2026-09-30, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Varför tror du att de över huvud taget kommer bege sig in i fängelset?

Vågar du ligga framför ett Misje Verde fartyg?

Litar du på att de ser dig..... ☠️💔
Citera
2026-09-30, 13:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag tror att det är just här förståelsen för sjövägsreglerna glider isär. Det finns ingen "mest ansvarig"-bedömning, istället är fråga om det helt egna ansvaret att följa reglerna oberoende av vad alla andra gör.

Det finnas/fanns alltså inget krav på snipan att hantera MV:s regelbrott, och heller inget krav på MV att hantera snipans regelbrott.

Det finns heller ingen "om eller men"-bedömning, i en sjöförklaring (och likaså i haverikommissionens pågående utredning) utgår man enbart från det som HAR hänt.

Sen kan man ha åsikter om hur väl de grundläggande principerna hanteras i svensk rättskipning och vad som landar "fel" respektive "rätt". I det här fallet är det, enligt mig, självklart "rätt" att kaptenen och lotsen döms för sina brister i att omsätta sjöfartsreglerna i praktiken. Det som är "fel" är att det svenska rättsväsendet låter den andra parten i olyckan komma undan från de rättsliga följderna av dennes motsvarande (och bevisade) brister. Och den felaktigheten accentueras av att det nu, officiellt, är enbart kapten och lots som åläggs ansvaret för de två personer som omkom i tragedin.

Alla som har ens litet mera erfarenhet från sjön, farleder, stora fartyg etc. VET att snipan har ett eget och kristallklart ansvar. Men det återspeglas nu inte av svenskt rättsväsende, till följd av den svenska åklagarens och det svenska åklagarämbetets agerande. Och bra så det är kristallklart: det är inget fel i kapten och lots åtalas och döms, felet ligger i att rättvisan av någon outgrundlig anledning låter den andra parten komma undan.

Och ja, jag vet alla motiveringar (de förekommer upprepat i tråden), men det rimmar illa med min egen rättsuppfattning och luktar i själva verket lång väg. Och det finns inget som nån kan säga eller tillägga som påverkar den uppfattningen.

Då är ju frågan vad snipans regelbrott skulle bestå i?

Att inte ha uppsikt akterut? Att inte hindra MV:s säkra framfart (inte framfart i största allmänhet, viktig distinktion)? Att låta sig bli påkörd?

Att snipans regelbrott bedöms som "ringa", dvs "ej kriminella" behöver du inte hålla med om, men det är en bedömning som åklagaren har gjort. Det är knappast en "outgrundlig anledning", utan helt i linje med lagstiftningens bokstav och anda att kunna göra så.
Citera
2026-09-30, 13:44
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Då är ju frågan vad snipans regelbrott skulle bestå i?

Att inte ha uppsikt akterut? Att inte hindra MV:s säkra framfart (inte framfart i största allmänhet, viktig distinktion)? Att låta sig bli påkörd?

Att snipans regelbrott bedöms som "ringa", dvs "ej kriminella" behöver du inte hålla med om, men det är en bedömning som åklagaren har gjort. Det är knappast en "outgrundlig anledning", utan helt i linje med lagstiftningens bokstav och anda att kunna göra så.

Jag är noll intresserad av nån "ja/nej"-diskussion, men kanske du skulle tänka dig en framtid i svenska vatten där alla beter sig i enlighet med vad du anser vara okej.

Framförallt då att inte ens behöva se sig omkring (utöver färdriktning), ens när man ligger i farled, eftersom det är så "ringa" att man "helt i linje med lagstiftningens bokstav och anda" inte ens ska bestraffas för sådana förseelser.

Vilket givetvis gäller för precis alla farkoster som omfattas av sjöfartsreglerna.

Som sagt, det får du stå för. Jag vände mig till de som har litet mer erfarenhet av båtar, fartyg, farleder och navigering.
Citera
2026-09-30, 13:46
Medlem
NFLTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen
Intressant hur man kan ha så fel som du har haft genom hela tråden, påstående efter påstående efter……..

