Som rubriken lyder - Christa Pike skall avrättas som den första kvinnan på 200 år i delstaten Tennessee. Det var tre inblandade i vad som rubricerades såsom ett satanistmord med inslag av tortyr. Slutligen dödades hon genom att hennes skalle krossades. Det hela var troligtvis utlöst pga. ett svartsjukedrama.
Citat:
Dödsdömda Christa Pike, 50, ska avrättas.
Hon dömdes till döden för ett satanistmord på 90-talet.
Om straffet verkställs på onsdagen blir hon den första kvinnan som avrättas i delstaten på 200 år.
Det var en dag i januari 1995 som 19-åriga Colleen Slemmer hittades mördad i ett skogsområde utanför universitetsområdet i Knoxville, Tennessee.
Den unga kvinnans kropp bar spår av tortyr. Hennes skalle var krossad och någon hade skändat hennes bröst genom att rista in ett pentagram med en kniv.
According to court testimony, for the next thirty minutes, Slemmer was taunted, beaten, and slashed. Shipp used a box cutter to carve a pentagram into her chest while she was still alive. Finally, Pike smashed Slemmer's skull with a large chunk of asphalt, killing her. Pike kept a piece of Slemmer's skull.
Pike began to show off the piece of skull around the school, and the three were arrested within 36 hours.
[...]
Soon after her arrest, Pike waived her Miranda rights and confessed to the police how she had participated in Slemmer's killing.
" En dödsdömd man i amerikanska Utah släpps ur fängelse efter att ha väntat på att bli avrättad i över 40 år.
Nya dna-bevis har väckt tvivel om huruvida den i dag 71-årige Douglas Stewart Carter begick det mord han dömdes för år 1985."
Nej, de kör med Pentobarbital - den dödsdömde kan i stället välja elektriska stolen som alternativ och detta är även alternativet om Pentobarbital inte finns tillgängligt. Fram till 1913 var det hängning som var gängse metod, men ersattes av "Old Sparky"...
Jag anser "Death Row" vara en naturlig del av straffet - brottslingen skall plågas och behöva tänka över sin val och dåd. Så helt riktigt att sitta så länge - och som sagt, detta ger mycket tid för överklagan och för ny bevisning att framställas för rätten.
Vilket jävla slöseri med tid. Dom borde bara ha ställt upp ludret mot en vägg efter att hon fått domen och låta någon skjuta henne i pannan med en magnum .44
Detta är väl iofs. även min ryggmärgsreflex, men anser även att GM skall få plågas i x antal år innan avrättningen sker - "Death Row" är en fin plats för detta...
Detta är väl iofs. även min ryggmärgsreflex, men anser även att GM skall få plågas i x antal år innan avrättningen sker - "Death Row" är en fin plats för detta...
Man har det betydligt bättre på Death Row än i vanligt fängelse.
Bedrövligt att det ska ta över trettio år att verkställa. Hade det inte varit bättre på alla vis att bara ställa fanskapet emot en vägg och lägga en kula i huvudet på henne direkt?
Du får en stor fin cell, får ha det mesta där även djur får man ha sista tiden i livet.
Men, helt isolerad - enkom kontakt med vakterna och någon präst... Kan iofs. säkerligen vara skönt för många - jag skulle helt klart föredra "Death Row"-faciliteterna framför en hel avdelning, där man måste umgås, eller i alla fall förhålla sig till en massa galningar, så jag ser din poäng...
En av få gånger jag ser det här narrativet från någon annan online. Förstår mig inte på folk som tycker att de värsta sortens as bör avrättas. Är inte det väldigt lindrigt i förhållande till ett långt och utdraget lidande under sämsta tänkbara förhållanden?