2026-09-26, 18:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Ja det är också en viktig aspekt. "De kommer göra annat olagligt" Jaså vadå?

De flesta andra såna typer av brott har man lyckats stoppa. Kriget mot droger är över för länge sen. Drogerna vann. Sverige skulle kunna lägga hela sin statsbudget på att försöka stoppa droger och medan alla vi i Sverige bor i tält och äter kackerlackor till middag kommer drogerna flöda ändå
Min fråga är: Om andra brott är så enkla och lukrativa, varför säljer så många då droger? Om det är så lätt att bedra äldre, eller utpressa småföretagare - varför gör inte fler det då?

Det är så klart naivt att tro att man kan helt besegra organiserad brottslighet. Men kan man sno deras inkomster och göra så att dom inte har lika mycket resurser till att göra annat kriminellt. Att ta nästan 50% av en hel branschs inkomster skulle göra ont, mycket ont.
Citera
2026-09-26, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Min fråga är: Om andra brott är så enkla och lukrativa, varför säljer så många då droger? Om det är så lätt att bedra äldre, eller utpressa småföretagare - varför gör inte fler det då?

Det är så klart naivt att tro att man kan helt besegra organiserad brottslighet. Men kan man sno deras inkomster och göra så att dom inte har lika mycket resurser till att göra annat kriminellt. Att ta nästan 50% av en hel branschs inkomster skulle göra ont, mycket ont.

Det är också en uppenbar undanflykt från början. Samma personer resonerar inte ”polisen sätter bara stopp för en pytteminipluttebit av brott så de spelar ingen roll”, men för legalisering gäller ”det kanske tar bort en stor, ansenlig del av gängens inkomster men eftersom det inte till 100% eliminerar dem spelar det ingen roll”. Man väljer den standard som passar för tillfället.
Citera
2026-09-26, 19:25
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoskavst-Torkel
Det är också en uppenbar undanflykt från början. Samma personer resonerar inte ”polisen sätter bara stopp för en pytteminipluttebit av brott så de spelar ingen roll”, men för legalisering gäller ”det kanske tar bort en stor, ansenlig del av gängens inkomster men eftersom det inte till 100% eliminerar dem spelar det ingen roll”. Man väljer den standard som passar för tillfället.
Ja. Det är som att säga 'varför ska jag bry mig om branden i papperskorgen för när gardinerna brinner?'
Citera
2026-09-26, 20:47
Medlem
Ett problem är att polis och rättsväsende då måste hitta andra sätt att samla poäng.
Om vi dessutom får privata fängelser kommer starka krafter vilja spärra in alltfler och knarkare är lättfångade.
Citera
2026-09-26, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Hur tänkte du nu? Var tänker du knarket kommer ifrån? Jag vill att Sverige ska vara drogfritt.

Fan vad efterbliven. Jag vill inte ha några svältande barn i världen. Kommer jag få det? Snälla bemöt verkligheten med rationalitet istället för med dina personliga känslor. Kommer alltid finnas människor som tar droger.

Helt drogfritt dessutom? Ska du stå för kostnaderna för en person som inte kan jobba pga kronisk smärta och inte kan få ut smärtstillande för att fungera någorlunda? Ska du stå för alla kostnader i förlorad effektivitet i samhället för att de inte får dricka kaffe, eller få sömnmedicin utskrivet pga kronisk insomnia?
Citera
2026-09-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristianLiv
Fan vad efterbliven. Jag vill inte ha några svältande barn i världen. Kommer jag få det? Snälla bemöt verkligheten med rationalitet istället för med dina personliga känslor. Kommer alltid finnas människor som tar droger.

Helt drogfritt dessutom? Ska du stå för kostnaderna för en person som inte kan jobba pga kronisk smärta och inte kan få ut smärtstillande för att fungera någorlunda? Ska du stå för alla kostnader i förlorad effektivitet i samhället för att de inte får dricka kaffe, eller få sömnmedicin utskrivet pga kronisk insomnia?

Du tänker att folk inte ska behöva ha någon läkarkontakt eller gå på nån smärtrehab. Det vore alltså bättre om de fick köpa droger fritt själva på nån legal statlig drogshop?

