Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Jag tror att din googling har tagit dig på lite villovägar, du verkar ha snöat in på just namnet varmint . En varmintkula som jag ser det är bara en obondad (alltså där inte blyet och kopparn är sammanfogas) jaktkula med ett tunnare lager av koppar. Obondad jaktammo är rätt vanligt eftersom den är betydligt billigare att tillverka. Bly är också betydligt billigare än koppar så i billigare kulor är det vanligare med en tunn mantel.
Det är inte alls ovanligt att obondad ammo splittrats och går sönder, speciellt när den träffar ben.
Du kan väl googla lite till och fundera på om jag kanske har en poäng istället för att bara försöka hitta motargument.
Med tanke på vad jag skrivit sedan min första kommentar i ämnet. Tror du verkligen att det jag skrivit är googlad info eller upplevd erfarenhet? Jag skriver utifrån erfarenhet och erkänner dessutom när min kunskap brister och där jag måste söka svar. Jag tror snarare nu att det är tvärtom. Memnok med alla svar och detaljrik kännedom om det mesta är sannolikt den som sitter med en ai-robot till hands och vill glänsa på ett litet enskilt hörn av internet som kallas Flashback. Som exempel kan jag ta "obondad". Den första ai-träffen säger:
" Det beskriver en jaktkula där blykärnan och det yttre metallhöljet (manteln) inte är sammanfogade (lodade/svetsade) med varandra" (Norma precision)
Så nu vet vi var du hämtar din "kunskap" ifrån. För att inte tala om säljakten som var så ljust framgooglad att man blev paff. Men jag ville ge dig en chans och dubbelkollade och fram kom som bekant v-max och nosler vilka ingendera kan ha med CK att göra eftersom det finns bild på kulorna och ingen bild visar på grön eller röd topp.
Du kanske ska hålla dig till topic för denna tråd i fortsättningen istället för att försöka visa på expertkunskap på detaljnivå som du måste fråga ai om.