2026-09-26, 10:06
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Bouppteckningen är klar. Tog inte in någon jurist då jag trodde att jag kunde lita på min bror som "god man".Och det var meningen att vi skulle dela på pappas sparpengar. Men dessa vägrar han att skicka över till mig.
Vad menar du med "god man" ? Menar du bouppgivare? Samt att den fick fullmakt av dig att agera för boets räkning?

Det har gått 8 månader säger du. Väntetiden för att få en bouppteckning godkänd ligger på omkring tre månader. Därefter genomför ni ett skifte. Det skiftet ska signeras av samtliga dödsbodelägare (inkl dig). Har du signerat ett skifte?

Skriv in din pappas personnummer här *klick*

Se e-tjänsten längst nere.
Citera
2026-09-26, 10:14
Avstängd
Polisanmälan och kronofogden

Borde vara ett ganska solklart fall
Citera
2026-09-26, 10:17
Medlem
Citat:
Min pappa gick bort för åtta månader sedan, och jag litade på min bror som "god man". Vi har alltid haft en mycket god kontakt. Nu tillhör 30.000 av pappas sparpengar mig. Men min bror har plötsligt gått under jorden och svarar inte på mail, eller ringer upp som jag har bett honom. Svarar inte när jag ringer.

Han vet att jag är i ett stort behov av dessa pengar just nu, och det enda jag kan dra in på är mina matpengar. Jag har bett honom om att skicka över pengar till mitt bankkonto, men inget händer.

Finns det något jag kan göra, eller bara konstatera att jag blev blåst av min egen bror? Vi har alltid haft en mycket bra relation, och telefonkontakt med jämna mellanrum.

Det brukar ta uppåt ett år att få ut ett arv, då det behöver inte vara något konstigt.
Citera
2026-09-26, 10:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Om det vore ett missförstånd, så skulle jag väl bli uppringd och fått allting förklarat?

Om du och din bror hade bra kontakt, så skulle jag vara lite orolig.
Han kanske ligger på sjukhus eller något i den stilen?
Citera
2026-09-26, 10:42
Medlem
Kronofogden har ett formulär som bara tar ett par minuter att fylla i på https://kronofogden.se/du-har-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ett-beslut-om-ditt-krav-forelaggande/du-vill-fa-betalt där du bara kortfattat behöver beskriva ditt krav. Du kan ju börja där.
Citera
2026-09-26, 10:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Min pappa gick bort för åtta månader sedan, och jag litade på min bror som "god man". Vi har alltid haft en mycket god kontakt. Nu tillhör 30.000 av pappas sparpengar mig. Men min bror har plötsligt gått under jorden och svarar inte på mail, eller ringer upp som jag har bett honom. Svarar inte när jag ringer.

Han vet att jag är i ett stort behov av dessa pengar just nu, och det enda jag kan dra in på är mina matpengar. Jag har bett honom om att skicka över pengar till mitt bankkonto, men inget händer.

Finns det något jag kan göra, eller bara konstatera att jag blev blåst av min egen bror? Vi har alltid haft en mycket bra relation, och telefonkontakt med jämna mellanrum.

Är du säker på att dessa pengar inte rykt i anslutning till begravningen? En begravning kostar minimum 20-30 tusen.
Citera
2026-09-26, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Oja två och ett halvt år tog det innan sambons systrar fick sitt arv efter sambons mor sedan kom en restskatt från modern som arvingarna fick vara med att betala

Inget ovanligt att folk kommer ihop sig när det kommer till arv och pengar
Det där med att barnen skulle betala restskatt efter sin avliden mor låter konstigt. Skulder ärvs inte.
Eller menar du att barnen fick restskatt på SINA arv.

Sedan Ts i Topic.
Brodern har kanske inte så bra ekonomi som Ts tror.
Brodern kanske "lånat" arvspengarna för att betala av någon viktig skuld, han gör sig sedan oanträffbar för Ts.
Citera
2026-09-26, 11:03
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eadric.Streona
God man är inte detsamma som förvaltare. Även om man har god man så har man rätt att bestämma även sina tillgångar.

Är det verkligen klarlagt att det är TS som har god man? Det kan lika gärna vara pappan som hade en god man. Trådstarten är oklar på den punkten.

Bra poäng! Är nog TS som överreagerar. Inte minst om hans bror, som han uppenbarligen har en god relation med, har ett ordnat privatliv. Det känns inte som om vi har all fakta på bordet.

/AI
Citera
2026-09-26, 11:15
Medlem
Eadric.Streonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det där med att barnen skulle betala restskatt efter sin avliden mor låter konstigt. Skulder ärvs inte.

Om dödsboet har skulder så ska dessa betalas med dödsboets pengar innan eventuellt arv betalas ut.
Citera
2026-09-26, 11:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Är du säker på att dessa pengar inte rykt i anslutning till begravningen? En begravning kostar minimum 20-30 tusen.

Fast om de nu haft så bra kontakt innan boutredningen så hade det ju varit en enkel sak att meddela detta.
Citera
2026-09-26, 11:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat

Sedan Ts i Topic.
Brodern har kanske inte så bra ekonomi som Ts tror.
Brodern ksnske "lånat" arvspengarna för att betala av någon viktig skuld, han gör sig sedan oanträffbar för Ts.
Vet inte exakt för sambon vill inte diskutera det mer men det var 3 syskon och fadern är kvar i livet och restskatten var från året efter modern avled och hamnade på arvtagare alltså fader och 2 systrar den tredje är min sambo och har frånsagt sig allt vad arv heter fick inget arv och var inte heller med att betala restskatten, att skulder inte går i arv står det klart och tydligt så varför det blev så vet jag inte och det blev ett jäkla väsen och bekantskapen men sambons familj skar sig totalt

Det var massa papper innan sambon avsade sig allt men dom höll på i 2 och ett halv år innan dom fick sina arv utbetalda

Det går avsäga sig arv det har sambon gjort för kommande arv från sin far och även jag har avsagt kommande från förälder ingen av oss orkar gå igenom allt besvär och skiter I vart arvet hamnar
Citera
2026-09-26, 11:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Fast om de nu haft så bra kontakt innan boutredningen så hade det ju varit en enkel sak att meddela detta.

Det kan man såklart tycka men folk kan bete sig märkligt. Jag har både släktingar och vänner som är socialt handikappade och beter sig inte som man kan förvänta sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in