2026-09-26, 15:44
Medlem
https://www.di.se/nyheter/stor-oro-pa-investor-bolaget-efter-varsel/

Är det enbart för att man slår ihop bolagen eller är det för att bereda väg för AI att ta över tjänster?
Grafiker till exempel behövs de i samma utsträckning nu när någon som är duktig på att skriva rätt instruktioner till AI kan ta fram bra underlag på extremt kort tid, eller ta fram flera förslag att välja mellan?
Citera
2026-09-26, 16:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Dela ett företag för att fokusera, slå ihop två enheter för skalfördelar, corporate bullshit bingo ... låter som det varit lekstuga för juniora managementkonsulter under tillfällige tillförordnade vd'n.
Citera
2026-09-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Dela ett företag för att fokusera, slå ihop två enheter för skalfördelar, corporate bullshit bingo ... låter som det varit lekstuga för juniora managementkonsulter under tillfällige tillförordnade vd'n.

Ja ok, jag funderade på om man identifierat uppgifter som man kan använda AI till, men då är det kanske inte så.
Citera
2026-09-26, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Ja ok, jag funderade på om man identifierat uppgifter som man kan använda AI till, men då är det kanske inte så.

Du jobbar där och har panik.

Ta det lugnt.

Har ni Kollektiv så bara vila.

Har du jobbat 3år+ så blir du kvar.

5-7år+ så blir du sparkad.

Trust me.
Citera
2026-09-26, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorSmegma
Du jobbar där och har panik.

Ta det lugnt.

Har ni Kollektiv så bara vila.

Har du jobbat 3år+ så blir du kvar.

5-7år+ så blir du sparkad.

Trust me.

Ja ok, så större risk att få gå hem om man varit där länge alltså?

De vill föryngra för att få ner lönekostnader eller hur menar du?
Citera
2026-09-26, 16:37
Medlem
Citat:
Ja ok, så större risk att få gå hem om man varit där länge alltså?

De vill föryngra för att få ner lönekostnader eller hur menar du?

Givetvis.

Tillför du företaget något så får du vara kvar.

Döda trästockar som varit kvar men närmar sig hemgång så att säga köper man ut eller kortar av.

Visa framfötter.
Citera
2026-09-26, 16:41
Medlem
Citat:
Givetvis.

Tillför du företaget något så får du vara kvar.

Döda trästockar som varit kvar men närmar sig hemgång så att säga köper man ut eller kortar av.

Visa framfötter.

Ja då får man ju fundera lite, jag är ju över 50 på väg mot 60 så en uppsägning eller avgångsvederlag känns ju ändå rätt så ok. Blir ju ingen panik och kanske kan få tid till saker jag försakat.
Bara att sätta sig i kassan på ICA några år sen då så är man ju hemma...
Livet är mer än att bara jobba :-)
Citera
2026-09-26, 16:45
Medlem
Läste något på ekonominyheterna att de delar upp bolaget i två för att höja aktiekursen åt ägarna.
Den delen som tjänar mest pengar splittas av, därmed höjs aktiekursen för Investor iom att Mölnycke är ett onoterat innehav.

LÄNK: från PLACERA.
https://www.placera.se/nyheter/investor-kan-bli-vinnare-nar-molnlycke-delas-2026-09-18
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-09-26 kl. 16:48.
Citera
2026-09-26, 16:50
Medlem
Citat:
Ja då får man ju fundera lite, jag är ju över 50 på väg mot 60 så en uppsägning eller avgångsvederlag känns ju ändå rätt så ok. Blir ju ingen panik och kanske kan få tid till saker jag försakat.
Bara att sätta sig i kassan på ICA några år sen då så är man ju hemma...
Livet är mer än att bara jobba :-)

Vila och bara låt det ha sin gång.

Antingen så får du en intervju där du får förklara dig och din roll på företaget.

Om du inte sticker ut i en hög med tio andra så åker du. Så enkelt är det.

Företag tittar på pengaflödet, Pengar in, Pengar ut - Hur mycket har vi kvar i mellan och vilka tillför flödet?

