2026-09-27, 11:19
Medlem
Jag tyckte det här var en väldigt intressant frågeställning, och gjorde faktiskt lite research på vad statistiken säger - både vad generationerna själva rapporterat som "högt värderat" enligt olika studier, och vad de faktiskt gör (exempelvis arbetade timmar) enligt SCB och kom fram till följande:
Gen X är den helt klart mest individualistiska generationen, vilken jag gissar är en motreaktion mot Boomer-generationens kollektivistiska åsikter. Gen X rankar individualism, självständighet och frihet betydligt högre än andra generationer (inklusive de yngre). De prioriterar även familjeliv och meningsfullhet längre än Millenials och Gen Z.
Gen X prioriterar som TS säger arbetslivet högt, men ser man till arbetade timmar per person så arbetar Millenials mer än Gen X. Millenials har däremot mer krav på "work-life balance" och att arbetet ska vara meningsfullt. Gen Z är ännu lite svåra att dra arbetsrelaterade slutsatser från eftersom alla inte ens kommit in i arbetslivet ännu. Men det som syns i trenden är att yngre generationer (Millenials och Gen Z) rankar familjeliv, sociala relationer och meningsfullhet högre än Gen X, vilket jag kan tänka resulterar i att inte bryr sig om arbetet i lika stor grad även om de faktiskt arbetar fler timmar.
Citera
2026-09-27, 11:46
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Nja det är ju Gen X som talar om dessa saker nu. Ser många gen X som vill gå ner i arbetstid eller gå i tidig pension. Gen X är individualister som fattat att de är lurade om allt handlar om att "working for the Man". Man jobbar för sin egen skull.

Sen är förstås inte alla lika. Många, oavsett generation, fastnar i konsumtionsmönster de inte kan ta sig ur och då måste degen in för att allt inte ska gå åt helvete.
Citera
2026-09-27, 12:11
Medlem
Jo boomers är troligtvis generationen som ts talar om. Dom är dom sista jobbade för kollektivet på sättet han beskriver. Från generation X har det väl lönat sig mindre och mindre att jobba på i vanlig medelklasstakt. Dels för att belöningarna för det har blivit mycket mindre och för att möjligheterna att tjäna mer på annat sätt har blivit många fler. För yngre generationer har de blivit mer lönsamt att antingen satsa hårt individualistiskt eller inte satsa alls.

Det var t ex av generations X som yuppiekulturen och slackerkulturen startade.
Citera
2026-09-27, 12:51
Medlem
Eftersom man ändå knappt kan överleva från månad till månad på ett vanligt arbete så är det väl snarare sunt att arbetet inte är viktigt.
Låt företagarsvinen göra sitt egna skitjobb till en låg lön så blir det bättre för alla!
Citera
2026-09-27, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Hur ska det gå med alla med "diagnoser". Var och varannan verkar ju ha det. Var ska de placeras med alla dess krav? Vid allra minsta avvikelser från det normala skyller de på en diagnos.

Många unga klagar på att boomers har förstört samhället. Men målen på den tiden var att få bra betyg, sommarjobb, en bra utbildning och ett jobb. Att sommarjobba på en korvfabrik var inga problem. Hur många vill göra det nu för tiden?

En allmän uppfattning verkar vara att betyg inte är viktigt, så därför behövs det inte läggas någon tid och energi på detta. De firar och är stolta när de tar studenten trots att de har urusla betyg.
Sedan blir det snyftartiklar om att de inte får något jobb trots att de inte har någon utbildning.

Att leva på existensminimum som ung tillhörde också livet för boomers. Läste att dagens ungdomar har fika och shopping som största fritidsintressen. Hur har de pengar till det? Söndercurlade.

