2026-09-24, 22:03
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Den var verkligen inget särskilt. Bara en idiot skulle betala 1,2 mille för den bilen. Detsamma gäller för alla bilar av dussintillverkare som går loss på nära eller över en miljon.

Frugan har en Vw Touareg och den är en fin pråm bättre än den - lite slö med 300 hästar nått men den rör på sig trots allt.

Bra med luftfjädring som går att höja på dåliga vägar
Citera
2026-09-24, 22:07
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
dieselkrisen

Var är det för nåt?
Citera
2026-09-24, 22:31
Medlem
Det är en bil för den globala marknaden. En stor diesel suv går utmärkt hem i Nigeria, Brasilien, USA, Mexiko, Istanbul, St.Petersburg, Kapstaden, m.m.
Citera
2026-09-24, 22:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
När Audi släppte sin nya serie och gick från att kalla sin medelkombi A4 till att bli A5 så var det även där med diesel först.
Citera
2026-09-24, 23:59
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Vad är det för fel med diesel? De är mer bränslesnåla än bensin och håller längre.

Edit: Bilen ser ju nästan exakt ut som den där Škoda-SUV:en, men jag gissar att Škodan är betydligt billigare.

Dock dyrare inköp, dyrare i service och trist motorljud.
Citera
2026-09-25, 00:18
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Dock dyrare inköp, dyrare i service och trist motorljud.

Diesel är ju som en stereo med bara mellanregisterhögtalare men med automat så funkar det.Inne i bilen.

Synd bara att det låter som en Ford Transit med östtjuvar som kommer in på gården o ska slanga diesel...
Citera
2026-09-25, 00:29
Medlem
Studsbolls avatar
Den är ful som stryk, ser kinesisk ut, men annars en vettig bil om man vill ha en stor suv, vilket jag definitivt inte vill när jag äntligen inte har barn som ska fraktas runt längre. Och det är en synd och skam att det måste byggas in el-skit i allt om än mildhybrid utan sladd.
Citera
Igår, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aspiring
Det är en bil för den globala marknaden. En stor diesel suv går utmärkt hem i Nigeria, Brasilien, USA, Mexiko, Istanbul, St.Petersburg, Kapstaden, m.m.

Nja diesel är extremt dyrt i ryssland nu och i usa kör man inte diesel annat än på jordbruksredskap.
Nej detta är en bil för arabländer med olja, de badar ju ännu i pengar från bakåtsträvande bilister i väst.
Citera
Igår, 14:20
Medlem
Citat:
Vad är det för fel med diesel? De är mer bränslesnåla än bensin och håller längre.

Edit: Bilen ser ju nästan exakt ut som den där Škoda-SUV:en, men jag gissar att Škodan är betydligt billigare.

Skoda Peak? Det är en elbil, så något helt annat.
Men självklart finns det marknader där man skiter i miljö och att bilen är dyr att köpa och köra är en del av kukförlängningen. Här i europa blir man sedd på som efterbliven då, men i MENA och MAGA är man asball.
Citera
Igår, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Skoda Peak? Det är en elbil, så något helt annat.
Men självklart finns det marknader där man skiter i miljö och att bilen är dyr att köpa och köra är en del av kukförlängningen. Här i europa blir man sedd på som efterbliven då, men i MENA och MAGA är man asball.

Nja, Škoda Kodiaq tänkte jag på. Och elbilar är töntiga i hela världen

Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Nja diesel är extremt dyrt i ryssland nu och i usa kör man inte diesel annat än på jordbruksredskap.
Nej detta är en bil för arabländer med olja, de badar ju ännu i pengar från bakåtsträvande bilister i väst.

Diesel kostar 9,50 kr/l i Ryssland just nu. Är det extremt dyrt så undrar jag vad du tycker om svenska dieselpriser.
Citera
Igår, 18:00
Moderator
vfs avatar
Kommer sannolikt inte säljas så många i Sverige, stora SUV:ar skattas sönder och Sveskar är väl inte jättesugna på stora bilar generellt, undantaget XC90 då kanske.

Citat:

Diesel kostar 9,50 kr/l i Ryssland just nu. Är det extremt dyrt så undrar jag vad du tycker om svenska dieselpriser.

Motsvarar väl ca 30 kr i Sverige iom löneskillnaderna.
Citera
Igår, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Motsvarar väl ca 30 kr i Sverige iom löneskillnaderna.

Knappast, lönerna i Moskva och SPB är inte långt ifrån svenska nivåer. Högre än baltstaterna, och de har ungefär samma dieselpriser som Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in