Denna person försvarar lotsen i minsta detalj och varit helt manisk i denna tråd om att skydda och försvara lotsen. Detta med en sådan respektlös och oempatisk stil som visar på sanna narcissistiska drag. Han har aktivt försökt fånga nya i tråden till hans sida där han upprepar samma lögner gång på gång och vrider på uttalanden och situationer till det helt absurda. Försvarar lots som om det vore hans egna kött och blod och allt är alla andras fel, kaptenens fel, framförallt att han trycker på att pappan och tom brodern har största ansvaret.

Tackar gudarna att de fälldes för detta, men det vi kommer få höra är hur korrupta alla är.
Citera
2026-09-30, 13:52
Medlem
Graavargs avatar
Lotsens advokat har meddelat att man kommer att överklaga domen.

"Vi kommer definitivt överklaga domen", säger advokat Thomas Håkansson till SVT.
Citera
2026-09-30, 13:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag tror att det är just här förståelsen för sjövägsreglerna glider isär. Det finns ingen "mest ansvarig"-bedömning, istället är fråga om det helt egna ansvaret att följa reglerna oberoende av vad alla andra gör.

Det finnas/fanns alltså inget krav på snipan att hantera MV:s regelbrott, och heller inget krav på MV att hantera snipans regelbrott.

Det finns heller ingen "om eller men"-bedömning, i en sjöförklaring (och likaså i haverikommissionens pågående utredning) utgår man enbart från det som HAR hänt.

Sen kan man ha åsikter om hur väl de grundläggande principerna hanteras i svensk rättskipning och vad som landar "fel" respektive "rätt". I det här fallet är det, enligt mig, självklart "rätt" att kaptenen och lotsen döms för sina brister i att omsätta sjöfartsreglerna i praktiken. Det som är "fel" är att det svenska rättsväsendet låter den andra parten i olyckan komma undan från de rättsliga följderna av dennes motsvarande (och bevisade) brister. Och den felaktigheten accentueras av att det nu, officiellt, är enbart kapten och lots som åläggs ansvaret för de två personer som omkom i tragedin.

Alla som har ens litet mera erfarenhet från sjön, farleder, stora fartyg etc. VET att snipan har ett eget och kristallklart ansvar. Men det återspeglas nu inte av svenskt rättsväsende, till följd av den svenska åklagarens och det svenska åklagarämbetets agerande. Och bra så det är kristallklart: det är inget fel i kapten och lots åtalas och döms, felet ligger i att rättvisan av någon outgrundlig anledning låter den andra parten komma undan.

Och ja, jag vet alla motiveringar (de förekommer upprepat i tråden), men det rimmar illa med min egen rättsuppfattning och luktar i själva verket lång väg. Och det finns inget som nån kan säga eller tillägga som påverkar den uppfattningen.
Det är inte straffbart att bli rammad av att upphinnande fartyg som har ovillkorlig väjningsplikt, så ett åtal mot snipans skeppare hade varit mycket märkligt. Snipan hade all rätt att befinna sig i farleden och lämnade dessutom mer än tillräckligt med plats åt BB för upphinnande att passera, vilket också kaptenen bekräftade i sitt vittnesmål.

Någonstans vore det klädsamt för vissa i tråden att acceptera att kaptenen/befälhavaren och lotsen är de som brutit mot lagen och fällts för detta. Inte den nyblivne änklingen.
Citera
2026-09-30, 14:05
Medlem
bergsturks avatar
Utan att på något sätt förminska den fastställda skuldfrågan eller skuldbelägga fadern, men har det framgått hur han kunnat missa att ett gigantiskt fartyg är i full färd att köra över honom? Att inte se sig om bakåt för att man har annat att göra, eller vad han anförde, känns märkligt. Hade han hörselskydd?
Citera
2026-09-30, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Något milt??? Det är SKANDAL!

Lotsen och kaptenen kan alltså fortsätta strunta i att jobba, skippa radarn och utkik, fortsätta sova eller titta på film och låta fartyget framföras i total blindo, meja ner fritidsbåtar och på så sätt ha ihjäl hur många människor som helst........

Veta att de kommer undan med lite böter bara.

