2026-09-22, 19:32
Medlem
bema56s avatar
Det påminner mig om minnesplatsen för Sprängar-Jim som ligger vid fästningen.
Citera
2026-09-23, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Inte så inspirerande inför tanken på ett kommande tredje världskrig att FM är så pass hemlighetsfulla. Ingen kommer veta någonting.

Det blir lätt oproffsigt om det kommer fram att dom likt polisen anställer vem som hellst som är arbetslös och kvaliten är under all kritk. Ingen med hjärna ställer upp på dom usla villkoren. Så för att behålla någon typ av förtroende är det locket på som gäller.
Citera
2026-09-24, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krowkan
Det blir lätt oproffsigt om det kommer fram att dom likt polisen anställer vem som hellst som är arbetslös och kvaliten är under all kritk. Ingen med hjärna ställer upp på dom usla villkoren. Så för att behålla någon typ av förtroende är det locket på som gäller.

Ja vill man spekulera om eventuell mörkning så kan man även titta på produkt. Test av ny produkt. Ny produkt fallerar med allvarliga konsekvenser. Locket på för att det inte ska komma fram vad som utvecklas eller/och inte vill riskera att eventuella köpare ska dra öronen åt sig. När militären är inblandad så kan man komma undan med vad som helst, bara fantasin sätter gränser.
Citera
2026-09-24, 04:52
Medlem
israelisinnocents avatar
Lugn i båten nu

I ett annat fall tog det 4 mån innan det kom officiella uppgifter
(FB) Allvarlig olycka under övning hos polisen, Motala - en avliden (2025-09-25)
Men media hade en källa med insyn inom 24h

Tala är silver...
Citera
2026-09-24, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bugg.och.jenka
Ja vill man spekulera om eventuell mörkning så kan man även titta på produkt. Test av ny produkt. Ny produkt fallerar med allvarliga konsekvenser. Locket på för att det inte ska komma fram vad som utvecklas eller/och inte vill riskera att eventuella köpare ska dra öronen åt sig. När militären är inblandad så kan man komma undan med vad som helst, bara fantasin sätter gränser.
Om det var en ny produkt som skulle testas hade det varit FMV personal som skadats, och det hade varit på försöksplats Karlsborg, inte Kråk.
Citera
2026-09-25, 15:26
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pixiewing
Det var när tidigare oexploderad ammunition skulle destrueras som explosionen på Kråks skjutfält utanför Karlsborg inträffade.

Det visar Försvarsmaktens anmälan till arbetsmiljöverket.

Källa: P4 Skaraborg
Vilka förband sysslar med ammunitionsröjning?

Kan inte finnas många. Eksjö blott?

Var det andra än Försvarsanställda inblandade?
Citera
2026-09-26, 13:20
Medlem
Enligt lokala uppgifter på byn är det sogare, därav Fm vägrar säga vart dom kommer ifrån. Brukar även stämma i andra sammanhang är det tyst och inget sägs. Då är SOG inblandade.
Åldern ger jag inte mycket för. Inga sogare är 20 år gamla. Snarare 30 år som yngst.
Citera
2026-09-27, 13:12
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challenger1996
Enligt lokala uppgifter på byn är det sogare, därav Fm vägrar säga vart dom kommer ifrån. Brukar även stämma i andra sammanhang är det tyst och inget sägs. Då är SOG inblandade.
Åldern ger jag inte mycket för. Inga sogare är 20 år gamla. Snarare 30 år som yngst.
Helt osannolikt.
Destruera skarp ammo är det sista man låter just SOG göra.
Enda tänkbara är att de har övat tillsammans med Eksjö.
Senast redigerad av Nicke08 2026-09-27 kl. 13:16.
Citera
2026-09-27, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Helt osannolikt.
Destruera skarp ammo är det sista man låter just SOG göra.
Enda tänkbara är att de har övat tillsammans med Eksjö.
Ryktet på byn brukar tala sanning
Och när det är locket på ja då är det SOG.
Citera
2026-09-27, 13:23
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ryktet på byn brukar tala sanning
Och när det är locket på ja då är det SOG.
Lallare från Eksjö som ville impa på SOG?
Citera
2026-09-27, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Lallare från Eksjö som ville impa på SOG?
Oklart.. vi får avvakta och se, men jag håller på mitt tips. Sen om vi får reda på sanningen det är något annat.
Citera
2026-09-27, 13:43
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Oklart.. vi får avvakta och se, men jag håller på mitt tips. Sen om vi får reda på sanningen det är något annat.
Tragiskt hur som.
Hoppas de kryar på sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in