2026-09-26, 10:08
Medlem
Lillarapunzels avatar
Givet att arbetslösheten fortfarande är hög, privatkonsumtionen inte tagit fart än och inflationen nationellt fortfarande är låg, förstår jag faktiskt inte heller varför räntan ska upp nu. RBs uppgift är i än mindre mån att svara på internationella utbudsstörningar. Visst, som de prognosticerat sedan ganska lång tid tillbaka, om konjunkturen på allvar skulle lyfta under 2027, skulle det vara läge med 1-2 höjningar då, till en ränta på runt 2,25%. Det håller jag fortfarande helt med om, med brasklappen just "om". Sen är inflationsmålet 2%, och självklart kan och ska räntan ligga något högre om konjunkturen rullar på, men knappast mer än 2,5-3%.
Citera
2026-09-26, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurra6619
Riksbanken förutser att bränsle och elpriserna kommer att gå upp med rödgröna röran vid Sveriges roder, och försöker bromsa det med räntehöjningar
Precis, man avvaktar regeringsbildningen.
Citera
2026-09-26, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KastlosaBerit
Tycker. Vilken tror du var mekanismen?

Du får gärna förklara.
Citera
2026-09-26, 10:37
Medlem
-Nigger-s avatar
Ja. Det här är ju ett tydligt resultat av att vi inte haft en högerregering som bara fortsatt på samma rätta bra spår i fyra år till.
Det är med kaos orsakat av vänstersidans okunnighet att omognad att styra sverige som vi får en massa problems nu.
Citera
2026-09-26, 10:54
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Du får gärna förklara.

Vad ska jag förklara?
Citera
2026-09-26, 10:57
Medlem
Citat:
Vad ska jag förklara?

Mekanismen bakom att prisnivån steg ganska rejält även när räntan höjdes.
Citera
2026-09-26, 10:58
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Givet att arbetslösheten fortfarande är hög, privatkonsumtionen inte tagit fart än och inflationen nationellt fortfarande är låg, förstår jag faktiskt inte heller varför räntan ska upp nu. RBs uppgift är i än mindre mån att svara på internationella utbudsstörningar. Visst, som de prognosticerat sedan ganska lång tid tillbaka, om konjunkturen på allvar skulle lyfta under 2027, skulle det vara läge med 1-2 höjningar då, till en ränta på runt 2,25%. Det håller jag fortfarande helt med om, med brasklappen just "om". Sen är inflationsmålet 2%, och självklart kan och ska räntan ligga något högre om konjunkturen rullar på, men knappast mer än 2,5-3%.

Inflationen är inte låg. KPI kanske ger en låg siffra och du nöjer dig med det. Det är som om jag skulle gå ut på stan och in i matbutikerna och säga åt folk att sluta att klaga på matpriserna och hävda att inflationen är låg och att de bara har inbillat sig saker såsom hög inflation. Nej varför skulle privatkonsumtionen någonsin ta fart i Sverige eller i andra EU-länder, som för en idiotisk politik hela tiden och ända förväntar sig en privatkonsumtion som tar fart? Detta hör inte till EUs ambitioner. Det är snarare tvärtom.
Senast redigerad av KastlosaBerit 2026-09-26 kl. 11:05.
Citera
2026-09-26, 10:59
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Mekanismen bakom att prisnivån steg ganska rejält även när räntan höjdes.

Jaha, har den gjort det? Då hade priserna stigit ännu mer om räntan inte hade höjts. Vill ni bekämpa inflationen eller inte?
Citera
2026-09-26, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gurra6619
Riksbanken förutser att bränsle och elpriserna kommer att gå upp med rödgröna röran vid Sveriges roder, och försöker bromsa det med räntehöjningar

Om bränsle och elpriser gör det dyrt, varför måste då räntan göra det dyrare, vad har räntan med bränsel elpriser att göra, när bolånen blir dyrare med höjd ränta?
Citera
2026-09-26, 11:09
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cathundel
Om bränsle och elpriser gör det dyrt, varför måste då räntan göra det dyrare, vad har räntan med bränsel elpriser att göra, när bolånen blir dyrare med höjd ränta?

Energipriserna ska upp än mer av politiska skäl. Vänsterpartierna vill ju sälja in bilden av klimatkris och vi i Sverige ska konsumera mindre mindre och mindre av olja bland annat. "Högeroppositionen" står dock alltid för i princip samma sak men vill gå försiktigare fram. De kan dra åt helvete allihop och jag har slutat att rösta på samtliga dessa sedan åratal. Höjd ränta stärker dock kronan och förmildrar något de politiskt motiverade prishöjningarna.
Citera
2026-09-26, 11:10
Medlem
Citat:
Jaha, har den gjort det? Då hade priserna stigit ännu mer om räntan inte hade höjts. Vill ni bekämpa inflationen eller inte?

Ok. Om räntan höjs ganska rejält är det garanterat att prisnivån på i princip allt inte stiger speciellt mycket? Min upplevelse är en annan. Kanske att siffor/statistik visar att jag har fel.
Citera
2026-09-26, 11:18
Medlem
KastlosaBerits avatar
Att hålla inflationen under kontroll hör till riksbankens uppdrag. De sköter sitt uppdrag sådär. Jag skulle kalla det för icke godkänt.

Citat:
Ok. Om räntan höjs ganska rejält är det garanterat att prisnivån på i princip allt inte stiger speciellt mycket? Min upplevelse är en annan. Kanske att siffor/statistik visar att jag har fel.

Ja, exakt så. Höjer riksbanken räntan "rejält mycket", som du skriver, tex till en styrränta på 6%, då är det fortfarande du och inte jag som tror att prisnivån stiger. Tror du prisnivån då stiger på hus och på lägenheter? Tror du priset sticker iväg på dieseln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in