Citat:
Ursprungligen postat av
Hibiscrub
Du försvarar en mobbare det är inte normalt att dra sådana skämt att fråga om en kändis vill mörda en annan kändis och hans son. Vad skulle du säga om att jag sitter i tv och ”skämtar”’om att våldta och tortera din mor, syster, dotter, flickvän eller fru. Somliga saker är bara sjuka och osmakliga och jag tycker att Holm gjorde helt rätt som markerade mot mobbaren Emil Persson.
Förstår inte riktigt vad poängen skulle vara att en för mig okänd människa skulle dra skämt om att våldta någon av mina kvinnliga anhöriga. Däremot skulle jag förstå om jag hade en konkurrent och Emil drog fördomen om att min konkurrent skulle vilja döda mig och min son eller dotter om han eller hon själva var offentliga personer och sedda som konkurrenter till den som får den påstådda fördomen på sig. No problemo!
Sedan, tror du på fullaste allvar att Emil i Fördomspodden skulle dra fördomspåstående om att någon av hans gäster vill begå våldtäkter? Vad skulle poängen vara? Det faller ju bara plumpt och platt.
Jag är halvdansk och i dansk kultur är det vanligt att på skämt utropa att man vill döda eller dräpa någon som man är lite irriterad på. Den som tar det som ett dödshot anses efterbliven. Tror det är ganska universellt i världen. Men är då svensk kultur annorlunda? Nej. Eller kanske lite med tanke på vilka muppar en del här verkar vara.
Däremot skämta om att våldta bara för sakens skull, vad är poängen med det? Vad fyller det för funktion som humoristisk ventil? Du tror nog du visade moral i ditt inlägg, men icke. Världen består av nyanser, inte svart och vitt och allt som sägs är inte bokstavligt utan också bildligt och abstrakt och retoriskt. Det tillhör att bli vuxen att förstå sådant. Holm blev nog aldrig vuxen i det här hänseendet. Synd, för det har nog kostat honom mycket frid helt i onödan.