2026-09-26, 04:29
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Någon massinvandring har det ju inte varit under senare år och inget tyder på att sossarna skulle ändra invandringspolitiken om det skulle bli de som regerar de närmaste åren. De flesta som kommit hit under senare år har väl kommit från Ukraina.
https://www.instagram.com/p/DbLYvb7Mokn/

Öh va? Jag ser inte över huvud taget hur det här svaret korrelerar med någonting jag tidigare utvecklade. Men visst. för sakens skull. Låt oss.

Den analysen är likväl väldigt märklig oavsett. Eftersom Sverige har ökat i över 1 miljon utrikesfödda invånare endast under de senaste 20 åren tillbaka . Tänker du att den breda massan baserat på de 20 åren också härrör från Ukraina? Nej, naturligtvis inte. Inte ens i närheten. Så i det stora hela är ju den enskilda pusselbiten om vad som hänt med demografin under exempelvis de senaste 4 åren? - Den är sjukt irrelevant i det övergripande sammanhanget. Det är ett fullständigt tidlöst argument som också blir totalt missvisande.

Det här är exakt vad jag syftade på när någonting hamnar ur kontext. Ett argument är inte sanning, bara för att man kan få det att låta lite bra eller se snyggt ut rent visuellt. Här är det snarare tekniskt argumentationsfel, heller helt enkelt ren och skär manipulation. Omedvetet eller medvetet.

Sverige är ett litet land med liten befolkning. Åk till Los angeles, Osaka, Chongqing, Mumbai, Sydney? Heller var sjutton som helst. Applicera liknande enskilda siffror/statistik på kort tid (som från Ukraina inom ramarna för tiotusentals). Då kanske vi diskuterar en storm i ett vattenglas. Men applicera samma ekvation, successivt med PER CAPITA som i Sverige under längre tid och större sammanhang? Då börjar det bli lite extremt, för vem som helst och var som helst.

Citat:
Under en normal dag åker jag buss. Åtminstone hälften av de busschaufförer som kör bussarna ser ut att vara invandrare. Äter ofta lunch på lunchrestaurang. De som arbetar där är mest invandrare. Möter invandrare som arbetar på en mängd ställen hela tiden.

Dit du vill komma i din tankebana är att i ett sådant scenario så skulle dessa platser potentiellt sett "stå tomma" utan invandring. Svenskar vill ej ha "smutsjobb". Sverige skulle typ vara en kollapsad postapokalyps eller ett tomt vacuum. Hjälp hur skulle vi klara oss? Etc etc.

Suck. Jag tolkar det som att du försöker tänka efter en lista i numrerad punktmarkering, vilka fortlöper efter en sorts rak och röd tråd. Fast sedan är det ungefär som att du direkt hoppar från punkt 2 till punkt 98. Vad som händer där emellan verkar vara lite skitsamma.

Förr i tiden när "invandring" i regel var nästan komplett obefintlig i jämförelse. Hade vi då chimpanser som utgjorde majoriteten utav den praktiska arbetsmarknaden? Nej. Lyckades människan ändå möta de resurser som krävdes? Ja. I verkligheten så upphör varken människor eller jobb att existera. Varken människor eller jobb skapas heller inte ur tomma intet - Situationen har expanderat under en hel epok. Hela universum är någonting som ständigt förändras kontinuerligt efter en tidslinje. Fullständigt i förhållande till vad som sker i den omgivande miljön - Orsak och konsekvens. Saker växer eller krymper i antal. Osv osv. Sverige, dess samhälle och befolkning är inte ett undantag åt dessa universella naturlagar. Allting är egentligen en enda stor dynamisk ekvation som är i konstant rörelse. Omgivning, miljö, tid, förhållande, förutsättningar - Alla står de i relation till varandra.

Din metafor går under premisser där vi plötsligt trollar bort 2 miljoner människor - Heller varför inte plötsligt adderar 2 miljoner människor. Men detta är ju inte vad som här hänt eller någonsin kommer att hända rent realistiskt. Samhället förändras kontinuerligt efter en tidslinje, precis inom samma ramar som universums naturlagar tillåter. Oavsett om vi lägger till eller tar bort någonting. Då förändras världen därefter. Världen ANPASSAR sig, helt oberoende utav om dess logiska påföljder anses vara subjektivt bra eller dåliga inför oss människor. Motsvarande i egenskap utav att samhälle och befolkning måste anpassa sig efter rådande omständigheter.

Normalt sett så bör man väl sedan diskutera om själva förändringarna är bra eller dåliga på grund utav respektive anledningar. Samt vilka olika sorters anpassningar som må vara bra eller dåliga idéer. När det kommer till invandring så har man dessutom möjligheter att faktiskt påverka "förändringar" samt "anpassningar". Verktyget ifråga kallas politik. Det är en jävla skillnad mot en "förändring" i form utav utgångspunkten där en fet asteroid eventuellt skulle kollidera med vår planet. Där skulle man ej ha så mycket mer val än till tvångs-förändring/tvångs-anpassning. Ser du skillnaden?
Senast redigerad av surfacing 2026-09-26 kl. 04:32.
Citera
2026-09-26, 09:23
Avslutad
Katastrof för demokratin.

