2026-09-26, 13:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Ingen har Lex Sarah anmält.

Resten har redan kommenterats femton gånger bara idag så det lämnar jag därhän.
Det står klart och tydligt här. Sluta vilseled!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/politikern-om-uppgifterna-om-paverkan-i-elsa-fallet-extremt-allvarligt
Citera
2026-09-26, 13:07
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
På vilket sätt är det bevisat att pappan hade "omsorgsbrist"? Har du ens läst i domarna vad som står där om honom?

Det är en helt bisarr kafkaprocess han utsattes för.

Återigen. Hade det i praktiken fungerat att pappan fått ensam vårdnad över Elsa i 9 månader? Är det något du tror hade fungerat under omständigheterna?

Hur hade detta påverkat relationen mellan honom och mamman?
Citera
2026-09-26, 13:08
Medlem
Citat:
Det står klart och tydligt här. Sluta vilseled!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/politikern-om-uppgifterna-om-paverkan-i-elsa-fallet-extremt-allvarligt

Jag har längre inga ord för att beskriva din totala faktaresistens.
Citera
2026-09-26, 13:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Återigen. Hade det i praktiken fungerat att pappan fått ensam vårdnad över Elsa i 9 månader? Är det något du tror hade fungerat under omständigheterna?

Hur hade detta påverkat relationen mellan honom och mamman?

Vad är det som säger att det måste gått till så? Det fanns väl tusen olika sätt annat än att dundra in med full polisstyrka och föra bort Elsa och inte låta henne prata med sin familj på flera månader?

Du pratar ungefär som att det hår ingripandet var nödvändigt. Men det var ju inte. Vården hade en felaktig medicinsk behandling som de ändrade på .

Det hade kunnat göras hos pappan lika gärna utan att traumatisera Elsa.
Citera
2026-09-26, 13:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
LVU var aldrig motiverat. De visade aldrig på det.

De stämpla bara igenom det. Det är vad som gör detta till en rättsskandal.

Med hjälp av Centrum för rättvisa har Victoria Thorstensson och Joacim Wiking nu valt att anmäla Förvaltningsrätten i Karlstad och Kammarrätten i Göteborg till Justitieombudsmannen (JO) för deras bristande hantering av ärendet.

I anmälan, som lämnades in till JO under tisdagen den 30 juni 2026, skriver föräldrarna att domstolarna förtjänar kritik för att de misslyckats med att tillgodose grundläggande rättssäkerhetsgarantier i lagen. De menar att ett stort mått av lidande för dem och deras dotter hade kunnat undvikas om domstolarna hade gjort den prövning som lagen kräver i deras fall.

– Domstolarna har svikit Elsa. De har utsatt henne för några av de mest traumatiska ingreppen som lagboken tillåter – helt i onödan och utan tydlig motivering. Det är fullständigt oacceptabelt, säger Alexandra Loyd.

https://centrumforrattvisa.se/domstolar-jo-anmals-i-fallet-elsa/
LVU var extremt väl motiverat och för varje dag som går blir hela problematiken allt tydligare genom dig, kurt-sune och VildHasse5. Jag är tacksam för det och för att moderator varit klok nog att låta denna insikt växa fram.
Citera
2026-09-26, 13:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Säger du att SVT är faktaresistenta? De säger ju precis samma sak? Läs länken!
Citera
2026-09-26, 13:11
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Fakta resistens? Du är ju den som har allvarliga problem med att ta till dig saker.

Som det här med att om att de gömde undan ensolutionsrapporten trots att de sa att de skulle vara öppna med allt och att anklagelserna om MbP var totalt grundlösa och dörmed falska.
Citera
2026-09-26, 13:12
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
LVU var extremt väl motiverat och för varje dag som går blir hela problematiken allt tydligare genom dig, kurt-sune och VildHasse5. Jag är tacksam för det och för att moderator varit klok nog att låta denna insikt växa fram.
Det var extremt omotiverat. Det framkommer i varje granskning som har gjorts om fallet som ensolutionsrapporten.

Och du, erkänn nu att du ljög om att Elsa inte LVUades på misshandelsanklagelser.

Bakgrunden till ingripandet var en orosanmälan från en läkare på Akademiska sjukhuset i Uppsala, som påstod att Elsa utsatts för ”barnmisshandel genom sjukvårdsåtgärder” – ett omstritt begrepp som även kallas ”Münchhausen by proxy”.

– Vi var i chock. Den här läkaren hade aldrig träffat vare sig oss eller vår dotter, men tyckte sig kunna utläsa ur några journalanteckningar att jag hade efterfrågat ”för mycket” vård för Elsas tarmsjukdom. Hur ska jag veta det? Jag är ingen läkare – jag är bara en mamma som vill min dotters bästa, säger Victoria Thorstensson.

https://centrumforrattvisa.se/domstolar-jo-anmals-i-fallet-elsa/
Citera
2026-09-26, 13:13
Medlem
Citat:
Vad är det som säger att det måste gått till så? Det fanns väl tusen olika sätt annat än att dundra in med full polisstyrka och föra bort Elsa och inte låta henne prata med sin familj på flera månader?

Du pratar ungefär som att det hår ingripandet var nödvändigt. Men det var ju inte. Vården hade en felaktig medicinsk behandling som de ändrade på .

Det hade kunnat göras hos pappan lika gärna utan att traumatisera Elsa.

Har jag försvarat det akuta ingripandet det senaste halvåret?

Återigen, hade pappan kunnat ha enskild vårdnad utan objektiv påverkan av mamman under nio månaders tid?

Det är den frågan du ska svara på.
Citera
2026-09-26, 13:14
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Har jag försvarat det akuta ingripandet det senaste halvåret?

Återigen, hade pappan kunnat ha enskild vårdnad utan objektiv påverkan av mamman under nio månaders tid?

Det är den frågan du ska svara på.
De här är omvänd bevisföring. Det fanns inget som visade på att Victoria utsatte Elsa för fara.
Citera
2026-09-26, 13:15
Medlem
Citat:
Säger du att SVT är faktaresistenta? De säger ju precis samma sak? Läs länken!

Du är faktaresistent utifrån att du genomgående använder en felaktig juridisk term.

SVT gör exakt samma fel. Pinsamt. Rent utsagt. Såvida de inte har haft kontakt med IVO och bekräftat att två anmälningar har kommit in.
Citera
2026-09-26, 13:17
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Du är faktaresistent utifrån att du genomgående använder en felaktig juridisk term.

SVT gör exakt samma fel. Pinsamt. Rent utsagt. Såvida de inte har haft kontakt med IVO och bekräftat att två anmälningar har kommit in.
Aww ordmärkelse igen.

Har du inget att säga om detta med att Ensolutionsrapporten tydligt kritiserar socialen för att inte utreda ifall MbP anklagelserna var korrekta?

Varför gick de inte ut med den trots att de lovade att vara öppna med allt tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in