Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
Du är faktiskt inne på något. T o m Socrates var skeptisk till att vem som helst skulle få rösta och att varje röst skulle vara lika mkt värd. Han målade upp ett exempel om röstaren skulle välja en skeppare som styr båten de är på eller om det går lika bra med någon som inte kan navigera. Han propagerade för att det ska krävas kunskap för att få rösta och att de den styrande klassen är filosofer dvs inte vem som helst som tycker något. Han ansåg att demokratin bjuder in charlataner och det förstår inte gemene man. Det blir då vem som kan skrika högst som vinner och inte den som faktisk kan ämnet det handlar om… jag tror Socrates hade helt rätt. Demokrati fungerar bara när människor med kunskap får rösts och att de bara får rösta på de som är experter på ämnet.
Teknokrati?
I Sverige så tror jag generaldirektörsposten på myndigheter blev tillsatt av den som hade lyckats bäst på området i Sverige i just den branschen under sitt liv. Typ som ett hedersuppdrag. Då fick man kompetent folk, idag kan vilken kommunpolitiker som helst avancera till direktör efter åratal av snedsteg och skatteslöseri.
Tänker lite på Dan Eliasson, jag undrar ens vad hans mening var. Man blir konspiratorisk, allt den sossen rörde vid gick sönder.