Jimmie Åkesson är den enda politikern som går att lita på.
Citera
2026-09-26, 09:40
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Halverad statlig inkomstskatt vore något. Det gjorde att min röst föll på L. Men ja det lönar sig inte att jobba i det här landet tyvärr.
Övre medelklass är det samhällssegment som får den hårdast från båda hållen, men hela medelklassen får äta bajsmackan. För rika för att dra nytta av bidrag, för fattiga och trötta för att skatteplanera. Statlig inkomstskatt är ett hån.
Citera
2026-09-26, 09:54
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet-2026
Katastrof för demokratin.

Jimmie Åkesson är den enda politikern som går att lita på.
Fast han viste om detta. Lätt att säga sanningen när man just har fått den presenteras för sig

Citat från Expressens ledarsida.
Så sent som i augusti kom regeringens utredning om parallella samhällsstrukturer. I den kan man läsa om polisuppgifter om att ett släktbaserat kriminellt nätverk ska ha haft politiskt inflytande både i riksdagen och i ett mellansvenskt kommunfullmäktige. Dessutom ska medlemmar ha kandiderat för olika partier för att säkra ett mer varaktigt politiskt inflytande.

Detta är något som riksdagen har känt till sedan agusti i år.

Jag kände inte till denna raport som borde varit huvudnyhet i hela Sverige eftersom det är absolut otroligt viktigt att polis känner till att kriminella nätverk har tagit sig in i våra riksdag och försöker utvidga inflytandet.

Detta hörde alltså jag först om idag. Ändå tycker jag att jag läser nyheter. Men jag kanske läser för mycket utländsk media och för lite inrikes?

Oavsett borde detta vara så väsentligt att ingen svensk borde ha missat det. Det är klart att detta måste stoppas.

Eftersom i vart fall alla partier kände till detta sedan agusti har jag lite svårt att förstå den debatten som varit. När infon kommer från polisen hur kan topp politiker och även media säga att det är rasism att tala om det. Vi är riktigt illa ute om vi bara ska låta det hända för att vi är för rädda att tala om det. Varför vill vissa partier och viss media med rasist stämpel skrämma debatten till tystnad. Är det inte väsentlig för alla att detta stoppas?

Här är länk till rapporten
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2026/08/sou-202653/

Som jag förstår det har SVT inte skrivit som exempel en enda artikel om detta oberoende som de är. Kanske även media borde utredas. Vad säger att inte kriminella nätverk har infiltrerat media. Eller är jag paranoid när jag tänker så?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-09-26 kl. 10:23.
Citera
2026-09-26, 10:26
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrat1990
Läs: https://www.svd.se/a/43a0Qq/skandalen-i-borlange-ar-bara-borjan

Kaos, klanröstning, förkryssade valsedlar som smugglas in i valställen och väljare som får instruktioner via telefon. Vittnesmålen från röstmottagarna i Järva är skakande – och handlar återigen om Vänsterpartiet.

Ilyas Hassan i islamistiska kommunistpartiet V pekas ut för storskaligt valfusk i Järva.
Många vittnesmål.

Det börjar bli ett mönster där somalier runt om i landet som alla känner varandra, är aktiva inom V och dessutom verkar ha goda relationer med Somalias statsledning (nära partner med Iran och Ryssland) ertappas med minst sagt oetiskt agerande.

Ilyas Hassan sitter också i det islamistiska kommunistpartiets ledning. Är fifflet sanktionerat och organiserar av partiet rent av?
Har någon vänsterpajas ngt att säga ang att det bara är invandrare som det handlar om när det snackas valfusk?!
Hur känns det att förstöra sitt egna land??!!
Citera
2026-09-26, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Har någon vänsterpajas ngt att säga ang att det bara är invandrare som det handlar om när det snackas valfusk?!
Hur känns det att förstöra sitt egna land??!!

Att bara människor med utländsk bakgrund förekommer i insinuationerna visar den rasistiska slagsidan i debatten.
Citera
2026-09-26, 10:31
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Att bara människor med utländsk bakgrund förekommer i insinuationerna visar den rasistiska slagsidan i debatten.
Har du följt media de senaste veckorna eller bara dum i huvudet?
Det är invandrare som försöker infiltrera Sveriges riksdag för att kunna ta över landet såsmåningom
Citera
2026-09-26, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vad kom först; negrernas valfusk eller debatten?
Citera
2026-09-26, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faked
Ogiltigförklara Valet - "Gör om och gör rätt"

Ogiltigförklara all invandring från 1985 och framåt, så finns en chans till välfungerande demokrati.
Med dagens befolkning....
Inte en djävla chans. Glöm det. Det blir INTE bättre än så här.
Citera
2026-09-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Har du följt media de senaste veckorna eller bara dum i huvudet?
Det är invandrare som försöker infiltrera Sveriges riksdag för att kunna ta över landet såsmåningom

Vi har redan gett bort stora delar av landet. Det som sker nu och komma skall, är bara en naturlig följd.
Citera
2026-09-26, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Ogiltigförklara all invandring från 1985 och framåt, så finns en chans till välfungerande demokrati.
Med dagens befolkning....
Inte en djävla chans. Glöm det. Det blir INTE bättre än så här.

Skrämmande utveckling, Sverige är inte Sverige mer, med facit så kan det bara gå åt ett håll.
Citera
2026-09-26, 11:16
Medlem
På temat vem utnyttjar vem
https://x.com/pblasphememes/status/2103511017246314719?s=46
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in