2026-09-25, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Då borde det vara mer naturligt med ett S + KD + SD samarbete. Jag tror faktiskt de partierna skulle kunna ha ganska lätt att samarbeta om sakpolitiken.

Det är lättare för S att sälja till sosseväljare ett sammanbet med M än SD.
Maggan har själv sagt många gånger att S kan samarbeta med alla partierna förutom SD.
Citera
2026-09-25, 19:08
Medlem
Ja det har nämnts i tråden och jag såg det på SVT att V vill att Norlén blir talman. Detta är mycket bra! Även om jag inte gillar V så gillar jag S ännu mindre. V skall inte vika sig för diktaturen utan stå emot Soss.

Fusk och korruption upp över öronen utmärker Soss!!

xxxx) "Som talman förelsår jag SÖDER-----ty alla vi svenskar är BRÖDER"..... .....
Citera
2026-09-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kortfattat ska de som söker asyl i EU fördelas solidariskt inom EU.

Den skulle ju ha börjat gälla i mitten av 2026.

Ingen migrant har omfördelats till Sverige som har lägre tal än i Sydeuropa exempelvis.

Så frågan är om det kommer bli som schengen, fri rörlighet på pappret men gränskontroller i praktiken, ingen lyssnar på Eu.

Sen så kan man ju betala sig fri, det skulle nog en högerregeringen men inte en vänster välja.
Citera
2026-09-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Men visst visade opinionsmätningarna hela tiden att S+C+någonting var beroende av Vänsterpartiets mandat?

Det var några OU som visade att S,C,MP,KD får majoritet.
Detta var plan A för centern med det gick inte igenom.
Citera
2026-09-25, 19:12
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Men visst visade opinionsmätningarna hela tiden att S+C+någonting var beroende av Vänsterpartiets mandat?
Nja... det fanns en del mätningar där S+C+MP+KD såg ut att få majoritet. Sen kan man förstås diskutera hur sannolikt det är att en sådan koalition hade funkat, men det såg ut att kunna få en majoritet rent matematiskt i alla fall. Det var nog något sådant som var Centerpartiets plan A. Sen är det, i mina ögon, högst oklart om de faktiskt hade någon plan B.
Citera
Medlem
Citat:
Då borde det vara mer naturligt med ett S + KD + SD samarbete. Jag tror faktiskt de partierna skulle kunna ha ganska lätt att samarbeta om sakpolitiken.

Nej sossarna vill ha ALLT-----detta är inte BALLT....

Samarbete är omöjligt. Sverige har röstat för icke samarbete.
Citera
Medlem
Citat:
Partiledningen gör nog det, men väljarna hatar SD mer än de hatar V.

Hela C bygger på att hata V och SD.

Men detta gör att det nu inte kan fås till en regering.

Så ändrar de inställning så försvinner deras politiska utrymme, men samarbetar de inte med någon så blir de onödiga och irrelevanta som parti då vågmästarrollen ges bort (den breda mitten som bara finns i fantasin kommer att vara ett dödshugg när fler väljare inser att fantasin är just en fantasi).
Citera
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Det var några OU som visade att S,C,MP,KD får majoritet.
Detta var plan A för centern med det gick inte igenom.
Men det var det inte. C visste att KD inte var intresserad av det.
Citera
2026-09-25, 19:15
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Det är lättare för S att sälja till sosseväljare ett sammanbet med M än SD.
Maggan har själv sagt många gånger att S kan samarbeta med alla partierna förutom SD.

Problemet för S är att partierna från det blågula blocket inte vill samarbeta med dem och på andra sidan finns låsningen mellan C och V.

Däremot så vill inget parti ha nyval. Vad som är tänkbart om vi kommer fram till en sista talmansrunda är att M+SD+L bildar regering. S lär då släppa fram en sådan regering just för att slippa nyval men deras motkrav lär att de inte får söka stöd hos SD.
Citera
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Men det var det inte. C visste att KD inte var intresserad av det.
Säg inte det. Se det här klippet, som exempel.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/busch-till-c-komsi-komsi-men-mp-star-i-vagen
Citera
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Nja... det fanns en del mätningar där S+C+MP+KD såg ut att få majoritet. Sen kan man förstås diskutera hur sannolikt det är att en sådan koalition hade funkat, men det såg ut att kunna få en majoritet rent matematiskt i alla fall. Det var nog något sådant som var Centerpartiets plan A. Sen är det, i mina ögon, högst oklart om de faktiskt hade någon plan B.
KD har inget intresse av det, det visste C.
Citera
2026-09-25, 19:16
Medlem
Citat:
Så är det absolut. Men jag har uppfattat avståndstagandet till SD som starkare än avståndstagandet till V. Alla som tänker längre än näsan räcker har fattat redan innan valet att man måste välja mellan SD och V. Centern valde V när de pekade ut MA som sin statsministerkandidat.

Känslomässigt så väljer de MA men politiskt är det lättre att komma överens med UK.

Blir en konflikt i kvinnohjärnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in