Citat:
Ursprungligen postat av
Quoi...
Upplevelsen avgör hur mycket värde livet har lika mycket som upplevelsen avgör hur mycket Gud finns. Jag finner faktiskt ditt argument totalt ologiskt.
Antingen överväger fördelarna av livet nackdelarna, eller så överväger nackdelarna fördelarna. Om livet är värt att leva eller inte har alltså ett objektivt rätt svar som man kommer fram till genom att grundligt väga fördelarna mot nackdelarna. Livet är naturligtvis aldrig värt det bara för att det ”känns” så.
Jag kan klargöra att jag argumenterar för hur jag uppfattar att världen fungerar, inte för någon särskild filosofisk skola, om det gör dig mindre förvirrad.
Jag har aldrig sagt att välbehag inte finns. Visst finns det, men återigen utgörs det bara av vetskapen att man är tillfälligt fri från lidande. Det är det man njuter av. Det välbehag du nyss upplevde var bara en välkommen paus från lidandet innan det återigen sätter igång.
Upplevelser av välbehag eller av att livet är värt att leva är just det och inget annat och som du kan uttolka korrekt. Upplevelse av kontakt med Gud är detsamma. Om det faktiskt finns någon sådan kontakt är en annan sak, upplevelsen bevisar ingenting annat än sig själv.
Men upplevelse av välbehag och att livet är värt att leva bevisar att det är det för den individ som upplever det. Du kan inte underkänna den upplevelse som är fallet hos en annan person och mena att den i själva verket är något annat än vad den är för den upplevande personen i fråga. Eller underkänner du samtliga upplevelser som inte har adekvat koppling till realiteter? Existerar inte hallucinationer eller, enligt dig, felaktiga föreställningar?
Ja, när du nu transiterat till kumulativ utilitarism så är vi eniga om att det som avgör livets värde är nettolyckan. Och den avgörs av
upplevelser av välbehag och obehag hos kännande entiteter. Det människor rapporterar om är bland annat positiva upplevelser, såväl i stunden som samlat. Men du vet alltså att dessa positiva upplevelser inte görs eller är något annat såsom att bara inte lida. Och visst påstår du, eller har påstått, tydligt, att det inte existerar positiva upplevelser:
Citat:
det enda positiva med välbehag att det innebär en tillfällig avsaknad av obehag
Citat:
Att inte ha någon upplevelse har alltså samma värde som att ha en positiv upplevelse. Det finns alltså inga intäkter
Det är samma sak som noll. Välbehag/njutning/lycka innebär +.
När nu asymmetrin lämnats och vi är eniga om den kvantitativa impersonella utilitarismen, så kvarstår bara en faktuell fråga om hur liv faktiskt ger sig och framstår för dem som lever dem samt om de kvalificeras till att vara värda att leva.
Ja, säger jag och nej säger du med hänvisning till ett underkännande av det de levande tycks uppleva och vidare till någon motivationpsykologi till synes utan adekvat förankring i mänsklig funktion och upplevelse.
Ja, du brukar efterfråga "logik" och ofta med rätta påtala bristande sådan hos vissa andra. I detta fall tycks dock din logik och koherens brista. Och om förvirringen ligger hos den som flyttar sig mellan oförenliga positioner eller hos den som tar del av dem kan man ju fråga sig. Det som anas är en på förhand bestämd uppfattning och som det i steg två söks motivering till. Jag gissar att även du, i sådana fall, skulle mena att det vore fel ordning.