2026-09-26, 00:18
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Säger ni Belarus eller Vitryssland? Själv vägrar jag använda namnet Belarus. Dels eftersom jag av princip tycker vi ska hålla på svenska namn i svenska språket men även för att (här får någon som kan ryska hjälpa mig för jag är kanske ute på lite tun is) "Bel" "Bella" eller någonting betyder väl "vit" på ryska?

Alltså säger väl vitryssarna själva Vitryssland om sitt eget land, om man översätter deras språk till svenska.

Skitryssland.
Citera
2026-09-26, 00:33
Medlem
Ryssland-vinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Belarus är närmare deras original namn
Беларус

urindoeuropeiska: *bʰel-
urslaviska: *bělь
fornöstslaviska: *bělъ
fornrutenska: бѣ́лый
belarusiska: бе́лы
ryska: бе́лый
urgermanska: *blankaz (blank)
synonymer: *blaikaz (blek), *hwītaz (vit)

urfinska: roocci (person från Roslagen)
finska: ruotsi (svenska), Ruotsi (Sverige)
fornöstslaviska: Русь
belarusiska: Русь

Vi får börja kalla det Blankeros eller nåt.
Citera
2026-09-26, 00:41
Moderator
tobess avatar
Att kalla det för Belarus var väl någon svag förhoppning om att det skulle sänka Lukashenko

Jag använder båda men tycker Vitryssland är mer passande så länge rövhatten och hans släkt är vid makten. Till syvende och sist är det en vasallstat till Ryssland och om inte oppositionen gör något åt det så förtjänar dom att ha Ryssland i namnet.

Originaltanken var väl naivt nog att att ett namnbyte skulle påverka saken i någon riktning, men med tanke på att det är åratal sen och samma mustaschprydda person sitter vid makten så kan vi väl konstatera att vi kan återgå till det namn som passar bättre i vårt språk.
Citera
2026-09-26, 00:48
Medlem
Citat:
Беларус

Och 조선민주주의인민공화국 är faktiskt närmare Nordkoreas originala namn än Nordkorea

Citat:
Ursprungligen postat av Ryssland-vinner
Säger du USA eller Amerikas förenta stater?

Shtå?
Citera
2026-09-26, 01:46
Medlem
Jag kommer fortsätta säga Vitryssland eftersom det är så det heter på svenska. Varför ska vi bry oss i Sverige om vad den där minidiktatorn tycker och känner? Finns ju dessutom många fler exempel på detta. När kommer Finland, Ungern, Tyskland, och Grekland börja gnälla?
Citera
2026-09-26, 02:16
Medlem
litenbokstavs avatar
säger alltid vitryssland, det är på svenska

belarus är på engelska
Citera
2026-09-26, 08:38
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Беларус

Men i vilket annat sammanhang använder vi länders orginalnamn och inte svenska namn. Känns konstigt tycker jag.
Citera
2026-09-26, 08:44
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssland-vinner
Säger du USA eller Amerikas förenta stater?

Jag kan bara tala för mig själv men här gör jag ändå en åtskillnad beroende på sammanhanget. Då jag egentligen tycker att man ska använda svenska namn så långt som möjligt och det svenska namnet på USA är Förenta staterna (inte Amerikas förenta stater även om det blir det om man översätter USA till svenska). Om jag PRATAR om landet säger jag alltid USA, det kanske inte är så konsekvent men alla andra gör ju det så då blir det lite att man faller för grupptrycket.

Skriver jag en text, framförallt om det är en någonlunda formell text och inte bara att inlägg på sociala medier, så skriver jag alltid konsekvent Förenta staterna.
Citera
2026-09-26, 08:49
Medlem
Säger Vitryssland
Citera
2026-09-26, 09:24
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Vitryssland. När någon säger "Belarus" hånar jag dem.

Jag säger också Holland, självmord, handikappad och vägrar säga "hen"

Jag gillar helt enkelt inte nyspråk a la 1984.
Citera
2026-09-26, 10:20
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Jag säger Temu-ryssland
Citera
2026-09-26, 10:31
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Vitryssland. När någon säger "Belarus" hånar jag dem.

Jag säger också Holland, självmord, handikappad och vägrar säga "hen"

Jag gillar helt enkelt inte nyspråk a la 1984.

Holland är ju i och för sig en del av Nederländerna, precis som England är en del sv Storbritannien fast man slarvigt (även jag) brukar säga Holland och England i vardagliga sammanhang när man pratar om hela landet.

Vitryssland och Belarus är ju olika namn på damma geografiska enhet, d.v.s. hela landet. Så inte riktigt jämförbart ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in