Citat:
Ursprungligen postat av
Tollarp86
Jag vet inte om du är snabb med ai eller om du faktiskt kan något. Har inte bestämt mig riktigt där. Men du har rätt i att 20-50 är hagelavstånd. Så det klarade du. Men man skjuter inte räv med jaktammunition i 30.06 på något avstånd. Åtminstone inte när jag tog examen. Skjuter du in en bössa med varmint på 100 meter och sedan laddar jaktammo och siktar på närmare 200 meter så har du en träffbild som avviker bra mycket mer än 7-8 cm. Det betyder fortfarande inte att du har fel i att det var det Tyler använde. Det betyder heller inte att jag har fel baserat på de fakta som finns runt honom. Jag tror ärligt talat att han kunde mer än så. Han kunde vapnet, han kände garanterat till diverse ammunitioner på grund av eget och familjens vapenintresse. Så om han valde en varmint är frågan ett stort varför. Jag tror inte att det var något han "råkade" ta. Han tog sig tid till att göra inskriptioner etc och borde ha insett precis vad han hade i händerna.
Ifrågasätter du min kompetens när du för några inlägg sedan hävdade att geväret borde varit inskjutet på 50 meter eller kortare om man jagar räv eller coyote?
Jag har själv skjutit räv med 30-06, bryr man sig inte om hur skinnet ser ut går det jättebra även om jag mest har använt 6,5x55 eftersom den är mer flackskjutande och avstånden lätt drar ut när man vakar eller lockar på räv, det är svårt att få dem att komma nära om man inte driver den med hund. Men det är en annan sorts jakt.
Jag tror dock inte att TR träffade där han siktade eftersom sidan av halsen inte direkt är ett uppenbart mål på det avståndet. Det behöver dock inte säga speciellt mycket om hans kunskaper om varken vapen eller skytte, jag kan tänka mig att det är en rätt så pressad situation med rätt mycket adrenalin att försöka ha ihjäl någon på det sättet.