2026-08-28, 23:30
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Jo jag läser vad du skriver. Och jag undrar precis hur du får sporerna från print till lösning så du kan ”injicera” in sporerna via siliconporten.

Jag försöker ställa frågan igen se om jag kan formulera mig annorlunda.
Hur tar du sporerna från ett fast spor print ner i en steril lösning utan att använda agar plattor?

Du skrev nämligen i ditt första inlägg att man kan börja med sporer och avancera med agar plattor senare.

Mig veterligen kan man inte skapa en flytande kultur av sporer utan att använda sig av agarplattor spud får gärna dela med dig.

Återigen så yrar du på i samma spår trots att jag klart och tydligt skrev att "Det gör jag inte".

Jag skrev som sagt sporer. Inte sporavtryck. Sporer till de vanligaste sorterna finns lättillgängligt att köpa i steril lösning. Det är smidigt att greja med när man är nybörjare.

Hänger du inte med nu så får du nog ta och nyktra till. God kväll.
Citera
2026-08-29, 09:05
Medlem
fetgrodas avatar
Sporer är lagliga så dom ska gå att beställa inrikes och utrikes. Om du är ute efter att börja odla och är nybörjare så finns det bara en korrekt plats att vända sig till som är The Hitchhiker's Guide to the Shroomery.

Om du läser igenom den noggrant så kommer du att spara enormt med tid senare. Det finns massa information på nätet om odling men jag skulle rekommendera att hålla dig till Shroomery. Undvik reddit! Våga även fråga på (FB) Att odla svamp, vanliga frågor och länkar.

Lycka till!
Citera
2026-08-29, 11:09
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Återigen så yrar du på i samma spår trots att jag klart och tydligt skrev att "Det gör jag inte".

Jag skrev som sagt sporer. Inte sporavtryck. Sporer till de vanligaste sorterna finns lättillgängligt att köpa i steril lösning. Det är smidigt att greja med när man är nybörjare.

Hänger du inte med nu så får du nog ta och nyktra till. God kväll.

Då är det ju 10ggr bättre och köpa färdig LC spruta? Spara månads arbete & risk för kontaminering.

Tror båda går under ”förberedelse för narkotikaodling” idag sorligt nog.
Citera
2026-08-29, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetgroda
Sporer är lagliga så dom ska gå att beställa inrikes och utrikes. Om du är ute efter att börja odla och är nybörjare så finns det bara en korrekt plats att vända sig till som är The Hitchhiker's Guide to the Shroomery.

Om du läser igenom den noggrant så kommer du att spara enormt med tid senare. Det finns massa information på nätet om odling men jag skulle rekommendera att hålla dig till Shroomery. Undvik reddit! Våga även fråga på (FB) Att odla svamp, vanliga frågor och länkar.

Lycka till!
Sporer kriminaliserades 2024.
Citera
2026-08-29, 13:26
Medlem
fetgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vod
Sporer kriminaliserades 2024.

Ja det ryktas om det men jag har inte kunnat hitta någon källa. Har du en länk? Det enda jag kan hitta är att det har blivit enklare för tullen att lägga beslag på sporer, men inte att det är olagligt.
Citera
2026-08-29, 14:22
Medlem
Citat:
Ja det ryktas om det men jag har inte kunnat hitta någon källa. Har du en länk? Det enda jag kan hitta är att det har blivit enklare för tullen att lägga beslag på sporer, men inte att det är olagligt.
Jag hittar ingen lag men https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/beslag-av-psykedelisk-svamp-i-tullen-har-okat-kraftigt-efter-nya-lagen

"Svamp som innehåller det hallucinogena ämnet psilocybin är narkotikaklassad i Sverige, och genom en lagändring 2024 blev även sporerna till svampen det."
Citera
2026-08-29, 19:16
Medlem
fetgrodas avatar
Citat:
Jag hittar ingen lag men https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/beslag-av-psykedelisk-svamp-i-tullen-har-okat-kraftigt-efter-nya-lagen

"Svamp som innehåller det hallucinogena ämnet psilocybin är narkotikaklassad i Sverige, och genom en lagändring 2024 blev även sporerna till svampen det."

Ja den artikeln har stört mig ett bra tag nu eftersom jag inte heller kan hitta vilken lagändring hon refererar till. Skickade ett mejl till henne så förhoppningsvis kan vi gå till botten med det här.
Citera
2026-08-29, 20:10
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Då är det ju 10ggr bättre och köpa färdig LC spruta? Spara månads arbete & risk för kontaminering.

Sporer står ju sig mycket bättre än en flytande kultur, och med sporer kan man göra fler kulturer allt eftersom.

Men är man inte ute efter att skaffa sig en ny hobby så är nog det allra bästa att helt enkelt köpa svamp när man vill trippa...

Citat:
Tror båda går under ”förberedelse för narkotikaodling” idag sorligt nog.

Tragiskt om så är fallet!
Citera
2026-08-29, 23:19
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Sporer står ju sig mycket bättre än en flytande kultur, och med sporer kan man göra fler kulturer allt eftersom.

Men är man inte ute efter att skaffa sig en ny hobby så är nog det allra bästa att helt enkelt köpa svamp när man vill trippa...

Tragiskt om så är fallet!

Dock kan man kopiera sin flytande kulturer. Det gör jag. Så man kan säga att vi skippar hela spor steget.
Så man köper en 5ml spruta med flytande kultur. Sen kokar man ihop en LC vätska i tryck kokare. Sprutar in den 5ml sprutan som man köpte. Så har man helt plötsligt 500ml flytande kultur.

Bara ta 5 ml när man vill starta en granspawn eller göra en ny 500ml batch med kultur.

Men håller med dig, vill man bara trippa någon gång i bland finns ingen anledning att starta upp ett sådant projekt
Citera
2026-09-03, 21:38
Medlem
Citat:
Ja den artikeln har stört mig ett bra tag nu eftersom jag inte heller kan hitta vilken lagändring hon refererar till. Skickade ett mejl till henne så förhoppningsvis kan vi gå till botten med det här.
Hur som helst så är det straffbart sen de gjorde "förberedelse till narkotikabrott" till ett brott.
Senast redigerad av vod 2026-09-03 kl. 21:41.
Citera
2026-09-11, 08:40
Medlem
Citat:

Citat:
Hur som helst så är det straffbart sen de gjorde "förberedelse till narkotikabrott" till ett brott.

Det är så konstigt att man inte kan hitta själva lagen, men jag antar att det kanske står i tullbefogenhetslagen att de kan ta sånt som räknas till försök till narkotikabrott. Men jag kunde inte hitta något specifikt om sporer eller mycel.

Detta är från tullverkets Facebooksida, ett inlägg från igår:
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1425131179801419&id=tullverke t&hpir=1
Citera
2026-09-29, 13:30
Medlem
Supasaddams avatar
Citat:
Beställ från Zamniesa Holland. Finns flera
Så länge du inte sitter på skit hemma.
Menar du Zamnesias holländska sida? Packar de diskret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in