Citat:
Ursprungligen postat av
Bimbodeluxe
På 70- och i viss mån 80-talet klarade vi hemtjänsten med tex före detta hemmafruar vars barn växt upp och som då måste ut på arbetsmarknaden utan vare sig utbildning eller arbetslivserfarenhet. Nu har vi dels inte den reserven att plocka av och dels har vi höjt kraven på personalen så de måste ha en undersköterskeutbildning. Det är de två stora skillnaderna mellan nu och då.
Är du etniskt svensk med undersköterskeutbildning kan du få jobb inom hemtjänsten imorgon (med rent polisregister). Klart du kan höja lönerna och betala mer skatt om du vill, men jag tror att den stora anledningen till att svenska ungdomar inte vill jobba inom äldreomsorgen är att vi lärt våra unga att de kan bli vad de vill, och förvånansvärt få ville torka gamlingars rövar.
Nej, vil klarade dessa årtionden tack vare att vi hade en väl anpassad äldrevård för våra äldre. Den var säkerligen inte perfekt, men mångt mycket bättre än nu då de äldre då fick tid för mycket mer aktiviteter och förstod vad personalen sade... Man hade för fasiken mer eller mindre personliga hemsamariter som kom dag efter dag, vecka efter vecka och inte som nu - min kära mor kan ha ett dussintals olika personal på en vecka och då bor hon ändå på en liten ort... Dessa är där på scheman där man mäter minuter och inte som förr där man verkligen hade en relation till sin skötare. Skandal hur det har blivit! En "lustig" historia - de får inte utföra vissa uppgifter om de så än blir bedda om det - ex. dammsuga och damma bakom TV-n, eller soffan. En del gör det ändå. Många kommer de dit och bara sitter av tiden, de lata svinen! Detta gäller både svenskar och blattar/negrer.
Att dagens ungdom är lata och bortskämda/bortklemade är jag helt överens med dig om, men detta går att skapa incitament för, det också - att de skall vilja jobba med äldre, vill säga. Det börjar med lönen, avskrivning av studielån, lättare att få lån till bostad, högre barnbidrag etc. etc. Att jobba med de äldre och att skaffa barn går lite hand i hand och kan skapas fördelar för att detta skall ske och kunna genomföras. Att göra om hela skolsystemet är ett annat område som måste ta tag i, enligt min modell och då rensa bort en massa idiotiska och onödiga utbildningar - det måste finnas ett reellt behov för att en utbildning skal få finnas. Det innebär att mången flumkurser skulle försvinna. Mer inriktning på praktiska utbildningar, såklart.
Du beskriver också detta med ett rent polisregister - tyvärr verkar inte detta gälla alla, särskilt inte blattar och negrer som ständigt uppdagas i brottslighet när de jobbar med våra äldre och mången har man inte alls brytt sig om att kolla brottsregistren på... Våra äldre har drabbats av massinvandringens vedermödor och brottslighet. Blattar och negrer älskar oftast bara sina egna äldre - våra etniska svenska är inte mycket värda i de flesta av deras ögon, tragiskt nog. Inte alla, finns såklart väldigt bra och empatisk, utländsk personal också, men de är i klart mindertal, skulle jag tro...
Men, som sagt - det går att vända skutan. Det blir inte lätt och det skulle ta tid, men inget är omöjligt med rätt åtgärder och politik!