Men om de blir svårt beroende så tror du att de frivilligt vill lägga in sig på en dyr rehabklinik där de först ska få träffa en läkare för drogavänjningen och sen en läkare för att få kontroll på själva smärtrehabiliteringen (som var grejjen från början). Det låter som en väldigt omständig och dyr omväg.Du kommer inte runt det.

Men vi får hoppas att läkemedelaforskningen går framåt så att det kan bli bättre smärtmediciner i nån kontrollerad form framöver.
Citera
2026-09-27, 00:33
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:

På grund av det jag skrev: drogerna har vunnit kriget. Efterfrågan är minst lika stor nu som för 50år sen. Droger är lätt att sälja, det är svårare att utpressa småföretagare. Att sälja droger bör vara bland det enklaste grövre brott som finns. Spelar ingen roll om snuten sätter dit ett helt nätverk, kommer dyka upp ett nytt. Att gå "hårt mot hårt" har aldrig funkat i världshistorien. Det enda som de facto har fungerat är en legalisering.

Ja det skulle det men ingen i riksdagen verkar intresserad av det. Helt obegripligt.
Citera
2026-09-27, 00:37
Medlem
Fantens avatar
Citat:
På grund av det jag skrev: drogerna har vunnit kriget. Efterfrågan är minst lika stor nu som för 50år sen. Droger är lätt att sälja, det är svårare att utpressa småföretagare. Att sälja droger bör vara bland det enklaste grövre brott som finns. Spelar ingen roll om snuten sätter dit ett helt nätverk, kommer dyka upp ett nytt. Att gå "hårt mot hårt" har aldrig funkat i världshistorien. Det enda som de facto har fungerat är en legalisering.
Det var ju så klart en retorisk fråga.
Citat:
Ja det skulle det men ingen i riksdagen verkar intresserad av det. Helt obegripligt.
Det handlar om prestige, pengar och karriärer.
Citera
2026-09-27, 00:42
Medlem
Citat:
Det handlar om prestige, pengar och karriärer.
Det kan faktiskt också handla om folkhälsan.

Sedan beror det såklart på vad du vill legalisera. I USA har det verkligen blivit en katastrof när man skrivit ut opioder lättvindigt, det har blivit riktig illa ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Opioidkrisen_i_USA ). Hur det skulle bli om det inte ens behövdes skriva ut, vill jag inte ens tänka på.
Citera
2026-09-27, 00:47
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det kan faktiskt också handla om folkhälsan.

Sedan beror det såklart på vad du vill legalisera. I USA har det verkligen blivit en katastrof när man skrivit ut opioder lättvindigt, det har blivit riktig illa ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Opioidkrisen_i_USA ). Hur det skulle bli om det inte ens behövdes skriva ut, vill jag inte ens tänka på.
I delstater där man legaliserat cannabis har missbruket av opioider minskat drastiskt.

Edit: bara googla men här har du första bästa källa på svenska jag fick fram själv https://yle.fi/a/7-1405407
Citera
2026-09-27, 00:48
Medlem
Citat:

Exakt. Och om nu Tidö vunnit kriget mot gängen varför är det exakt lika lätt att köpa knark nu som det var för fem år sen?
Citera
2026-09-27, 00:50
Medlem
Citat:
I delstater där man legaliserat cannabis har missbruket av opioider minskat drastiskt.

Edit: bara googla men här har du första bästa källa på svenska jag fick fram själv https://yle.fi/a/7-1405407
Jag har svarat på trådstarten som är,
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Legalisera knark! stäng ute knarklangare genom göra det statligt som med öl.
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Om staten legaliserar knark så har ingen som transporterar knark några mer pengar av det och hela ekonomin i det för dom blir super dålig.

Jag tror att de kriminella kommer att hitta andra inkomstkällor om man legaliserar droger.

Att vissa i tråden tror att kriminaliteten skulle minska, att knarkhandlarna plötsligt skulle börja arbeta, tror jag inte det minsta på. De kommer såklart fortsätta, men med andra inkomstkällor som typ mer utpressning, mer kidnappning, mer åldringsbedrägerier med mera.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-09-27 kl. 00:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in