2026-09-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Det är ändå endast kortsiktigt då ingen på allvar tror att vi skulle sitta tolv år med högerregeringar.

Du missar hur många som röstar höger som inte förstår att det är som att kissa i sin egen sko.
Dvs människor som lever i fattigdom, med försörjningsstöd, som är långtidsjuka eller som som knåpar med deltidsarbeten och extrapass osv. De är lätta att lura så länge de inte är insatta i politik och inte förstår vad de röstar på. När deras liv försämras alltmer så kommer de att reagera och rösta rött. Försökte själv att ge en person en neutral undervisning i politik inför valet som inte förstod riktigt att de pengar den vill skydda inte var dess egna utan att dess liv handlar mer om vad den är i akut behov av idag. Bränslepriserna var en fråga som vederbörande tagit till sig och förfasades över utan att själv ha varken bil eller körkort.

Högern blir inte stor mellan varven för att deras politik är så bra utan för att deras propaganda fungerar för att ge människor en förenklad bild av verkligheten. Givetvis så skulle människor som inte äger bostäder, företag, aktier eller kapital och inte ens har råd med bil och körkort, sluta rösta blått när svångremmen dragits åt så hårt att de undrar vad fan som händer i deras liv.

Det är inte som så att halva Sverige är blått på riktigt utan människor röstar på sådant de tror är bra. De flesta är inte så insatta. Därför röstar många blått förnatt skydda pengar de inte har och med blå pomitik, aldrig heller kommer kunna få eftersom högern cementerar in dem i fattigdom och utanförskap.

Jag hade "råd" att rösta Tidö till riksdagen. Det har inte människor med dåliga deltidsarbeten eller på försörjningsstöd. Givetvis så byggde min röst på att jag självklart ser det som naturligt att jag ska frångå den del av sjukersättning jag kan, så fort som möjligt. Det innebär inte att jag är emot social försäkringar utan nöjd när man möjliggör så att jag kan "göra rätt efter förmåga pch funktionsnivå". För min del handlar det om att studera på halvtid och förhoppningsvis arbeta halvtid därefter och successivt öka i funktionsförmåga. Att piska ihjäl folk med försörjningsstöd ger däremot inte fler arbetare då folk inte valt fattigdom för att den är kul och spännande. Sedan så var jag även mycket nöjd med utökat tjänstemannaansvar även om jag tvivlar på dess effektivitet.

Människor måste ha råd att vara blåa för att inte vara röda. Jag är röd för att jag även ser till mina andra med-medborgare och deras liv och förutsättningar. Ger man de blå för lång tid med makt så utarmar de alla system som är till för att skydda arbetarklassen eftersom de är ute efter att äga kapital, inte arbeta själva utan att arbetare arbetar ihjäl sig under så dåliga löner och förutsättningar som möjligt. Därför är deras konfliktpolitik att peka ut människor på försörjningsstöd istället för dem som bara äger kapital och då helst på arbetarnas bekostnad. Så länge de pekar ut "bidragstagare" och lurar i den genomsnittliga arbetaren att hårt arbete lönar sig så mycket att även de kommer äga stora kapital någon gång, så vinner de röster. När arbetarna börjar gå sönder, förlorar de dem igen.
Vad är det här för jävla dumheter. Det är ALLTID rätt att folk får råda över sina egna tillgångar. Varför skulle staten sköta mina tillgångar bättre än jag själv, ska jag ge dem ALLA mina pengar kanske så de köper min mat och kläder också? marknadekonomi är vägen framåt. Sveriges högsta tillväxt var 1870-1920 tills sossarna tog över och långsamt men säkert förstörde. Annars hade vi varit lika rika som schweiz idag. kommunister alltså. Vidrigt.
Citera
2026-09-26, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det finns färre och färre bevis för att valfusk skulle ha förekommit. Förkryssade valsedlar är inte olagligt. Att ett parti delar ut valsedlar är inte olagligt. Att skjutsa folk till vallokalen är inte olagligt. Att förklara hur folk ska göra när de röstar är inte olagligt.
Nä, alla har ljugit.. Helt lugnt att män vallar in kvinnor i valbåsen och "hjälper" dem rösta. Kommunistsvin.
Citera
2026-09-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Ja, det är faktiskt amatörmässigt. Sossarna höll på att förlora en given valseger pga tidernas dummaste valkampanj: "ta Sverige på allvar", "Magda-moderater", "12 SD-ministrar", etc. Att man ändå vann är helt och hållet V:s och MP:s förtjänst.

Helt rätt, eftersom S backade, men V och MP höjde antal röster.

Citat:
"Inom S tror man att det kommer krävas flera statsministeromröstningar innan V kommer ge med sig minsta lilla." https://www.expressen.se/nyheter/politik/stor-irritation-mot-vansterpartiet-i-socialdemokraterna/

Man hoppas fortfarande på att V ska släppa kravet på regeringsmedverkan... som man drivit i snart tre år...

