2011-10-10, 15:10
Medlem
AbsentMindeds avatar
Hittar ingen tråd om den här mannen. Han dömdes till döden 1949-1950 för mord. Spenderade 18 år i "Sings-Sings dödshus" innan han benådades. Har hans självbiografi här framför mig, gammal bok men tyckte den var intresant. Han var sjöman under ww2 och var med när en av hans kamrater slog ihjäl en kines i New York om jag minns rätt. Någon mer som läst boken eller hört hans historia?

Boken heter "Gunnar Jansson själv! Berätter om åren i Sing-Sings dödshus".

Ursäkta dålig svenska.

MVH
Citera
2011-10-10, 15:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gunnar Jansson.

Citat:
Ursprungligen postat av AbsentMinded
Hittar ingen tråd om den här mannen. Han dömdes till döden 1949-1950 för mord. Spenderade 18 år i "Sings-Sings dödshus" innan han benådades. Har hans självbiografi här framför mig, gammal bok men tyckte den var intresant. Han var sjöman under ww2 och var med när en av hans kamrater slog ihjäl en kines i New York om jag minns rätt. Någon mer som läst boken eller hört hans historia?

Ursäkta dålig svenska.

MVH

Ja jag har också denna bok och läst den ett antal gånger. Boken är utgiven på Kristallförlaget i Malmö 1967. Jansson bosatte sig efter hemkomsten i Malmö.

Det finns en hel del artiklar om honom och den andre svensken på Sing-Sing vid denna tid i media. Både före och efter att han hade blivit frisläppt och återvänt till Sverige.

Den 26 december 1950 omvandlades dödstraffet till livstids fängelse.
Citera
2020-08-07, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsentMinded

Ursäkta dålig svenska.

MVH

Betalartikel i Expressen idag om Gunnar: https://www.expressen.se/kvallsposten/the-swede-domdes-till-doden-for-mord-i-new-york/

Jag har själv inte tillgång till texten. Hur gick det för honom efter hemkomsten till Sverige?
Senast redigerad av Ville815 2020-08-07 kl. 16:25.
Citera
2026-09-26, 15:47
Medlem
Sixten97s avatar
Jag känner inte till Jansson sen tidigare men fyndade idag på ett antikvariat en bok för en billig peng där han själv är författare.

Gunnar Jansson själv! boken utgiven år 1967 på Kristallförlaget AB i Malmö.
Citera
2026-09-26, 18:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gunnar Jansson själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Sixten97
Jag känner inte till Jansson sen tidigare men fyndade idag på ett antikvariat en bok för en billig peng där han själv är författare.

Gunnar Jansson själv! boken utgiven år 1967 på Kristallförlaget AB i Malmö.

Den här boken har jag bl. a. hittat i boklådor ett flertal gånger. Priset brukade vara 10-15 kr men nu är det ett bra tag sedan. Hur mycket betalade du för ditt ex.?
Citera
2026-09-26, 18:47
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den här boken har jag bl. a. hittat i boklådor ett flertal gånger. Priset brukade vara 10-15 kr men nu är det ett bra tag sedan. Hur mycket betalade du för ditt ex.?

Jag har faktiskt inte sett den innan, brukar ofta kolla kriminologi-hyllorna på antikvariat. Jag betalade 45 kr för denna. Jag köpte även några andra kriminalhistoriska böcker för samma pris. Såg att den fanns på bokbörsen för 800-900 kr.

Fann även Kriminalchefen berättar del I och II - Alvar Zetterquist, 1963 års upplagor på ett annat ställe, har man tur så kan man hitta kriminalhistoriska verk rätt billigt.
Senast redigerad av Sixten97 2026-09-26 kl. 18:58.
Citera
2026-09-26, 20:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kriminalhistoriska böcker.

