2026-09-26, 11:40
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det brukar ta uppåt ett år att få ut ett arv, då det behöver inte vara något konstigt.
"Brukar ta uppåt ett år" är betydligt överdrivet. Rätt skött kan det vara klart på någon månad om inga oklarheter finns.
Har nyss genomgått en bodelning där pengar saknades och det löstes ändå på ca 4 månader.
Citera
2026-09-26, 11:41
Medlem
borrasss avatar
Det största problemet är väl att brorsan hans inte svarar?
Gör allt du kan för att få tag i honom, en sak i taget i rätt ordning.
Citera
2026-09-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Bouppteckningen är klar. Tog inte in någon jurist då jag trodde att jag kunde lita på min bror som "god man".Och det var meningen att vi skulle dela på pappas sparpengar. Men dessa vägrar han att skicka över till mig.

Varför har ni en ”god man” för en bouppteckning??

Det i sig låter väldigt märkligt.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-09-26 kl. 12:13.
Citera
2026-09-26, 12:28
Medlem
Om du behöver en "god man" måste du kunna få en ny, om brodern försvunnit.
Citera
2026-09-26, 12:35
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Tusen tack för bra tips! Mycket uppskattat! Jag behandlas just nu för en allvarlig sjukdom och är orkeslös. Han trodde väl att jag på grund av detta hade glömt pengarna.
Vad händer om du ringer från skyddat nummer?
Citera
2026-09-26, 12:41
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Din bror är din gode man. Han portionerar ut pengarna till dig när du har behov av dem. Och uppenbarligen har du inte behov av dem just nu - fastän du tycker annorlunda.

/AI
Uppfattar det som om brodern varit god man åt fadern.

Dessutom så OM brodern skulle ha varit god man åt TS så kan inte en god man neka sin huvudman åtkomst till pengar. Den befogenheten har enbart en förvaltare.
Citera
2026-09-26, 14:07
Medlem
Citat:
Han lever ett normalt liv med hus och vuxna barn. Har väl en helt normal ekonomi. Så inga konstigheter. Men relationen är nu helt död eftersom han inte svarar på mina mail med frågor. Och svarar inte när jag ringer. Han trodde väl att jag skulle glömma bort mina pengar, och har satt sprätt på dem. Så det finns väl inga pengar kvar.

Men det är bara att acceptera att jag inte kunde lita på honom, och han behöll mina pengar.

Var han god för 30000 och du ska få 15000?
Citera
2026-09-26, 14:10
Medlem
Citat:
Min pappa gick bort för åtta månader sedan, och jag litade på min bror som "god man". Vi har alltid haft en mycket god kontakt. Nu tillhör 30.000 av pappas sparpengar mig. Men min bror har plötsligt gått under jorden och svarar inte på mail, eller ringer upp som jag har bett honom. Svarar inte när jag ringer.

Han vet att jag är i ett stort behov av dessa pengar just nu, och det enda jag kan dra in på är mina matpengar. Jag har bett honom om att skicka över pengar till mitt bankkonto, men inget händer.

Finns det något jag kan göra, eller bara konstatera att jag blev blåst av min egen bror? Vi har alltid haft en mycket bra relation, och telefonkontakt med jämna mellanrum.
Bror uppträder skumt. rekommenderar.Kontakt med advokat eller lämplig myndighet. Detta är inte rätt mot dig
Citera
2026-09-26, 14:10
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Är du säker på att dessa pengar inte rykt i anslutning till begravningen? En begravning kostar minimum 20-30 tusen.
Då får man göra en tilläggsbouppteckning eftersom de kostnaderna ska tas med. Jag utgår ifrån att de här 30K borde vara överskottet från dödsboet.

Eller så kanske TS inte förstår hur arv fungerar. Exempelvis att skulderna går före eventuell fördelning. Svårt att bedöma när TS inte skriver.
Citera
2026-09-26, 14:23
Medlem
Tyvärr är det inte bouppteckningen som vusar hur mkt ni får dela på.

Den delen heterbodelning och kommer efter skulder, skatter, wagga wagga är betalt. 30k är ingen summa i samman hanget och försvinner med högsta sannolikhet bort i hanteringen av allt.

Så tror inte din bror försöker lura dig.. tror bara du är naiv av vad det finns för pott att ärva ur om ens någon.
Citera
2026-09-26, 16:19
Medlem
Balisers avatar
Har TS testat att ringa på brorsans dörr?
Citera
2026-09-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eadric.Streona
Om dödsboet har skulder så ska dessa betalas med dödsboets pengar innan eventuellt arv betalas ut.
Dödsboet blir skyldigt, ja.
Men barnen, som jag skrev, behöver inte betala moderns skulder med sina egna pengar.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-09-26 kl. 16:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in