2026-09-30, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det verkar bero på att körbanorna flyttats åt sidan pga att man byggd en cykelbana på ena sidan. Det har gjort att belastningen blivit sned och det uppstått spänningar redan innan den tunga transporten. Felet som transporten gjorde var att man körde mitt mellan körfälten när man egentligen borde kört i det körfält som är närmast cykelbanan för att hamna mitt på själva bron.

För att lösa problemet så måste cykelbanan tas bort och kanske byggas på utsidan av bron som man gjorde med gamla Götaälvbron i Göteborg.

Google Maps har två månader gamla bilder. Ser ut att vara cykel/gångbana på båda sidor av bron.
Citera
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
De måste ju ha räknat i samband med renoveringen. Dessutom besiktar de väl broar regelbundet särskilt broar på en Europaväg där det går mkt tung trafik. Tror knappast man räknar för hand på sånt här längre, man gör allt via beräkningsprogram i dator. Men någon kan ju ha lagt in fel data. Eller så har det blivit något konstruktionsfel vid renovering, så att teori inte stämmer med verklighet. Det är heller inte bra om de som ska räkna är så vana vid alla moderna hjälpmedel att den grundläggande förståelsen försvinner.

Vad hade hänt om lastbilen körts mitt på dagen, i full trafik? Hade bron tippat helt? Har inte broar enorma marginaler?
Citera
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetEk-UK
Svevia AB - Entreprenör för bytet av snedkablar 2021–2023. https://www.svevia.se/nyhetsrum/nyheter/2021-02-10-svevia-byter-ut-kablarna-pa-bron-i-stromsund

Dbob AB - Utförandeentreprenör för förstärkningen 2024–2025. Uppdraget omfattade BK4-förstärkning, målningsarbeten och två skiljebalkar med broräcken för gång- och cykelbanorna. https://www.dbob.se/b/forstarkning-stromsundsbron

Cowi AB - Konstruktör för kabelbytesprojektet https://test.dagensinfrastruktur.se/2021/12/14/broreparation-med-utmaningar/

Norconsult - Utförde bärighetsberäkningar före den stora renoveringen,https://www.mynewsdesk.com/se/norconsult-ab/news/foerlaengt-liv-foer-unik-bro-406974

Det kommer visa sig att kablarna blivit felaktigt spända vid kabelbytet. Eller att en gått av/lossnat i infästningen.

Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Varför inte gasa på i slutet och komma över bron istället för att stanna, lägga i handbroms, öppna dörr och ta sig ut? Ganska stor tidsskillnad om man jämför? Även om han kört sakta.

Han har ju stannat precis innan.

Man utför ogärna Blues Brothers-hopp med ett hundratonsekipage.
Citera
2026-09-30, 11:25
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Eftersom lastbilen står där den står så gissar jag på att det hände mitt mellan de två kabelanslutningarna.
Det lär bli en gedigen utredning om vad som gick snett.
En trött ingenjör som inte riktigt förstått vad denne skall räkna på?

Någon med tillgång till Batman som kan ge oss detaljer?

Batman kan ses på SF anytime eller på Netflix... Antar att du menar något helt annat dock.
Citera
2026-09-30, 11:31
Medlem
För mig ser det ut som att brons "anslutningsramp"/landfäste sjunkit.
Brobanan står ju kvar på sin rulle mot landfästet.

EDIT: Jag har nog fel i min ide om detta, som vanligt.

LÄNK: SVTnyheter.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/bro-i-stromsund-borjade-rora-sig-e45-avstangd?inlagg=d4a1f84d2fc09d609d58d7e5a27df9e6
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-09-30 kl. 11:55.
Citera
2026-09-30, 11:33
Medlem
Bron kan knappast ha rest sig när lastbilen befann sig vid änden där den stannat.

Resningen borde ha skett tidigare när lastbillen var någonstans mitt på bron. Frågan är varför broänden rörde sig i sidled.

När lastbilen sedan fortsatte mot broänden så låg änden fortfarande snett och därför kunde inte bron sjunka tillbaks igen.

Backa tillbaks lastbilen till mitten, dra rätt broänden i sidled och kör sedan över med lastbilen?
Citera
2026-09-30, 11:37
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Fascinerande om detta beror på Den Gröna Omställningen och på bygget av cykelbanor.

Utopier tar aldrig hänsyn till bärighet, varken för samhällen eller för broar.
Citera
2026-09-30, 11:57
Medlem
Man har misslyckats med att bygga på cykelbanor på gamla broar förr, långt innan det var tal om någon Grön Omställning.

T ex gamla Bergsåkersbron utanför Sundsvall. Bron byggdes på 1930-talet och nån gång på 60-70-talet, troligen i samband med att miljonprogramshus växte upp i Bergsåker, hängdes en cykelbana på på ena sidan av den. 20 år senare upptäckte man att byggfusk vid cykelbanebygget gjorde att vatten och vägsalt hade trängt in i brobalkarna på den sidan så att armeringen var på väg att rosta bort. Andra sidan av den ursprungliga bron var fortfarande i bra skick. Det slutade med att man fick riva bron och bygga en helt ny.

Har det inte varit nån liknande skandal med Tranebergsbron i Stockholm också?
Citera
2026-09-30, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vad hade hänt om lastbilen körts mitt på dagen, i full trafik? Hade bron tippat helt? Har inte broar enorma marginaler?

Det var ju inte en slump att den kördes på natten och att annan trafik stängdes av, det var väl en förutsättning för att deras dispans skulle beviljas. Så att lastbilen kunde köras i mitten på vägen framförallt. Att det gjordes på natten är väl för att störa annan trafik så lite som möjligt.

Jag vet inte hur stora marginaler broar har, men maxvikter finns ju av en anledning och detta var väl långt över maxvikten på ett fordon jämfört med vad bron ursprungligen byggdes för. Sen har jag nu förstått att den totala maxbelastningen på bron ändå är långt högre än vad en enskild lastbil får väga så det är ju en viktig skillnad. Men total maxlast gäller väl vid jämn fördelning av vikten över hela bron.
Citera
2026-09-30, 12:09
Medlem
Någon som vet reg.nr på lastbilen?
Citera
2026-09-30, 12:16
Medlem
Riksreptilens avatar
TV4-Marcus på plats och i sändning från 12.12.
Han sade att poliserna anlände nyligen.
Citera
2026-09-30, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Fascinerande om detta beror på Den Gröna Omställningen och på bygget av cykelbanor.

Utopier tar aldrig hänsyn till bärighet, varken för samhällen eller för broar.

körbanan är ju lika bred nu som tidigare innan man renoverade bron

Citat:
Bredd: Gångbanorna är relativt smala. I samband med den tidigare bärighetsrenoveringen (som blev klar hösten 2025) meddelade Trafikverket att körbanan inte kunde göras bredare, vilket innebar att man var tvungen att behålla de befintliga, trånga måtten för gångbanorna

https://www.sverigesradio.se/artikel/trafikverket-backar-tvingas-till-tajta-gangbanan-pa-bron

nya räcken verkar vara den enda anpassningen av gångbanorna som skett.
Senast redigerad av painkiler 2026-09-30 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in