I sossarnas huvud är V fortfarande en tyst dörrmatta som de har varit i 100 år. Sossarna har kort minne då, V vräkte Löfven år 2021.

V har rätt här. V vet att om de ska inte vara med i regering, kommer de inte få någon inflytande alls. V agerar helt rationellt.
Citera
2026-09-26, 21:34
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det är V som inte har koll på sina egna medlemmar och anklagas för valfusk

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nja, det är extremist-V som är orsaken till ett ev. omval eftersom de försöker utpressa de andra partierna till att ingå i en S-regering. Detta vill varken S eller C.

Såklart ska inte V sitta i nån regering men det går ändå att förstå att de inte vill vara sossarnas dörrmatta i all evighet. Ju mer V irriterar S desto bättre är det. Det är dock fortfarande Centerns fel med sina röda linjer att det inte blir nån regering, de är tamefan det dummaste partiet av alla. C försöker få ihop en konstellation (breda mitten) som ingen annan vill ha. Ett litet skitparti som vill diktera villkoren för alla andra.
Citera
2026-09-26, 21:47
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Såklart ska inte V sitta i nån regering men det går ändå att förstå att de inte vill vara sossarnas dörrmatta i all evighet. Ju mer V irriterar S desto bättre är det. Det är dock fortfarande Centerns fel med sina röda linjer att det inte blir nån regering, de är tamefan det dummaste partiet av alla. C försöker få ihop en konstellation (breda mitten) som ingen annan vill ha. Ett litet skitparti som vill diktera villkoren för alla andra.

Så är det, Centern måste bestämma sig. Antingen är C ett högerparti och då får de sätta sig i samma regering/block som de andra högerpartierna eller så är C ett vänsterparti och då får de sätta sig i samma regering som Magda och Nooshi. Sättet som man låter C och deras väljare leva i en fantasivärld där varken V eller SD existerar är helt sinnesjukt.
Citera
2026-09-26, 21:56
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Så är det, Centern måste bestämma sig. Antingen är C ett högerparti och då får de sätta sig i samma regering/block som de andra högerpartierna eller så är C ett vänsterparti och då får de sätta sig i samma regering som Magda och Nooshi. Sättet som man låter C och deras väljare leva i en fantasivärld där varken V eller SD existerar är helt sinnesjukt.
Bra analys.
Tycker Uffe borde bjuda in V och bli historisk.
Vad har Tidö att förlora? A-kassan är helig för de flesta Svenskar, den borde inte vara några problem att återställa. Sverige har bra "go" just nu och det kommer bli bättre. Pengar kommer inte vara nåt problem för vissa "sociala insatser".
Citera
2026-09-26, 21:56
Medlem
Citat:
Rätt vore av S att samla laget S+V+MP och tillsammans sätta press på C.

Det är inte bara C som säger nej till V. S vill inte samregera med V heller.
Citera
2026-09-26, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Sättet som man låter C och deras väljare leva i en fantasivärld där varken V eller SD existerar är helt sinnesjukt.

C vill bilda regering med S och M. 194 mandat.
Citera
2026-09-26, 22:07
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Bra analys.
Tycker Uffe borde bjuda in V och bli historisk.
Vad har Tidö att förlora? A-kassan är helig för de flesta Svenskar, den borde inte vara några problem att återställa. Sverige har bra "go" just nu och det kommer bli bättre. Pengar kommer inte vara nåt problem för vissa "sociala insatser".

Tycker snarare att S borde bjuda in SD, då kan ju DDR-Sverige äntligen göra comeback.
Citera
2026-09-26, 22:07
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
C vill bilda regering med S och M. 194 mandat.

Om det mot all förmodan skulle bli en allians mellan Sossar och Moderater (som inte ensamma får majoritet) så hoppas jag innerligt att det inte blir Centern som får vara med och bilda regering iallafall.
Citera
2026-09-26, 22:11
Medlem
rapiers avatar
Centerns röda linjer gäller inte överallt på kommunal nivå. I t.ex. Filipstad, Haparanda och nu Vingåker samt i några andra kommuner styr C och Sd ihop utan mankemang.
Ett samarbete i riksdagen borde därför inte heller vara omöjligt. Inte i samma regering men som regeringsunderlag till Ulf Kristersson.
Birgitta Ohlsson, Hanner Hervieu m.fl. får stå upp för devisen alla mandats lika värde.
Citera
2026-09-26, 22:12
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Om det mot all förmodan skulle bli en allians mellan Sossar och Moderater (som inte ensamma får majoritet) så hoppas jag innerligt att det inte blir Centern som får vara med och bilda regering iallafall.
Nä, dessa Psykiskt sjuka pedofilvurmare i C skall hållas kort.
Helst avsluta sin existens här på Jorden. De tjänar inget syfte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in