Citat:
Ursprungligen postat av
VMQATAR
Från klar himmel är bank ID, swish och bankkonto spärrat. Precis innan lönen trillar in och alla räkningar ska betalas.
Jag gör inga konstigheter utom spela på utländska sidor ibland och nån swish från någon vän här och där. Dom har frågat om dom utländska sidorna tidigare och fått svar med underlag.
Självklart går det inte att kommunicera genom telefon med dom för då ska man såklart legitimera sig. Utan det får bli med post.
Vad kan detta vara? Får jag tillbaka pengarna? Kan det gå så långt dom konfiskerar pengarna, är Sverige i denna nivån?
När de händer beror det nästan alltid på åtgärder kopplade till lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen). Bankerna i Sverige har mycket stränga rättsliga skyldigheter och övervakas hårt av Finansinspektionen. Spel på utländska spelsajter (utan svensk licens)....Detta är den enskilt största varningsflaggan! Transaktioner till och från spelsajter utanför det svenska licenssystemet (särskilt om de ligger utanför EU/EES eller använder mellanfotsbetalningar tror ja de heter) klassas då av bankernas riskmodeller som hög risk för penningtvätt. Även om du tidigare skickat in underlag, kan nya transaktioner eller ändrade volymer/mönster ha triggat en ny automatisk låsning.
Regelbundna eller oregelbundna Swish-överföringar från privatpersoner, särskilt om mönstret avviker från normal privatanvändning, flaggas ofta som oregistrerad näringsverksamhet, köp/försäljning av krypto eller bulvanverksamhet. Enligt den så kallade "no-tipping off"-regeln i penningtvättslagen får banken dessutom inte berätta för varför kontot är spärrat eller att en utredning pågår, vilket är anledningen till att du möts av "locket på". Att ditt konto är spärrat innebär väl inte att banken har tagit pengarna. Pengarna står kvar på kontot under utredningen. Undantag är väl (beslag isf).. Typ pengar kan bara frysas permanent eller beslagtas om myndigheter (Polisen, Åklagarmyndigheten eller Kronofogden) lägger ett formellt beslag eller frysningsbeslut på grund av misstanke om direkt brott (t.ex. grovt penningtvättsbrott eller skattebrott).
Det du kan göra är vä att gå fysiskt till banken och snacka med dom där om du kan få hjälp till hyran å mat... hur du sen ska gå vidare vet jag inte de lär dom veta.