Citat:
Ursprungligen postat av Sixten97
Jag har faktiskt inte sett den innan, brukar ofta kolla kriminologi-hyllorna på antikvariat. Jag betalade 45 kr för denna. Jag köpte även några andra kriminalhistoriska böcker för samma pris. Såg att den fanns på bokbörsen för 800-900 kr.

Fann även Kriminalchefen berättar del I och II - Alvar Zetterquist, 1963 års upplagor på ett annat ställe, har man tur så kan man hitta kriminalhistoriska verk rätt billigt.

Förstår att priset har gått upp gällande Janssons memoarbok sedan jag inköpte mitt ex för många år sedan.

De båda delarna av Zetterquist har jag också. Alla dessa "stora böcker" var fortfarande ganska vanliga under 1990-talet och in på 2000-talet men också ganska svårsålda. P. g. a. stora upplagor samt att de är stora och tunga.
Citera
2026-09-26, 22:35
Medlem
Hette denne man verkligen Gunnar Jansson?

Beskrivningen av fallet passar mycket väl in på en Sven Hallberg från Varberg. Han var sjöman och var med när en annan man slog ihjäl en kinesisk man på en tvättinrättning i New York.

Han dömdes till döden och efter många år i amerikanskt fängelse frigavs han i slutet av 1960-talet och återvände då till Varberg där han hade en bror. Var han sedan kom att bosätta sig och om han skrev en bok om sitt öde är dock helt okänt.

Edit: Sven Hallberg och Gunnar Jansson dömdes båda till döden för mordet på tvätteriidkaren Lee Hong i New York.
Sven Hallbergs mor och bror bodde i Varberg. Efter frigivningen kom Sven Hallberg att bosätta sig i Abild där han växt upp som fosterbarn hos Klara och Oskar Larsson.
Senast redigerad av N.A.Palm 2026-09-26 kl. 23:09.
Citera
2026-09-26, 23:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
De båda svenska sjömännen på Sing Sing.

Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Hette denne man verkligen Gunnar Jansson?

Beskrivningen av fallet passar mycket väl in på en Sven Hallberg från Varberg. Han var sjöman och var med när en annan man slog ihjäl en kinesisk man på en tvättinrättning i New York.

Han dömdes till döden och efter många år i amerikanskt fängelse frigavs han i slutet av 1960-talet och återvände då till Varberg där han hade en bror. Var han sedan kom att bosätta sig och om han skrev en bok om sitt öde är dock helt okänt.

Jansson och Hallberg satt båda samtidigt på Sing Sing.

I boken av Jansson förekommer flera foton av dem tillsammans. Båda dessa män hade varit sjömän. Har aldrig hört talats om att Hallberg också skulle ha skrivit en bok.
Citera
2026-09-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jansson och Hallberg satt båda samtidigt på Sing Sing.

I boken av Jansson förekommer flera foton av dem tillsammans. Båda dessa män hade varit sjömän. Har aldrig hört talats om att Hallberg också skulle ha skrivit en bok.

Nej Sven Hallberg skrev troligen ingen bok. Historien verkade väldigt välbekant, men jag hade inte koll på att det var två svenskar som dömdes samtidigt. Sven Hallberg ska själv ha sagt att han inte vet vem av dem som gjorde vad, på grund av höggradig berusning.

Jag har gjort ett tillägg i mitt inlägg ovan.
Citera
2026-09-27, 11:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Nej Sven Hallberg skrev troligen ingen bok. Historien verkade väldigt välbekant, men jag hade inte koll på att det var två svenskar som dömdes samtidigt. Sven Hallberg ska själv ha sagt att han inte vet vem av dem som gjorde vad, på grund av höggradig berusning.

Jag har gjort ett tillägg i mitt inlägg ovan.

Troligtvis inte - åtminstone ingen som kom att bli publicerad.

En tyvärr låst artikel om Gunnar Jansson från 2020-21.

https://www.expressen.se/kvallsposten/the-swede-domdes-till-doden-for-mord-i-new-york/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in