag tror att det är dessa karaktärer som nu behöver gå ”duschkurs” på universitetet.
Citera
2026-09-30, 19:08
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Lära sig och lära sig. Jag hade flera datanörd-polare när jag gick i grundskolan som satt hemma i källaren hela nätterna och helgerna och spelade spel i samma mjukisar och käkade ostbågar och drack Jolt-kola. De luktade svett som fan då och jag tror att det är dessa karaktärer som nu behöver gå ”duschkurs” på universitetet.

Äckliga som fan ju
Citera
2026-09-30, 22:03
Medlem
Jordgubbes avatar
Överraskande att "alla" kurser tar upp dessa frågor men trådstarten blir lite snedvriden om just detta mer är ett öknamn,

"... har man nu implementerat en kurs i social kompetens som fått öknamnet ”duschkursen” ... Alla utbildningar behandlar dessa frågor men vissa sprider ut det. Vi har valt att samla all information i en kurs".

Vad får sjuksköterskor och elektriker lära sig för att umgås med jurister och astronomer, eller är dessa sociala ambitioner endast för ingenjörer?
Citera
2026-09-30, 22:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Äckliga som fan ju

Jepp men ofta smarta och bra på data. Därför behöver de gå ”duschkurs” på universitetet för att klara sig i arbetslivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in