2026-09-28, 10:15
Medlem
Snubchurps avatar
Brukar sällan skriva nått positivt om V men det är bra gjort om man står fast vid sina beslut. Inte alla som står för vad de har sagt.
Citera
2026-09-28, 10:16
Medlem
Sunimods avatar
Att Margareta Andersson kastat in handduken redan visar vilken svag ledare hon är. Hon kan uppenbarligen inte diskutera med oppositionens partier för att hitta en lösning och redan nu ger upp.

Dock inte lätt med fyra kvinnor och en sur gubbe.

Sverige behöver en stark ledare.
Citera
2026-09-28, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Vad händer om inget parti vill ha sonderingsupdraget? Eller om sonderingarna aldrig kommer till statsminister omröstningar?

Det blir ju nytt val. Om statsministern (inte övergåns statsministen) utlyser nyval. Eller extra val om 4 statsminister omröstningar misslyckas. Eller omval om valmyndiheten beslutar det.

Men om vi hamnar i en "evig" limbo? Kan den i praktiken vara i 4 år?
Bra fråga!

Någon kunnig får gärna flika in.

Jag gissar att det blir extraval (omval) direkt. Det är iaf det mest rimliga att göra
Citera
2026-09-28, 10:17
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag tycker inte alls det är sakligt korrekt att skylla på Vänsterpartiet och Centern.

Socialdemokraterna och Maggan utropade sig till vinnare i valet och man ville ha statsministerrollen. Då har man det yttersta ansvaret att få ihop underlaget för det. Att utropa sig till vinnare med partier som vägrar samarbete i ett sådant underlag är synnerligen oansvarigt.
Jag skulle inte heller skylla på V eller C i nuläget. Så länge ett parti gör exakt vad de lovade sina väljare att de skulle göra, då finns det ett tydligt mandat från folket att göra som de gör. Sånt skulle jag inte vifta bort hursomhelst. Det är inte ”dagisbeteende”, det är folkviljan.

Vad som däremot var oansvarigt var att ljuga om att S hade ett regeringsunderlag bestående av de fyra partierna S, V, MP och C, när det är uppenbart att det aldrig fanns något sådant regeringsunderlag. Det är att vilseleda sina väljare, vilket är något helt annat än att efter valet bete sig exakt som man före valet lovade att bete sig.
Senast redigerad av diseuse 2026-09-28 kl. 10:21.
Citera
2026-09-28, 10:18
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Det är de 60 tussen efterblivna som röstade på AfS och ÖP som avgjorde valet.
Skuden ligger hos dem.

Hade alla ni röstat på AFS istället för Tidö så hade vi haft majoritet. Men ni ville fortsätta folkutbytet och massinvandringen.
Citera
2026-09-28, 10:18
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
haha så underbart att se bittra Magda förklara bort sig på presskonferensen, tack V!
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2026-09-28 kl. 10:21.
Citera
2026-09-28, 10:20
Medlem
Det här blev ändå en rolig måndag.
Citera
2026-09-28, 10:20
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Bra fråga!

Någon kunnig får gärna flika in.

Jag gissar att det blir extraval (omval) direkt. Det är iaf det mest rimliga att göra
Eller att Talmanen tvingar fram statsminister omröstningar. Som jag förstår det har Talmanen den makten.

Men om ingen tror på att det går, är väl det lite sådär.

Jag tror bara att de finns de tre nämnda vägarna till omval. Blir gärna rättad om jag har fel.
Citera
2026-09-28, 10:22
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Hade alla ni röstat på AFS istället för Tidö så hade vi haft majoritet. Men ni ville fortsätta folkutbytet och massinvandringen.
En normal människor med en rimlig IQ som inte sitter på verandan och spelar banjo går dock och röstar på partier som man tror kommer in i riksdagen.
Citera
2026-09-28, 10:23
Medlem
Hellvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Centerns existens ligger på at SD får inte inflytande.
Dom får väl rösta gult åt båda hållen och vara i opposition men göra upp i sakfrågor.
Citera
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Vad händer om inget parti vill ha sonderingsupdraget? Eller om sonderingarna aldrig kommer till statsminister omröstningar?

Det blir ju nytt val. Om statsministern (inte övergåns statsministen) utlyser nyval. Eller extra val om 4 statsminister omröstningar misslyckas. Eller omval om valmyndiheten beslutar det.

Men om vi hamnar i en "evig" limbo? Kan den i praktiken vara i 4 år?
Sonderingsuppdrag är bara ett verktyg som talmannen kan använda så det är inte obligatoriskt.
Talmannen kan helt enkelt hoppa över det steget och efter samtal med partiledarna direkt lägga fram ett förslag till statsminister för omröstning i riksdagen. I detta läge vore det kanske inte helt fel att bränna av två omröstningar så att partierna börjar bli lite nervösa.

Edit: Tilläggas kan att Norlén själv sagt att tiden det tog 2018 var för länge, så 130 dagar är för länge enligt honom, och därmed håller de inte på såhär i 4 år.
Senast redigerad av fluffis 2026-09-28 kl. 10:26.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Karma är hård men rättvis Magdas dagar som partiledare kan nog vara räknade också om hon inte får till en regering. Hon har redan förlorat ett val.
Hon har redan förlorat två val...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in