Detta signalerar att det är ok att döda barn och mammor💔😢

Vilka blir nästa dödsoffer?
Det kommer garanterat att överklagas och då kommer dom sannolikt frikännas. Det är ju åklagaren som har fokuserat på fel sak därför blir det så här att dom döms men egentligen inte för straffet uteblir ju i princip.
Hade åklagaren istället låtit båda kaptenerna till båtarna prövas i rätten hade det sett helt annorlunda ut.
Dessutom som sjöfartsverket säger att om domen vinner laga kraft kommer det att bli stora konsekvenser för sjöfarten och det är ju just därför det kommer att överklagas och att dom frikänns.
Citera
2026-09-30, 14:11
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är inte straffbart att bli rammad av att upphinnande fartyg som har ovillkorlig väjningsplikt, så ett åtal mot snipans skeppare hade varit mycket märkligt. Snipan hade all rätt att befinna sig i farleden och lämnade dessutom mer än tillräckligt med plats åt BB för upphinnande att passera, vilket också kaptenen bekräftade i sitt vittnesmål.

Någonstans vore det klädsamt för vissa i tråden att acceptera att kaptenen/befälhavaren och lotsen är de som brutit mot lagen och fällts för detta. Inte den nyblivne änklingen.

Jag har, vilket väldigt tydligt framgår, inget som helst problem med att acceptera att kaptenen och lotsen har brutit mot lagen och fällts för det. Tvärtom. De brister som kapten och lots uppvisade är precis lika straffbara också om snipan observerat MV och flyttat på sig.

Nej, det är inte straffbart att bli rammad bakifrån. Däremot är det straffbart att inte hålla uppsikt på sjön. Därför är det tveklöst så att "den nyblivne änklingen" OCKSÅ brutit mot lagen och därmed själv har ett eget ansvar för olyckan. Om "änklingen " hade följt det regelverk som gäller hade olyckan aldrig skett. Och att man undslipper åtal och straff till följd av "nybliven änkling"-status när den statusen är en följd av en olycka som skulle ha undvikits om man själv följt de regler som gäller känns inte heller vidare rättssäkert.

Som sagt, den diskussionen leder ingenstans. Och när det gäller att färdas på havet och i farleder så trumfar "säkert" under alla omständigheter och i alla väder "klädsamt". Något som för övrigt återspeglas i sjöfartsreglerna.

Det ska bli intressant att se om lotsens advokat nu går ännu mer in på den linjen när domen kommer att överklagas till högre instans. Det är juridiskt möjligt att lyfta in åklagarens beslut att enbart skuldbelägga den ena parten som en av grunderna för överklagan. Det finns ju ett grundläggande krav som går under namnet "absolut objektivitetsplikt", och det vore i och för sig helt korrekt att ifrågasätta om åklagaren agerade "absolut objektivt" när han i ett tidigt skede avfärdade snipans skuld och därmed lade hela skulden på lotsen (och kaptenen). Och lotsen har, enligt mig, visat att han inte har den sortens personlighet som "klädsamt" skulle avstå från det draget...
Senast redigerad av Graavarg 2026-09-30 kl. 14:13.
Citera
2026-09-30, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Utan att på något sätt förminska den fastställda skuldfrågan eller skuldbelägga fadern, men har det framgått hur han kunnat missa att ett gigantiskt fartyg är i full färd att köra över honom? Att inte se sig om bakåt för att man har annat att göra, eller vad han anförde, känns märkligt. Hade han hörselskydd?
Ja det är just det som är problemet med allting.
Det är ju helt obegripligt och det är också obegripligt att han hans skuld inte prövas av rätten.
Citera
2026-09-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vågar du ligga framför ett Misje Verde fartyg?

Litar du på att de ser dig..... ☠️💔
Man ska överhuvudtaget inte ligga i vägen för ett sådant stort fartyg när man åker snipa, och det gäller alla stora fartyg.
Citera
2026-09-30, 14:16
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Ja det är just det som är problemet med allting.
Det är ju helt obegripligt och det är också obegripligt att han hans skuld inte prövas av rätten.

Skuld och skuld. Det större fartyget har skulden som upphinnande i en farled med gott om plats (och god sikt, tydligen, jag hade fått för mig att det var dimma?). Däremot är det förvånande, och, anser jag, oaktsamt att inte ha koll runtomkring på sjön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in