Man lever ju ändå på existensminimum på dom flesta arbeten så varför skulle man anstränga sig för ingenting för?
Citera
2026-09-27, 13:30
Medlem
Det var lite intressanta tankegångar om mitt inlägg. Naturligtvis fanns det lite lättare ingång för oss, än senare generationer, då det gällde jobb och bostad. Det vimlade t ex inte av högutbildade sent 80-tal, början av 90-talet. Konkurrensen om jobben var lägre. Likaså gick det oftast trixa till sig ett boende. En sak jag tänker nu är att vi i generation X är sista generationen som tyckt övertid är inget större problem. Har kompisar som börjat en timme tidigare på chefstjänster bara för hinna med. Samt vi har oftast inte haft några problem jobba över. Vi rynkar nog ofta på näsan med regler som dygnsvila och tycker det ställer till lite problem. Naturligtvis finns det skilda åsikter här. Men jag tror t ex yngre har betydligt svårare jobba skift och ha beredskap t ex, jämfört med då vi i generation X växte upp. Ofta vill man ha sin sovmorgon och kanske också jobba då man känner för det i senare generationer. Rent allmänt tycker jag det verkar som ungdomar i dag har större, ibland omöjliga krav. Man ska bo i Stockholm. Man ska jobba med nåt häftigt. Det ska vara flashigt och impulsivt. Större krav på man måste vara omtyckt och beundrad. Mer yta än genuint. Det speglar väl också av sig i div svenska realityserier. Även om det är skilda åldrar. Jag kanske tänker fel. Men blir det en riktig vargavinter med div kostnader som skenar och en pappersregering, så kanske även yngre generationer vaknar till. Det är inget fel med tuffa tider. Man blir både lite mer genuin,ödmjuk och tuff likväl som bättre på planera sitt liv, när den flashiga ytan utsätts för prövningar.
Senast redigerad av TrashcanSweden 2026-09-27 kl. 13:38.
Citera
2026-09-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrashcanSweden
Det var lite intressanta tankegångar om mitt inlägg. Naturligtvis fanns det lite lättare ingång för oss, än senare generationer, då det gällde jobb och bostad. Det vimlade t ex inte av högutbildade sent 80-tal, början av 90-talet. Konkurrensen om jobben var lägre. Likaså gick det oftast trixa till sig ett boende. En sak jag tänker nu är att vi i generation X är sista generationen som tyckt övertid är inget större problem. Har kompisar som börjat en timme tidigare på chefstjänster bara för hinna med. Samt vi har oftast inte haft några problem jobba över. Vi rynkar nog ofta på näsan med regler som dygnsvila och tycker det ställer till lite problem. Naturligtvis finns det skilda åsikter här. Men jag tror t ex yngre har betydligt svårare jobba skift och ha beredskap t ex, jämfört med då vi i generation X växte upp. Ofta vill man ha sin sovmorgon och kanske också jobba då man känner för det i senare generationer. Rent allmänt tycker jag det verkar som ungdomar i dag har större, ibland omöjliga krav. Man ska bo i Stockholm. Man ska jobba med nåt häftigt. Det ska vara flashigt och impulsivt. Större krav på man måste vara omtyckt och beundrad. Mer yta än genuint. Det speglar väl också av sig i div svenska realityserier. Även om det är skilda åldrar. Jag kanske tänker fel. Men blir det en riktig vargavinter med div kostnader som skenar och en pappersregering, så kanske även yngre generationer vaknar till. Det är inget fel med tuffa tider. Man blir både lite mer genuin,ödmjuk och tuff likväl som bättre på planera sitt liv, när den flashiga ytan utsätts för prövningar.
Jag håller med om att Gen X i större utsträckning än yngre är okej med att jobba över "för att komma ikapp" än yngre generationer. Men jag tror det faktiskt beror på att de yngre har insett att de inte får något ut av att jobba gratis.
Det var ju boomer-generationen som i största utsträckningen jobbade skift ett helt yrkesliv. Yngre generationer har utbildat sig betydligt mer, och kanske arbetade skift som unga men efter ett tag kom vidare till en position med kontorstider.

Om en boomer med skiftjobb tog ett extrapass så fick denne betalt för timmarna. Men i exemplet du tog upp med din kompis med en chefsroll som jobbar 1 h extra varje dag så får inte han lön för det. Jag tror många i Gen X har utnyttjats av arbetsgivaren för det och jobbat över gratis mycket utan att få något tillbaka, eftersom de haft inställningen att "arbetet är min identitet. Om jag jobbar över på jobbet innebär det att min identitet är att jag är hårt arbetande".
En Millenial eller Gen Z har mer inställningen "jag jobbar för att få en inkomst. Om jag inte får betalt för min insats kommer jag inte utföra jobbet", vilket jag tycker är en sundare inställning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in