2026-09-26, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror C blir de stora förlorarna i ett extra val.

Om C tappar stöd det innebär att Tidö vinner valet.
Citera
2026-09-26, 13:03
Medlem
Citat:
Ja för "Tidö" är V bra för de påvisar hur oenigt det "rödgröna" blocket är. Det kan få centerpartistiska väljare att inse att SD är nog bättre än rödgröna röran trots allt, och gå till L eller M. Det kan också påverka C som parti att bli mer öppet för Tidö-samarbete.

Precis. Oavsett vad centern väljer dock tror jag de kommer förlora väljare. Många av C's väljare är "die hard SD-hatare". Medan andra tycker illa om både SD och V. De kan komma att svänga i frågan och föredra tidö.
Citera
2026-09-26, 13:03
Medlem
Undrar vad som skulle hända om talmannen tröttnade på det fastlåsta läget och gav C-ledaren i upodrag att bilda en "bred-mitten"-regering.
Vore lite spännande men tyvärr baseras nog denna känsla mest på destruktiva skadeglädjekänslor.
Citera
2026-09-26, 13:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Om C tappar stöd det innebär att Tidö vinner valet.

Om SD kan mobilisera sina väljare och C tappar så kan Tidö vinna. Men V kan också ta ännu fler muslimska röster. Om, Prisa Gud, C åker ur riksdagen så vinner Tidö.
Citera
2026-09-26, 13:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Precis. Oavsett vad centern väljer dock tror jag de kommer förlora väljare. Många av C's väljare är "die hard SD-hatare". Medan andra tycker illa om både SD och V. De kan komma att svänga i frågan och föredra tidö.

Jo men ett mindre C är bara bra oavsett om deras väljare går åt höger eller vänster. De bara förstör för både högern, vänstern och SD. De var en destruktiv kraft under Löfven/Anderssons 8 år också. Nyliberalism, globalism, EU-federalism, islamisering, nedlagd energiproduktion och massinvandring är en giftig politisk cocktail. De är lika galna som MP.
Citera
2026-09-26, 13:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Undrar vad som skulle hända om talmannen tröttnade på det fastlåsta läget och gav C-ledaren i upodrag att bilda en "bred-mitten"-regering.
Vore lite spännande men tyvärr baseras nog denna känsla mest på destruktiva skadeglädjekänslor.

Han talar ju med alla partiledare så om några partier säger att de skulle stödja en C-regering så får de uppdraget. Om alla andra säger nej så är det ingen idé för talmannen att ge uppdraget till C. Nästa person till rakning om Andersson misslyckas blir nog Kristersson. Han saknar ju bara 3 mandat.
Citera
2026-09-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Samtidigt har jag väldigt svårt att tro att S inte skulle göra exakt allt för att få regeringsmakten.

S kan inte påverka allt. T.ex om C svänger högerut eller om två centerpartister svänger högerut då bli S irrelevant.
Citera
2026-09-26, 13:15
Medlem
Citat:
Om SD kan mobilisera sina väljare och C tappar så kan Tidö vinna. Men V kan också ta ännu fler muslimska röster. Om, Prisa Gud, C åker ur riksdagen så vinner Tidö.

Eller om flera efterblivna som röstade på ÖP/AfS byter till Tidö för att minska Vs inflytande.
Citera
2026-09-26, 13:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Eller om flera efterblivna som röstade på ÖP/AfS byter till Tidö för att minska Vs inflytande.

Ja det kan ju också inträffa.
Citera
2026-09-26, 13:18
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Det är inte särskilt logiskt dock eftersom de enda som skulle tjäna på ett extraval är Vänsterpartiet på den rödgröna sidan.

Jag tror att det är Centerpartiet som kommer förlora och acceptera Vänsterpartiet i en regering.

Varför? Därför att hela Centerpartiets existens bygger fortfarande på att framförallt hålla Sverigedemokraterna borta från makten.

De accepterar precis vad som helst om alternativet är SD.

Så om det inte blir omval på grund av valfusket (vilket det borde bli) så kommer vi att få se Vänsterpartiet i en regering.
Om du tror det är det bara att lägga ett bud via länkarna i mitt förra inlägg. Har du rätt, och Vänsterpartiet får ministerposter, så får du mer än fem gånger pengarna tillbaka. Hur mycket pengar är du villig att satsa givet sådana odds?
Citera
2026-09-26, 13:24
Medlem
Citat:
Jo men ett mindre C är bara bra oavsett om deras väljare går åt höger eller vänster. De bara förstör för både högern, vänstern och SD. De var en destruktiv kraft under Löfven/Anderssons 8 år också. Nyliberalism, globalism, EU-federalism, islamisering, nedlagd energiproduktion och massinvandring är en giftig politisk cocktail. De är lika galna som MP.

Helt enig. Centern är ett fullständigt bindgalet parti som likväl MP har kapacitet att orsaka Sverige mycket stor skada. MP har fortfarande vid en eventuell rödgrön regering möjlighet att stoppa kärnkraften vilket också vore vansinne. Så det är egentligen inte bara V som borde få uppmärksamhet nu.
Citera
2026-09-26, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Ja, det är frågan på allas läppar. När jag funderar på sådana saker brukar jag ta mig en titt på prognosmarknaderna. Inte för att marknaden alltid har rätt (det har den inte), men för att personerna som slår vad där har inte samma anledning att snacka skit som folk som bara säger saker till höger och vänster. Tvärtom har de finansiella skäl att satsa pengar på vad de faktiskt tror kommer hända. I skrivande stund ser det ut så här:

https://polymarket.com/event/next-prime-minister-of-sweden
https://polymarket.com/event/which-parties-will-be-in-next-swedish-government
https://polymarket.com/event/which-coalition-will-form-the-next-swedish-government

Det vill säga, marknaden bedömer det som sannolikt att Magdalena Andersson kommer bli nästa statsminister, och att Socialdemokraterna kommer ha ministerposter. Marknaden bedömer det som osannolikt att Vänsterpartiet kommer få några ministerposter. Vad gäller huruvida regeringen enbart kommer bestå av ministrar från S, eller om de också kommer få sällskap av MP och/eller C, är mer oklart.

Med andra ord utgår marknaden från att V är de som kommer förlora sitt pågående chicken race mot C om regeringsfrågan, även om det inte är självklart exakt hur det skulle gå till för V att runda sitt kongressbeslut i den frågan.

Tänkte mer hur V skall få igenom sin politik. Går som inte prata om a-kassa samtidigt C är emot det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in