2026-09-26, 23:57
Medlem
Från klar himmel är bank ID, swish och bankkonto spärrat. Precis innan lönen trillar in och alla räkningar ska betalas.

Jag gör inga konstigheter utom spela på utländska sidor ibland och nån swish från någon vän här och där. Dom har frågat om dom utländska sidorna tidigare och fått svar med underlag.

Självklart går det inte att kommunicera genom telefon med dom för då ska man såklart legitimera sig. Utan det får bli med post.

Vad kan detta vara? Får jag tillbaka pengarna? Kan det gå så långt dom konfiskerar pengarna, är Sverige i denna nivån?
Citera
Igår, 00:06
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Hur stora belopp är swishen på? Hur stora är vinsterna som sätts in?

Skumma sajter används för tex penningtvätt av kriminella. Varför använder du sådana? Lite underlag innebär inte att det är fritt fram att använda sajter där det tvättas pengar, bankerna är inga idioter.

Är du tidigare straffad? Då blir det extra viktigt att inte bete sig misstänkt, om man har rent mjöl i påsen.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma Igår kl. 00:10.
Citera
Igår, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VMQATAR
Från klar himmel är bank ID, swish och bankkonto spärrat. Precis innan lönen trillar in och alla räkningar ska betalas.

Jag gör inga konstigheter utom spela på utländska sidor ibland och nån swish från någon vän här och där. Dom har frågat om dom utländska sidorna tidigare och fått svar med underlag.

Självklart går det inte att kommunicera genom telefon med dom för då ska man såklart legitimera sig. Utan det får bli med post.

Vad kan detta vara? Får jag tillbaka pengarna? Kan det gå så långt dom konfiskerar pengarna, är Sverige i denna nivån?
Är du verkligen helt ovetande om varför du har blivit spärrad?
Citera
Igår, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Hur stora belopp är swishen på? Hur stora är vinsterna som sätts in?

Skumma sajter används för tex penningtvätt av kriminella. Varför använder du sådana? Lite underlag innebär inte att det är fritt fram att använda sajter där det tvättas pengar, bankerna är inga idioter.

Är du tidigare straffad?

Tidigare ostraffad. Det är en känd sida, fast inte i Sverige. Swish är småsummor, utom från en vän på 10k som swishades tillbaka en månad senare
Citera
Igår, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är du verkligen helt ovetande om varför du har blivit spärrad?

Ja, om inte något av de jagg nämnt. Inget att spärra för dock. Något dom fått underlag för och accepterat
Citera
Igår, 00:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Något man är extremt skraj för. Man har läst massor om folk som drabbats av detta.

Brukar dock starta med att banken ber dig om en redogörelse över din som det brukar vara swish-aktivitet. Deras robot har upptäckt något som är misstänkt här som det heter. Det kan misstänkas svarta pengar kopplade till kriminalitet. Det kan ju vara så litet som att du sålt en vara och fått betalning via swish. Sedan är den du sålt till kopplad till en härva med svarta pengar.

Dina pengar ska ju dock vara säkra. Om banken avslutar ditt konto. Kommer du få en postavi med vad det du har där. Men ändå skit när det händer om man är helt jävla oskyldig. Har ju att göra med dessa regler från EU om penningtvätt där just svenska banker visst måste visa sig bäst i klassen och vara petiga i extrem.
Citera
Igår, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Något man är extremt skraj för. Man har läst massor om folk som drabbats av detta.

Brukar dock starta med att banken ber dig om en redogörelse över din som det brukar vara swish-aktivitet. Deras robot har upptäckt något som är misstänkt här som det heter. Det kan misstänkas svarta pengar kopplade till kriminalitet. Det kan ju vara så litet som att du sålt en vara och fått betalning via swish. Sedan är den du sålt till kopplad till en härva med svarta pengar.

Dina pengar ska ju dock vara säkra. Om banken avslutar ditt konto. Kommer du få en postavi med vad det du har där. Men ändå skit när det händer om man är helt jävla oskyldig. Har ju att göra med dessa regler från EU om penningtvätt där just svenska banker visst måste visa sig bäst i klassen och vara petiga i extrem.

sanslöst. Jag är inte orolig, inget dumt har gjorts. Orolig bara dom ska ta pengarna eller nån form av framtid bank id spärr
Senast redigerad av VMQATAR Igår kl. 00:18.
Citera
Igår, 00:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
sanslöst. Jag är inte orolig, inget dumt har gjorts. Orolig bara dom ska ta pengarna eller nån form av framtid bank id spärr

Framtida bank id spärr blir det nog tyvärr. De är ju alla i samma liga. Är du spärrad i en är du det hos alla. Tror det är minimum 1 år som gäller innan du kan få ett nytt. Jo det är fan sanslöst vilken makt dessa banker har. Att inte ha det kommer ju påverka ens liv enormt. Det är ju sedan som man läst helt omöjligt att få rätt mot dom. Att även om det nu faktiskt inte var ett brott så ingen anmälan till polisen så är du ändå avstängd. Får inget konto där något mera, eller bank-ID hos dom eller de andra.

Är ju en av sakerna man faktiskt ville bli mer politisk aktiv för. Vilken makt dessa banker har över våra liv. Göra något för att motverka detta.
Citera
Igår, 00:52
Medlem
Citat:
Swish är småsummor, utom från en vän på 10k som swishades tillbaka en månad senare
Det är inte så enkelt då? F ö så BÖR du ha fått någon form av förklaring / förvarning / fråga om klargörande från din sida innan totalspärr...
Citera
Igår, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det är inte så enkelt då? F ö så BÖR du ha fått någon form av förklaring / förvarning / fråga om klargörande från din sida innan totalspärr...

Får väl läsa brevet som kommer och se. Men verkar som det är kört. I samtalet bad jag dom skicka en dosa medan jag väntar på brevet så jag snabbt komma igång med bank id igen. Och fick då svaret "det kommer inte gå i detta fall"
Citera
Igår, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Skall nog stavas usa. Ett resultat av 11/9.
Citera
Igår, 01:17
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Det är inte så att du missat att svara på frågor från banken om kundkännedom? Då spärrar de allt. Du kan då logga in och svara på det så fixar de saken. Hände min son som ung vuxen, han ignorerade de där förfrågningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in