Oroa dig inte så jäkla mycket.

Det är minst 3månader fram, har du varit där ett tag så kanske du till och med har 6månader eller 12, vad vet jag - Facket löser den biten och är du inte nöjd med fackets beslut - Begär ett eget möte.

Antar ändå minst 6månader så då är det mars -27.

Du hinner hitta på eller hitta nytt undertiden.

Men min tips, dra åt svängarmen lite om du kan. Hösten kan bli jävlig med dyrare priser på allt.
Citera
2026-09-26, 16:55
Medlem
Citat:
Vila och bara låt det ha sin gång.

Antingen så får du en intervju där du får förklara dig och din roll på företaget.

Om du inte sticker ut i en hög med tio andra så åker du. Så enkelt är det.

Företag tittar på pengaflödet, Pengar in, Pengar ut - Hur mycket har vi kvar i mellan och vilka tillför flödet?

Oroa dig inte så jäkla mycket.

Det är minst 3månader fram, har du varit där ett tag så kanske du till och med har 6månader eller 12, vad vet jag - Facket löser den biten och är du inte nöjd med fackets beslut - Begär ett eget möte.

Antar ändå minst 6månader så då är det mars -27.

Du hinner hitta på eller hitta nytt undertiden.

Men min tips, dra åt svängarmen lite om du kan. Hösten kan bli jävlig med dyrare priser på allt.

Jag har 12 månader minst så det känns rätt ok att bli uppsagd.
Har små utgifter med betald villa och 4 år gammal bil utan lån så inga problem.
Och villan har bergvärme så kan kräma på rätt bra värme även med dyr el.

Så det är nästan så jag hoppas på att bli upsagd, minst ett friår och lönen bara trillar in.
Sen avsluta med något enklare jobb med lägre lön, känns ändå lockande...
Citera
2026-09-26, 17:04
Medlem
Citat:
Jag har 12 månader minst så det känns rätt ok att bli uppsagd.
Har små utgifter med betald villa och 4 år gammal bil utan lån så inga problem.
Och villan har bergvärme så kan kräma på rätt bra värme även med dyr el.

Så det är nästan så jag hoppas på att bli upsagd, minst ett friår och lönen bara trillar in.
Sen avsluta med något enklare jobb med lägre lön, känns ändå lockande...

Dåså, börja planera lite för framtiden.

Om det ändå blir så att du är kvar på företaget så kör vidare med planerna.

Typ 30% av lönen som kommer in så sätt in dessa på fonder med lite längre avkastnings än vad du tänkt dig, (10år+ från nu>) (gott att kunna ta ut när man är 70+ och resa ett par gånger per år - < ett exempel)

Är du inte nöjd kan du alltid gå förbi facket och strida för dig själv.

Mitt tips, bara ha is i magen, gör det du gör, men med kanske 10-15% påslag, så om någon extern ser ditt arbete.
Citera
2026-09-26, 17:24
Medlem
Citat:
Dåså, börja planera lite för framtiden.

Om det ändå blir så att du är kvar på företaget så kör vidare med planerna.

Typ 30% av lönen som kommer in så sätt in dessa på fonder med lite längre avkastnings än vad du tänkt dig, (10år+ från nu>) (gott att kunna ta ut när man är 70+ och resa ett par gånger per år - < ett exempel)

Är du inte nöjd kan du alltid gå förbi facket och strida för dig själv.

Mitt tips, bara ha is i magen, gör det du gör, men med kanske 10-15% påslag, så om någon extern ser ditt arbete.

Jag ligger ju i IPT2 så hade ändå tänkt gå hem vid 62 år och en månad, då får jag ju ändå tjänstepensionen inbetald tills jag är 65. Så planen har hela tiden varit att gå ner till en dag i veckan efter 62 år...
Så det blir bra hur det än blir men skönt att kunna gå hemma över ett år med full lön, lite lyxigt.
Jag har ju lite pengar på banken också så oavsett kommer det bli bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in