Citat:
Ursprungligen postat av
TrashcanSweden
Det var lite intressanta tankegångar om mitt inlägg. Naturligtvis fanns det lite lättare ingång för oss, än senare generationer, då det gällde jobb och bostad. Det vimlade t ex inte av högutbildade sent 80-tal, början av 90-talet. Konkurrensen om jobben var lägre. Likaså gick det oftast trixa till sig ett boende. En sak jag tänker nu är att vi i generation X är sista generationen som tyckt övertid är inget större problem. Har kompisar som börjat en timme tidigare på chefstjänster bara för hinna med. Samt vi har oftast inte haft några problem jobba över. Vi rynkar nog ofta på näsan med regler som dygnsvila och tycker det ställer till lite problem. Naturligtvis finns det skilda åsikter här. Men jag tror t ex yngre har betydligt svårare jobba skift och ha beredskap t ex, jämfört med då vi i generation X växte upp. Ofta vill man ha sin sovmorgon och kanske också jobba då man känner för det i senare generationer. Rent allmänt tycker jag det verkar som ungdomar i dag har större, ibland omöjliga krav. Man ska bo i Stockholm. Man ska jobba med nåt häftigt. Det ska vara flashigt och impulsivt. Större krav på man måste vara omtyckt och beundrad. Mer yta än genuint. Det speglar väl också av sig i div svenska realityserier. Även om det är skilda åldrar. Jag kanske tänker fel. Men blir det en riktig vargavinter med div kostnader som skenar och en pappersregering, så kanske även yngre generationer vaknar till. Det är inget fel med tuffa tider. Man blir både lite mer genuin,ödmjuk och tuff likväl som bättre på planera sitt liv, när den flashiga ytan utsätts för prövningar.
Jag håller med om att Gen X i större utsträckning än yngre är okej med att jobba över "för att komma ikapp" än yngre generationer. Men jag tror det faktiskt beror på att de yngre har insett att de inte får något ut av att jobba gratis.
Det var ju boomer-generationen som i största utsträckningen jobbade skift ett helt yrkesliv. Yngre generationer har utbildat sig betydligt mer, och kanske arbetade skift som unga men efter ett tag kom vidare till en position med kontorstider.
Om en boomer med skiftjobb tog ett extrapass så fick denne betalt för timmarna. Men i exemplet du tog upp med din kompis med en chefsroll som jobbar 1 h extra varje dag så får inte han lön för det. Jag tror många i Gen X har utnyttjats av arbetsgivaren för det och jobbat över gratis mycket utan att få något tillbaka, eftersom de haft inställningen att "arbetet är min identitet. Om jag jobbar över på jobbet innebär det att min identitet är att jag är hårt arbetande".
En Millenial eller Gen Z har mer inställningen "jag jobbar för att få en inkomst. Om jag inte får betalt för min insats kommer jag inte utföra jobbet", vilket jag tycker är en sundare inställning.