2026-09-28, 09:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Bra av Maggan att lämna över stafettpinnen till någon annan. Omöjligt att bilda regering med V som leker med elden. Låt Ulf och Jimmie fortsätta styra landet .
Precis så.

V är inte moget att sitta i en regering och det har de troligen fått vid gårdagens möte mellan V och S.
Citera
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Underbara nyheter!

Jävla bitterfitta hon är. Speglar hela sossepartiets mobbarattityd. Ingen vilja att kompromissa utan alla ska dansa efter deras 28% tycker de.

Hur ska hon göra annars menar du? Inte S fel att C och V trilskas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Maggan lämnar sonderingsuppdraget.

Inte helt överraskande. Men lite fegt att skylla på V:s beslut i talmansfrågan och hänvisa till "praxis" när det gäller utseendet av talman. Det är ganska givet, tycker jag, att V måste driva sina krav in i kaklet. Men S sätter ju makten före allt, så....
Citera
2026-09-28, 09:43
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Ja vem kunde ana att vi skulle få repris på röran efter valet 2018, alla med mer än 2 hjärnceller men ändå röstade folk på sidan utan regeringsunderlag… 🤦‍♂️

Svenska folket glömmer snabbt. Kort minne.
Citera
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Om V idag röstar på en moderat talman trots att den egna sidan har ett eget förslag så skulle det för mig, om jag var Magdalena Andersson, innebära att jag aldrig skulle ta med dem i "min" regering.

Aldrig.

Jag tror på förhandlingar och kompromisser, i allt från ens helt egna privata beslut upp till internationella frågor. I de processerna kan hot mycket väl ingå. Men gör man verklighet av ett hot så är man, per definition, en fiende. Och fiender och fientliga ska man inte huka sig för, inte överhuvudtaget.

Det spelar ingen roll att det inte spelar nån större roll, eller att Norlén varit en rätt bra talman. Men om V röstar på "motståndarsidans" kandidat i talmansomröstening skulle jag, om jag var regeringsbildare, direkt efter omröstningen hålla en presskonferense och lugnt meddela att V nu inte under några omständigheter kommer att kunna vara med i en S-ledd regering. Å andra sidan är jag förstås inte politiker (och det är nog inte så underligt heller ).

Socialdemokraterna måste sluta håna väljarna och vägra ge ministerposter åt V. Nooshi gör helt rätt. Om Magda vill ha ett extraval är upp till henne. Det kommer inte att vara till hennes fördel.
Citera
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Underbara nyheter!

Jävla bitterfitta hon är. Speglar hela sossepartiets mobbarattityd. Ingen vilja att kompromissa utan alla ska dansa efter deras 28% tycker de.

Det gick alltså inte att mobba V till lydnad genom att låtsas vara Teamsters. Vad händer nu?

Och varför trodde S, med Andersson i spetsen, att Kristersson skulle gratulera henne till vinsten innan hon ens blivit statsminister? Det gör bara kravet ännu mer pinsamt.”
Citera
Medlem
Hellvetes avatar
Så otroligt barnsligt att hänvisa till en ny konstellation i riksdagen. Alla förstår ju att så inte är fallet.
Citera
2026-09-28, 09:44
Medlem
upplaenningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Systemet är ju tokigt.
Så du menar att Ulf borde få uppdraget istället?

Ja det borde han.
Citera
Medlem
Historien upprepar sig. Precis som förra gången som S skulle bilda regering så försöker partier som ska gå i underlaget mobba, hota och skrämma varandra. Vilken underbar grund för ett samarbete…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
tills en ny regering kommer, Ulf leder en övergångsregering

https://www.regeringen.se/artiklar/2026/09/statsministern-leder-en-overgangsregering/

Det innebär att om opposition kan inte samarbeta tills 10e November, Ulf och Tidö kan fixa budget 2027

Det stämmer, men att avsätta en regering och bilda en ny regering är fortfarande inte samma sak.
Senast redigerad av Auric 2026-09-28 kl. 09:48.
Citera
2026-09-28, 09:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Jag har själv undrat över detta ända sedan jag började förstå politik för två decennier sedan. Jag har aldrig fått något svar från våra vänstervänner. De vill göra alla lika fattiga, inte göra de fattiga rika.

Off topic men alla kan inte bli rika. Utan fattiga som arbetar för sitt uppehälle blir inget gjort och pengar förlorar sitt värde.

Om alla blir fattiga och alla måste arbeta i sitt anletes svett så stoppas utvecklingen upp. Vinst, konkurrens och drivkraften att bli rik är ingredienserna i djävulens ratrace.
Citera
2026-09-28, 09:45
Medlem
Innebär detta att Uffe kan få över Nooshi i regeringsförhandlingar? För i så fall så får Uffe nästa sonderingsuppdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in